1 צפייה בגלריה
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
בנט, לפיד וגנץ חוגגים לאחר אישור הצעת החוק ממדים ללימודים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המשבר הפוליטי בכנסת סביב הצעת חוק "ממדים ללימודים של שר הביטחון בני גנץ הביך את הקואליציה (בגלל היעדר רוב) וסכסך את האופוזיציה (ח"כים בליכוד התנגדו לקו של נתניהו-לוין), אבל במושגים של תקציב - מדובר בכסף קטן במיוחד.
למעשה, ההחלטה להגדיל את המימון ללימודים לחיילים משוחררים משיעור של 66% לשיעור של 75% יוצרת פער של 15 מיליון שקלים בלבד. התקציב המקורי של התוכנית הוא כ-100 מיליון שקלים.
על-פי הצעת החוק כל שנה יקבלו 16,500 חיילים משוחררים מלגת לימודים בשיעור של 75% משכר לימוד אוניברסיטאי, שעומד כיום על 10,391 שקלים. מדובר בסכום של 7,793 שקלים. על פי הצעת החוק המקורית המלגה הייתה אמורה לעמוד על 6,858 שקלים. כלומר, תוספת של 935 שקלים לשנה עבור כל חייל משוחרר. למעשה, הגדלת אחוז המלגה יוצרת תוספת נמוכה במיוחד במונחים של תקציב המדינה - של כ-15 מיליון שקלים.
חוק ממדים ללימודים אושר במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)

גנץ בהצעת פשרה לליכוד: להעלות את מימון שכר הלימוד ללוחמים ל-75%
(צילום: ערוץ כנסת)
הלוחמים מדברים על החוק שעבר: הדרך לא מספקת, עכשיו אנחנו שמחים
(צילום: אסף חן)

האם היה ניתן למנוע את המשבר הזה ולהגיע לתוצאה הזו כבר בהתחלה? בכנסת מעריכים שכן, אבל המשבר הפוליטי ומלחמות האגו בתוך הקואליציה ובינה לבין האופוזיציה מנעו דיון רציני ומקצועי על החוק הזה. "כמו תמיד בסוף מחכים לדקה ה-90", אמר גורם בכנסת.
"הקואליציה חשבה שהיא תצליח להשיג רוב ובסוף גם תביך את הליכוד בגלל ההתנגדות שלהם לתוכנית, כי זה גרם נזק לליכוד. הם הצטיירו כמי שמוכנים משיקולים פוליטיים לפגוע גם בחיילי צה"ל". הגורם הוסיף כי "גם באופוזיציה חשבו כי יצליחו להביך את הקואליציה ולהוכיח שוב שאין להם רוב להעביר חוקים בכנסת גם אם זה נראה לא טוב".
גורם בכיר בקואליציה אמר ל-ynet: "קודם כל שיחקנו צ'יקן עד הרגע האחרון. דבר שני, וזה יותר עניין של פוקר - לא היה לנו רוב כי מאזן גנאים וזועבי לא היו מוכנים להצביע. אם זה היה נופל, אורבך עוד היה חותך מהממשלה. נהיה פה גם לחץ פוליטי. בסוף בליכוד אכלו את הפיתיון - כי בתכלס הוספנו סכום מינורי של כ-15 מיליון שקלים".