גורם מדיני התייחס הערב (שלישי) לעסקת החטופים, שמובאת בשעה זו לאישור הקבינט והממשלה, ואישר כי ההסכם כולל שחרור של 50 נשים וילדים שיחזרו בפעימות - במהלך ארבעה ימים של הפוגה בלחימה. לפי הגורם, אם ההפוגה תימשך עשוי חמאס לשחרר עד 30 חטופים נוספים. לפי ההסכם עם חמאס, ישראל תקבל את רשימת המשוחררים של כל פעימה בערב שלפניה.
מתאספים בכיכר החטופים בתל אביב לפני ההצבעה בקבינט ובממשלה על עסקה
(צילום: עידו ארז, טל שחר)

"לאחר אישור הממשלה יש 24 שעות לעתירות - אם יהיו - ולאחר מכן יחל השחרור. כל גורמי הביטחון, צה"ל, שב"כ והמוסד, בעד המתווה. קבינט המלחמה כולו מאוחד בעד העסקה", אמר הגורם.
הגורם הוסיף כי "כל המשוחררים הם אנשים חיים, ישראלים ולא זרים. יכול להיות שישחררו זרים ממדינות אחרות, כמו תאילנד, אבל זה לא קשור למתווה". בהתייחסות לשחרורם של 150 אסירים פלסטינים - נשים וקטינים - מבתי הסוהר בישראל, הדגיש הגורם כי "אסירים שהורשעו ברצח לא ישוחררו". בתמורה לכל חטוף דורש חמאס לשחרר שלושה אסירים פלסטינים הכלואים בישראל.
7 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
מתאספים בכיכר החטופים בתל אביב לפני ההצבעה על העסקה
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
כיכר החטופים
כיכר החטופים
(צילום: טל שחר)
הגורם המדיני אמר כי לפי העסקה שהתגבשה, בכל יום הפוגה נוסף ישוחררו עוד 10 חטופים. "הם יכולים להגיע ליותר מ-50 משוחררים וגם יותר מ-70. מי שאומר 80 לא טועה". על טענת חמאס שעליו לאתר את החטופים המוחזקים ברצועה אמר הגורם: "מבחינתנו החמאס הוא זה שצריך להביא את החטופים - כולל מהג'יהאד האיסלאמי ומכל גורם אחר שמחזיק חטופים - ועל זה הוא התחייב".
כאמור, על פי ההסכם עם חמאס, ישראל אמורה לקבל את רשימת המשוחררים של כל פעימה בערב שלפניה. בישראל מעריכים שבאופן ריאלי מספר המשוחררים יעמוד בסופו של על 50 עד 70, אך יש הבנה שאם החמאס יצליח לאתר חטופים נוספים יוארכו ימי ההפוגה לפי המפתח של עוד יום הפוגה על כל 10 משוחררים. אם החמאס יפר את הפסקת האש בימי ההפוגה, ישראל תחזור לתקוף, והכוונה היא לגבות מחמאס מחיר כבד על כל הפרה.
באשר לאסירים הפלסטינים שישוחררו במסגרת העסקה, כל אחד מהם ישוחרר לביתו – ביהודה ושומרון או בעזה. לקראת העסקה הוחלט שהממשלה תאשר כמות גדולה יותר של אסירים שתשוחרר, למקרה שחמאס יפתיע, יאתר חטופים נוספים – ויחזיר אותם לידי ישראל. לפי הערכות יאושר בסך הכול שחרורם של כ-300 אסירים, כדי שישראל תהיה מוכנה לאפשרות של שחרור עד 100 חטופים.
קבינט המלחמה, הקבינט המורחב והממשלה התכנסו הערב לאשר את עסקת החטופים, שצפויה לצאת לפועל לקראת סוף השבוע. בישראל נערכים לאפשרות שימי ההפוגה יתארכו מעבר לשישה ימים, בהתאם לשחרור חטופים. את הזימון לישיבת הממשלה והקבינט השרים שמעו בתקשורת.
7 צפייה בגלריה
כיכ החטופים
כיכ החטופים
כיכר החטופים בתל אביב, הערב
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
כיכ החטופים
כיכ החטופים
(צילום: טל שחר)
הכותרת
המסרים השקטים של מוחמד בן סלמאן
21:52
על פי ההסכם, ישראל מתחייבת להימנע מפעילות אווירית ברצועה במשך שש שעות בכל יום בימי ההפוגה הראשונים שבהם חמאס ינסה לאתר את שאר החטופים. חמאס התעקש על כך כדי שישראל לא תוכל להתחקות אחרי מיקומם. ההנחה בישראל שחלק מ-20 החטופים הנוספים הם ילדים ואימהות שלא ישוחררו בהתחלה. הרשימה אינה כוללת זרים שאין להם אזרחות ישראלית, ולא ברור מה יקרה אם חמאס יאתר פחות חטופים. ההערכה היא שהעסקה תכלול גם נשים מבוגרות. לא ברור אם גם נשים צעירות ייכללו בהסכם.
בתמורה לעסקה ישראל תשחרר כ-150-140 אסירים פלסטינים - נשים ונערים - כלומר שלושה אסירים על כל חטוף שישוחרר, וכן תאפשר הכנסה של דלק לרצועה והגדלה של הכנסת הסיוע ההומניטרי. לחמאס תמריץ לשחרר חטופים נוספים כדי להביא לשחרור אסירים, וגם כדי להאריך את ימי ההפוגה. ישנה אפשרות שמספר המשוחררים יגיע עד ל-100. במקרה כזה ישראל תשחרר 300 אסירים וימי ההפוגה יגיעו עד לעשרה ימים - כלומר יום הפוגה לכל עשרה משוחררים, ושלושה אסירים על כל חטוף ישראלי מעבר ל-50 שישוחררו.
7 צפייה בגלריה
נגד העסקה. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ראשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית
נגד העסקה. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ראשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית
נגד העסקה. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ראשי הציונות הדתית ועוצמה יהודית
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לפי המידע העדכני, ברצועת עזה נמצאים 236 חטופים ישראלים, בהם 40 ילדים ו-13 אימהות. ההערכה בישראל שבידי חמאס 80 חטופים שעונים על הקריטריונים של העסקה: ילדים, אימהות ונשים מבוגרות. בסך הכול, ישראל צפויה להעביר לחמאס 240 אסירים ולהתחייב לשמונה ימי הפוגה. אם חמאס יפתיע וישחרר חטופים נוספים מעבר ל-50, הם יקבלו אסירים וימי הפוגה נוספים. ראש המל"ל צחי הנגבי העביר היום הודעה לשרים לפיה אישור העסקה נמצא על סדר היום של קבינט המלחמה, הקבינט המורחב וישיבת הממשלה. "אם יאושר המתווה, יינתן לציבור פרק זמן של 24 שעות לערער על ההחלטה", כתב הנגבי.

