הסרטון של לופט שפורסם ב"ניו יורק פוסט"

הפרופסור הישראלי גל לופט, שהוגש נגדו כתב אישום חמור בניו יורק, מבהיר באמצעות עורך דינו כי אין לו שום כוונה להגיע לארצות הברית ולעמוד למשפט. בינתיים הפרשה מסתעפת - ונוגעת גם במערכת היחסים שבין הקונגרס לרשויות האכיפה בארצות הברית.
סא"ל במיל לופט, שמכהן כיו"ר מייסד של מכון מחקר בוושינגטון, הואשם בשמונה עבירות שהתובעים מכנים "מזימות פליליות מרובות וחמורות עם גורמים זרים", בהן התנהלות כסוכן זר, סחר בנשק, הפרת סנקציות אמריקניות נגד איראן והצהרות כוזבות בפני סוכנים אמריקנים כדי לקדם את סין. אם לופט יימצא אשם בשמונת הסעיפים, הוא יסיים את חייו בכלא האמריקני, שכן עונשו צפוי להיות 170 שנה.
בתגובה מטעמו של לופט לאישום הוא המשיך לטעון שהוא נרדף על ידי הרשויות האמריקניות עקב חשיפותיו על משפחת ביידן. בתגובה נכתב כי הוא התגורר בקביעות בישראל עם משפחתו מאז 2008: "הוא המריא לקפריסין ב-9 בפברואר ונעצר בלרנקה לפני שובו לארץ, שבוע אחר כך. השאלה האמיתית שצריך לשאול היא מדוע הוא נעצר בקפריסין כאשר לישראל יש הסכם הסגרה עם ארצות הברית וכאשר הוא נמצא בישראל 95 אחוז מזמנו. ברור שהאמריקנים לא רצו שבית משפט ישראלי בכך".
עו"ד מרדכי ציבין מגיב לאחר מהצער
(צילום: ירון ברנר)

לופט נעלם לפני תחילת משפטו, ופרקליטו מרדכי ציבין אמר כי לופט "החליט שלא להגיע לארצות הברית כי הוא סבור ששם לא יקבל משפט הוגן". לדברי ציבין, "מרשי, איש אקדמיה ועסקים, כשרוני, לא נפל רבב במעשיו. לטענתו הוא נרדף על ידי רשויות האכיפה בארצות הברית בשל עניינים פוליטיים. הרשויות שם חוששות לטענתו, מהמידע שבידיו, אשר עלול לערער את מעמדו הפוליטי של הנשיא ג'ו ביידן, ואולי גם לגרום לו בעיות קשות יותר. למרשי ארסנל הוכחות. די אם נציין שלדבריו אימייל שבו כותב האנטר ביידן לחברת הנפט הסינית כי הוא יושב ומחכה יחד עם אביו לטלפון. וראה זה פלא, מספר ימים מועט לאחר המייל הועברו 5.1 מיליון דולר לחשבון בנק, אשר יש לו זיקה למשפחת ביידן".
ציבין הוסיף: "לופט תרם רבות למדינה במשך שנים, יש לו עבר צבאי מפואר, והוא סייע למדינה בסוגיות רגישות ביותר שהצילו חיי ישראלים. בין היתר הוא הוביל את המאמץ להורדת התלות בנפט, שהפיח חיים במאות חברות טכנולוגיה והביא להשקעות של מיליונים למשק הישראלי. לופט מעולם לא נחקר על ידי הרשויות בארץ, בארצות הברית או בכל מדינה אחרת. פגישתו עם הרשויות האמריקניות הייתה ביוזמתו על מנת לחשוף בפניהם פרשת שחיתות גדולה טרם הבחירות ולהזהיר את ממשלת ארצות הברית מזליגת מידע חמורה".
יו"ר ועדת הפיקוח והרפורמה של בית הנבחרים, הרפובליקני ג'יימס קומר שהוועדה בראשותו חוקרת את מעורבותו של הנשיא ג'ו ביידן ובנו האנטר בעסקים עם סין, פנה במכתב לראש הבולשת הפדרלית (FBI) כריסטופר ריי, ובו התייחס לאישום שהגיש משרד המשפטים האמריקני נגד לופט.
1 צפייה בגלריה
פרופסור גל לופט, האנטר ביידן וג'ו ביידן
פרופסור גל לופט, האנטר ביידן וג'ו ביידן
לופט מול נשיא ארה"ב ובנו האנטר
(צילום: AP)
"לופט, שלטענתו עבד עם מקורבים למשפחת ביידן, פרסם לאחרונה דוח שמעלה חששות משמעותיים", כתב קומר לראש ה-FBI. "הוועדה אינה נוקטת עמדה בנוגע להאשמות נגד לופט, אבל אנחנו מבקשים מידע שסיפק לכאורה לופט למשרד המשפטים האמריקנים ול-FBI במרץ 2019 בנוגע לקשריו עם החברה הסינית CEFC. זה מדאיג שחברי הוועדה הדמוקרטים וכלי תקשורת מסוימים התעלמו במכוון מכך שהאישומים קשורים ישירות לחברה זו".

