נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו התראיין לסוכנות הידיעות AP, והגן על החלטתו של בעל הברית ולדימיר פוטין לפלוש לאוקראינה. עם זאת אמר לוקשנקו כי הוא לא העריך ש"המבצע הצבאי המיוחד" של רוסיה באוקראינה יהיה מתמשך. בנוסף הוא הביע התנגדות לשימוש בנשק גרעיני במלחמה באוקראינה, אך לא אמר אם לפוטין יש כוונות לבצע תקיפה גרעינית.
הצבא הרוסי, נזכיר, פלש לאוקראינה גם משטח בלארוס. ערב המלחמה אירחה בלארוס המוני חיילים רוסים לתרגיל משותף. בניגוד לחשש במערב טען לוקשנקו כי רוסיה לא תפלוש לאוקראינה משטחה של בלארוס. אך ב-24 בפברואר הרוסים אכן פלשו משם לאוקראינה. בראיון שפורסם היום לוקשנקו הצדיק את הפלישה של פוטין, ואמר שרוסיה הייתה חייבת להגיב ל"פרובוקציות" של קייב נגדה.
טנקים פולשים מבלארוס לאוקראינה

10 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בראיון ל-AP
(צילום: AP)
בתחילת המלחמה הזהירו במערב שאוקראינה כולה תיפול לידי הרוסים, ושהצבא הרוסי עלול לכבוש את קייב בתוך ימים ספורים. אך המערכה הרוסית נתקלה בקשיים רבים, ויש גורמים שמעריכים שהמלחמה תימשך חודשים ארוכים ואף שנים. "אני לא שקוע מספיק בבעיה הזאת כדי לומר אם היא מתקדמת לפי התוכנית - כפי שהרוסים אומרים, או כפי שאני מרגיש", אמר לוקשנקו בראיון בארמון העצמאות במינסק. "אני רוצה להדגיש פעם נוספת: אני מרגיש כאילו המבצע הזה נגרר".
במהלך המלחמה התייצב לוקשנקו לצד בעלת הברית הגדולה רוסיה, שמעניקה סיוע כלכלי לארצו. התמיכה במלחמה עוררה זעם בינלאומי, וסנקציות חדשות הוטלו על בלארוס. לוקשנקו, הנשיא שמכונה "הרודן האחרון באירופה", אמר ל-AP שהוא וארצו תומכים בשלום, וקרא לסיים את ה"מלחמה באוקראינה". פוטין ושאר בכירי הקרמלין מקפידים להתייחס למערכה באוקראינה כ"מבצע צבאי מיוחד" ולא כ"מלחמה". השבוע אמרו גורמים בארה"ב ובאירופה שפוטין עשוי להכריז רשמית על "מלחמה" כדי להגדיל את גיוס חיילי המילואים ולחזק את התמיכה הציבורית במלחמה.
10 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
"בזכותי המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה התחיל", טוען הרודן הבלארוסי
(צילום: AP)
"אנחנו בהחלט לא מוכנים לקבל שום מלחמה. עשינו, ואנחנו עושים עכשיו, כל מה שאפשר כדי שלא תהיה מלחמה. בזכותי, עבדכם הנאמן, המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה התחיל". לוקשנקו אמר ששימוש בנשק גרעיני באוקראינה "אינו מקובל" מכיוון שאוקראינה נמצאת "ממש לידינו. אנחנו לא מעבר לאוקיינוס כמו ארצות הברית". כשנשאל אם רוסיה יכולה לתקוף את אוקראינה בנשק גרעיני השיב לוקשנקו: "את השאלה הזאת צריך לשאול את ההנהגה הרוסית".