מתנגדים לעסקה: "להמשיך להכות באויב"

הערב הודיעו מפלגות הציונית הדתית ועוצמה יהודית כי הן מתנגדות לעסקת החטופים עם חמאס. עם זאת הליכוד - חרף הסתייגויות של כמה ח"כים - המחנה הממלכתי והמפלגות החרדיות תומכות בה. העסקה זוכה לרוב בממשלה, בקבינט המצומצם ובקבינט המורחב.
בעוצמה יהודית אמרו על ההחלטה להתנגד לעסקת החטופים: "הסכמת החמאס לעסקה מעידה שצה"ל מבצע כתישה אפקטיבית. יש להמשיך להכות באויב ולהביא אותו לעסקה בתנאים שישראל מכתיבה. הדרישה שלנו היא עסקה שתשחרר את כולם, אבל בתנאים שלנו".
7 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי ללוחמי המילואים ברצועת עזה
 הרצי הלוי ללוחמי המילואים ברצועת עזה
הלוי עם לוחמי המילואים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה״ל)
7 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי ללוחמי המילואים ברצועת עזה
 הרצי הלוי ללוחמי המילואים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה״ל)
מהציונות הדתית נמסר: "העסקה המוצעת רעה ואסור להסכים לה. רעה לביטחון ישראל, רעה לחטופים ורעה לחיילי צה"ל. הדרך היחידה להשבת כל החטופים היא דרך המשך הפעלת הלחץ הצבאי הבלתי פוסק על החמאס עד להכרעה מוחלטת".
הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח היום עם לוחמי מילואים ברצועת עזה ואמר להם: "אתם עושים עבודה מצוינת. הדרך עוד דרך ארוכה, אנחנו נחושים ללכת את הדרך הזו ולהביא את ההישגים למקסימום גם לפרק את חמאס - צבאי ושלטוני - גם לייצר פה ביטחון מסביב לאזור, ליישובים בעוטף, וגם להשיב את החטופים. כל הדברים האלה עובדים ביחד. תדעו שמה שאתם עושים בתמרון גם מייצר תנאים טובים יותר להשבת החטופים. זה פוגע בחמאס, זה מייצר לחץ, ואנחנו את הלחץ הזה נמשיך".
גורם אמריקני אמר אחר הצהריים לרויטרס כי חמאס וישראל קרובות לעסקת חטופים, וציין: "אנחנו מאמינים שאנחנו קרובים מאוד לעסקה. יש עדיין הרבה עבודה שצריכה להיעשות, וצריך להינתן אישור, אבל אנחנו מאמינים שאנחנו קרובים מאוד".