התרומה של הטייקון הסיני לקרן היסוד

CEFC הוא תאגיד סיני ענק שנחשב לאחת מ-10 החברות הפרטיות הגדולות בסין לפני עשור - והוכרז כפושט רגל ב-2020. לפני חמש שנים פורסם כי יה ג'יאנמינג, היו"ר והמייסד שלה - שאחר כך נעצר - תרם מיליון דולר לקרן היסוד וזכה בעקבות זאת בתואר "יקיר קרן היסוד". מטעם לופט נמסר כי "לא היה לו שום קשר לתרומת CEFC לקרן היסוד. מה הוביל לתרומה הזו? תשאלו את מודי זנדברג, שעמד אז בראש הארגון".
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין

לדברי קומר, "CEFC זו אותה חברה סינית ששילמה למשפחת ביידן ולשותפיה העסקיים סכומי כסף משמעותיים, כפי שנחשף בפירוט בתזכירי רישומי הבנק שפרסמה הוועדה". הוא הזכיר את הקלטת של לופט שפורסמה ב"ניו יורק פוסט", ובה רמז לופט שיש לו פרטים בנוגע לקשרים של מקורבי משפחת ביידן עם החברה הסינית, CEFC והמייסד לה, "שהשתמש בחברה כדי לשחד ולהשפיע בצורה מושחתת על פקידים זרים".
בפנייה לראש ה-FBI כתב יו"ר הוועדה הרפובליקני כי "ההאשמות שהעלה לופט מטרידות ורלוונטיות לחקירת הוועדה. על מנת לסייע לוועדה בחקירתה, אנא ספק לוועדה עותק לא מצונזר של דוח ה-FBI שנוצר בעקבות הפגישה במרץ 2019 בבריסל בין לופט ופקידי משרד המשפטים וה-FBI".

האישום נגד לופט

בכתב האישום נגד לופט - שטוען כאמור להגנתו כי נפל קורבן לניסיון להעלים שערוריית שחיתות שקושרת את נשיא ארה"ב ביידן ובנו האנטר לממשל הסיני - נכתב כי לופט "חתר תחת חוקי הסוכנים הזרים בארה"ב כדי לנסות לקדם את המדיניות הסינית באמצעות פקיד בכיר לשעבר בממשלת ארה"ב. הוא פעל כמתווך בעסקאות לנשק מסוכן ונפט איראני, וסיפר שקרים רבים לגבי פשעיו לגורמי אכיפת החוק".
בסעיף הראשון מואשם לופט בקשירת קשר עם "פקיד בכיר בממשלת ארה"ב כדי לקדם את האינטרסים של הרפובליקה העממית של סין". הפקיד, ששמו לא מופיע בכתב האישום, התגלה מאוחר יותר כראש ה-CIA לשעבר ג'יימס וולסי.
לופט מואשם שניסה לגייס את וולסי, השתמש במעמדו לטובת פעילות פרו-סינית כמו כתיבת מאמרים ושילם לו בשם מנהליו שיושבים בסין. ההאשמות הנוספות שלופט עומד בפניהן כוללות עבודה כמתווך בין יצרני נשק בסין ומדינות כמו קניה ואיחוד האמירויות, וניסיון להפר את הסנקציות האמריקניות על איראן על-ידי מכירת נפט איראני לצדדים שלישיים.
במהלך תחקור שערך עם הרשויות האמריקניות, לופט נשאל לגבי מעורבותו בסחר בנשק, אך הוא הצהיר כמה הצהרות כוזבות, לכאורה, ובכללן שהוא לא ביקש לעסוק או להרוויח מעסקאות נשק אלא פשוט "התבקש על-ידי חבר ישראלי שעוסק במסחר בנשק לבדוק מחירים כדי שיוכל להשתמש במידע זה אחר כך להגשת הצעות מחיר". לדברי התביעה, שהותו של לופט בקפריסין לא הייתה במקרה, והוא הסתתר שם לקראת הגשת כתב האישום הצפוי.