לוקשנקו אמר שרוסיה "לא יכולה להפסיד במלחמה הזאת", וציין שבלארוס היא המדינה היחידה שניצבת לצד פוטין, בשעה שמדינות רבות – "50 לכל היותר" – תומכות באוקראינה. לפי נשיא בלארוס, פוטין לא מעוניין בעימות ישיר עם נאט"ו, והמערב צריך להבטיח שעימות שכזה לא יתרחש. "סביר להניח שהוא לא רוצה עימות עולמי עם נאט"ו. תנצלו את זה. תנצלו את זה ותעשו הכול כדי שזה לא יקרה. אחרת, אפילו אם פוטין לא רוצה את זה, הצבא יגיב", הזהיר לוקשנקו.
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
"רוסיה לא יכולה להפסיד במלחמה הזאת". שני המנהיגים בפגישה במוסקבה
(צילום: AP)
בראיון כינה לוקשנקו בן ה-67 את פוטין, שמבוגר ממנו בשנתיים, "אחי הגדול" ואמר שלנשיא רוסיה "אין קשרים ידידותיים וכנים יותר עם אף מנהיג בעולם". יחסי שתי המדינות, שבעבר היו חלק מברית המועצות, ידעו בשנים האחרונות עליות ומורדות – אך התחזקו מאז בחירות 2020 בבלארוס – שבה טענה האופוזיציה שלוקשנקו זייף את התוצאות. שלטונו של "הרודן האחרון באירופה" דיכא את הפגנות הענק ברחובות ועצר חלק מבכירי האופוזיציה. בכירים אחרים נמלטו מהמדינה. לוקשנקו חייב במידה רבה לפוטין, שסייע לו מול ההתקוממות העממית בבלארוס, את הישרדותו בשלטון.
למרות התמיכה של לוקשנקו בפלישה הרוסית באוקראינה, לפי שעה הוא לא שולח את חייליו לסייע לכוחות הרוסיים במלחמה. הוא טען היום שמינסק לא מהווה איום על אוקראינה, למרות שהשבוע נפתח תרגיל צבאי גדול בארצו. לפי הצבא הבלארוסי, התרגיל נועד לבחון את "מוכנותו לקרב". בהכרזה על התרגיל טען דובר משרד ההגנה הבלארוסי, אנדריי דמצ'נקו, כי מהתרגיל לא נשקפת שום סכנה לשכנותיה של בלארוס. משמר הגבול האוקראיני מסר בתגובה כי הוא אינו יכול לשלול את האפשרות שהכוחות הבלארוסיים יצטרפו למתקפה הרוסית, ולכן אוקראינה ערוכה ומוכנה.
10 צפייה בגלריה
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
ערב הפלישה: רכבים צבאיים של רוסיה בגבול בלארוס-אוקראינה
(צילום: EPA/MAXAR TECHNOLOGIES )
10 צפייה בגלריה
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
תצלומי לוויין מראים: "רוסיה פורסת עוד כלי רכב צבאיים בבלארוס"
(צילום: EPA/MAXAR TECHNOLOGIES )
"אנחנו לא מאיימים על אף אחד, ואנחנו לא מתכוונים לאיים על אף אחד", טען לוקשנקו. "יתרה מכך – אנחנו לא יכולים לאיים. אנחנו יודעים מי מתנגד לנו, אז להתחיל סוג של עימות, או סוג של מלחמה כאן, זה בהחלט לא חלק מהאינטרסים של המדינה הבלארוסית. המערב יכול לישון בשקט".
לוקשנקו האשים את המערב – ובמיוחד את וושינגטון – בהגברת המתיחות בין רוסיה לאוקראינה. "ארצות הברית רוצה לנצל את הרגע, לקשור אליה את בעלות הברית שלה, ו'להטביע' את רוסיה במלחמה עם אוקראינה". לדבריו המטרה של האמריקנים היא לפתור את הבעיה הרוסית, ולאחר מכן את הבעיה הסינית. בראיון טען לוקשנקו שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מקבל הוראות מארצות הברית. "בלי להעליב, היום מי שמנהל את אוקראינה זה לא זלנסקי. זו דעתי, אולי אני טועה", אמר לוקשנקו, והוסיף שהמלחמה יכולה להיגמר "בתוך שבוע" אם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן יורה על כך.