עימות ישיר בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקרובי חטופים, בדיון בוועדת הכספים שעלה לטונים גבוהים: שר האוצר הגיע לדיון באיחור, ואמר לקרובי חטופים שצעקו לעברו ודרשו לקדם עסקה לשחרורם כי עסקה "עלולה להביא לרצח הרבה מאוד יהודים". הוא הציג לפחות פעמיים תרחיש בדיוני: "נניח שסינוואר ידרוש עבור כל חטוף חי 20 תושבי העוטף שהוא יוכל להרוג. זה מחיר?". עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן, זעמה על כך והגיבה: "בוא תתחלף עם מתן".
העימות בוועדת הכספים
(צילום: ערוץ כנסת )

סמוטריץ' כינה את הקמפיין "ציני" - וזו לא הייתה האמירה היחידה שלו שהובילה לסערה. "הדילמה שלנו כואבת, אבל האחריות שלנו כהנהגה זה לחשוב על דברים שלא רק כאן ועכשיו, אלא גם מה ההשלכות ארוכות הטווח של כל החלטה שלנו על ביטחונה של עם ישראל, על עתידו של העם היהודי, זו דילמה קשה. אנחנו נהפוך כל אבן כדי להחזיר את כל החטופים - אבל לא נתאבד באופן קולקטיבי".
שר האוצר התייחס גם להצעה שהעלתה ישראל ואמר: "איזו עסקה? יש עסקה שחמאס מסכים לקבל? אתם מכירים כזו? אני לא אתמוך בעסקה המדוברת, השאלה אם יש עסקה בכלל". אחת הנוכחות אמרה לו: "חיכיתי שמונה חודשים לראות אותך". קרוב של אחד החטופים קרא לעברו: "אתה תיקח אחריות. יש 120 חטופים. תחליף 120 חברי כנסת ב-120 חטופים".
אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה בעסקת החטופים ושבן זוגה מתן צנגאוקר עדיין בשבי, אמרה בוועדה: "יש פה חברי כנסת שהתנגדו לעסקה, ושבגללם יכולתי לא להיות פה. אם מישהו נוסף ימות זה על הידיים שלכם, אתם רוצחים אותם. כולם יכלו להיות פה בחיים".
מנגד, צביקה מור, שבנו איתן חטוף בעזה, הציג עמדה אחרת: "בזמן מלחמה לא עוסקים בפדיון שבויים של היחיד, אלא בהצלת הכלל. לכן בתנ"ך כשחטפו אנשים דרך השחרור הייתה מלחמה חזקה. ככה הצילו חטופים ואת העם כולו".
1 צפייה בגלריה
עימות בוועדת הכספים בכנסת בין משפחות החטופים לבצלאל סמוטריץ'
עימות בוועדת הכספים בכנסת בין משפחות החטופים לבצלאל סמוטריץ'
המהומה בוועדת הכספים
(צילום: ערוץ כנסת )
את ההתרחשויות בוועדה כינה יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, כ"פגע וברח". לדבריו, "שר האוצר הגיע לדיון, פגע במשפחות חטופים וברח. כל זה בזמן שהעצמאים בישראל קורסים. זה אירוע מביש. במקום לקיים סקירה כלכלית השר הטיח טענות בפני משפחות חטופים. שר האוצר הפר לא רק את החוזה של המדינה מול משפחות החטופים, אלא גם מול העצמאים. הוא מועל בתפקידו. בושה".
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), חבר הוועדה, אמר: "אני לא זוכר אירוע כזה. שר האוצר הוא פוליטיקאי עלוב ופחדן". סמוטריץ' הגיב כי "אקשיב לחברי הכנסת והגורמים האחרים, ואשיב בכתב. לא באתי להתנצח ולא באתי לריב. אכתוב את כל השאלות, ותקבלו תשובות מפורטות בכתב. אין לי כוונה לדבר אם לא מתכוונים לתת לי לענות. לא אדבר אם אי אפשר להוציא משפט בלי הפרעה".
אמירות מקוממות ועימותים נוספים עם קרובי חטופים אירעו גם בוועדות אחרות. במהלך הדיון בוועדה לפניות הציבור ביקשה את רשות הדיבור אסתר בוכשטב, אמו של החטוף יגב. יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, ענה לה: "רוצים לעשות פוליטיקה? רוצים להעיף את ביבי? תשלחו אותו זה לאן שאתם רוצים".
האם הגיבה: "אני לא עושה פוליטיקה, סליחה, אני לא עושה פוליטיקה". פינדרוס ענה: "נתתי זמן, זה גלש לקומות מעניינים, זה לא ערוץ 2 כאן". אסתר בוכשטב הגיבה: "אתה צריך להתנצל כלפיי כי אני לא באתי לדבר פוליטיקה, אני באתי כאמא של יגב שחטוף בעזה".
האמירה המקוממת של פינדרוס לאמו של יגב בוכשטב
(צילום: ערוץ כנסת )

(צילום: אורי דוידוביץ)

במקביל, מדיון בוועדת חוקה הוצאה בכוח מהדיון אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר ז"ל, שצה"ל הודיע בשבוע שעבר כי נהרג בעזה, וגופתו עדיין בשטח הרצועה. יושב ראש הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, ביקש שתפסיק להתפרץ לדבריו של צביקה מור, אביו של איתן החטוף בעזה, ואמר: "מעולם לא הוצאתי משפחת חטופים מהחדר ואני ממש מבקש מכם לא להכריח את הסדרנים לעשות פעולות כאלו אבל יש פה משפחת חטוף שמדברת ומי שמפריע ייצא מיד". לאחר המהומה הכריז רוטמן על הפסקה של מספר דקות בדיון.
"הערתי הערות, צעקתי", הסבירה אילה בריאיון ל-ynet. "אין לי שום עניינים לפגוע (בצביקה מור)". לדבריה, "הוציאו אותי כי לא עמדתי בכללים, בחוקים של הוועדה, למרות שהוועדה מקדמת חוקים לא חוקיים".