שמואל טולידאנו, לשעבר בכיר במוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים וחבר כנסת, נפטר הלילה (בין חמישי לשישי) בירושלים בגיל 101. טולידאנו היה ממקימי חיל המודיעין של צה"ל ויועצם לענייני ערבים של שלושה ראשי ממשלות ישראל. הוא היה חבר כנסת מטעם מפלגת שינוי בכנסת התשיעית.
טולידאנו, שנולד בטבריה לרב ברוך, בנו של הרב יהודה טולידאנו, היה פעיל ההגנה בצעירותו. במלחמת העצמאות שירת כקצין בשירות הידיעות, מה שהפך בהמשך לחיל המודיעין הישראלי, ולאחר הקמת מדינת ישראל המשיך בשירותו בחיל שם הקים יחידה לאיסוף מודיעין ממקורות גלויים, יחידת ש"מ 10 שהפכה ליחידת חצב. הוא השתחרר מצה"ל בדרגת רב-סרן.
1 צפייה בגלריה
שמואל טולידאנו ז"ל
שמואל טולידאנו ז"ל
שמואל טולידאנו
בין השנים 1965-1953 שירת טולידאנו במוסד למודיעין ופיקד על יחידת "ביצור", שהייתה אחראית על העלאת יהודים מארצות ערב וממדינות מוסלמיות אחרות ועל אבטחת מוסדות יהודים ברחבי העולם. בשנות השישים היה ראש אגף "צומת" במוסד שהיה אחראי על גיוס והפעלת סוכנים.
בשנת 1965 פרש מהמוסד ומונה ליועץ לענייני ערבים של ראש הממשלה דאז לוי אשכול. הוא המשיך בתפקיד זה גם בזמן כהונתה של גולדה מאיר ובמרבית תקופת כהונתו הראשונה של יצחק רבין.
בשנת 1977 פרש מתפקידו והצטרף לתנועת שינוי (ד"ש), והוא כיהן מטעמה בכנסת התשיעית שבה היה יושב ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה וחבר בוועדת חוץ וביטחון.
לאחר מכן המשיך טולידאנו בעשייה הפוליטית והיה חבר במועצה לשלום וביטחון. בשנת 1981 הוענק לו פרס יושב ראש הכנסת לאיכות חיים על "העמקת ההבנה ודו קיום בין יהודים וערבים".