1 צפייה בגלריה
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
הדרך לשיוויון ביחידות הטכנולוגיות כבר נראית באופק
(צילום: דובר צה"ל)
כשברקע הולמים תופי מלחמת האזרחים, התכנסה אתמול (שלישי) בבית יהושע קבוצה מיוחדת במינה של אנשים, שכל משימתם בחיים המקצועיים היא לשנות את המפה החברתית בישראל באמצעות שילוב צעירים מהפריפריה ביחידות הטכנולוגיות בצה"ל.
רבות נכתב כאן על ההרכב החברתי באותן יחידות – כמו 8200 והיחידות הטכנולוגיות הנוספות בצבא – שבהן ניכרת בולטות יתר לצעירים מערים חזקות במרכז, לצד נוכחות חסרה של צעירים מהפריפריה. הנתונים הללו, כפי שחשפנו, מגובים גם בכך שבני ובנות העשירונים העליונים, 7 עד 10, משרתים באחוזים גבוהים אפילו משיעורם בחברה, בהשוואה לעשירונים תחתונים שאינם נמצאים שם. השירות שם אינו רק עניין של יוקרה: הוא מקנה לצעירים כרטיס כניסה לתפקידים בחברות הייטק, וחבריהם שהתנדבו לשירות קרבי נותרים מאחור. כך הפך השירות הצבאי למחולל הפערים הגדול ביותר בחברה.
בכנס אתמול, שאותו יזמה התוכנית הלאומית למצוינות בפריפריה, הובהר שוב עד כמה פחותות ההזדמנויות שלהן זוכה ילד שנולד בפריפריה בכל הקשור ללמידת המיומנויות הרלוונטיות לעולם הטכנולוגי – וככל שמתרחקים מהמרכז, הסיכויים קטנים יותר ויותר.
את הפערים הללו מנסה ואף מצליחה לסגור החבורה הזאת. ראשית – פרויקט גשרים, שנולד בעקבות הפרסומים ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ובמסגרתו עשרות מורות חיילות שעברו הכשרה ביחידה 8200 התנפלו על הרשויות החלשות, ושם הקנו לילדים ולבני הנוער הכשרה בסיסית במקצועות התכנות תוך כדי שעות הלימודים. הפרויקט, שהחל בחמש רשויות, התרחב באופן דרמטי, וכעת הן מלמדות ביותר מ-34 רשויות בפריפריה, מקריית שמונה ועד אילת, בכיתות ז' עד ט'.
התוכנית לא פונה למעגל המצוינות הראשון או השני; מטרתה היא לגעת בכל התלמידים. מדובר ב-20 אלף תלמידים, היקף אדיר שיהפוך לחלק מהמאגר לגיוס ליחידות הטכנולוגיות. המספרים הללו יכולים לשנות באופן דרמטי את תמונת המצב החברתית בצבא ובמדינת ישראל כולה בתוך כמה שנים. עוד לפני הגיוס, בגשרים פועלים להגדיל את הפוטנציאל לפרויקטי המשך, ומשם הדרך תהיה יותר קלה ליחידות הטכנולוגיות המבוקשות.
וכך ישבו אתמול בכנס גם נציגים מפרויקטים למצוינות בפריפריה – כמו עתידים, מגשימים וניצנים – שלוקחים את המקל מתוכנית גשרים. מכיתה י' והלאה הם מתמקדים בתלמידים המצטיינים בפריפריה, ונותנים להם את החיזוק הדרוש בלימודים לאחר בית הספר. הם מסלילים, למעשה, את בעלי הפרופיל הנמוך להתגייס לאותן יחידות, ומסייעים להם עם תמיכה פרטנית וכלכלית אם זו נדרשת. גם שם ניתן לראות קפיצה מרשימה בהישגים, אף שבפרויקטים הללו מדובר במספרים נמוכים יותר, שמתרכזים בבעלי הפוטנציאל.
בשנים הקרובות, בעקבות הצלחת פרויקט גשרים, המאגר יהיה גדול הרבה יותר – והדרך לשוויון ביחידות הטכנולוגיות כבר נראית באופק.
כדי שהאורגן הזה ימשיך לנגן יש צורך בתמיכת ראשי הרשויות, שרובם כבר נרתמו; בקרנות שתומכות באנשי החינוך המצוינים שמנהלים את הפרויקטים; בשיתוף הפעולה של המרכז לחינוך סייבר, אנשי הצבא מ-8200 ואנשי חיל חינוך שנלחמים על כל ילד בפריפריה; ובתמיכת ההורים. אם כל החבורה הזאת תמשיך לממש את חזונה — זאת תהיה המהפכה החברתית הגדולה ביותר בישראל.