משפט נתניהו התחדש היום (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם עדותו של חוקר המשטרה מלהב 433 אורי קנר. איש המשטרה העיד במסגרת תיק 4000 (תיק בזק-וואלה) שבו נאשם ראש הממשלה בשוחד, מרמה והפרת אמונים.
אורי קנר, חוקר להב, מגיע לעדותו בתיקי האלפים
(צילום: גלעד מורג)

3 צפייה בגלריה
נתניהו ושאול אלוביץ'. "רצינו שיהיה עד מדינה"
נתניהו ושאול אלוביץ'. "רצינו שיהיה עד מדינה"
נתניהו ושאול אלוביץ'. "רצינו שיהיה עד מדינה"
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
"בפרשיית 4000 הייתי אחראי כחוקר מטעם המשטרה על כל משפחת אלוביץ' ותפקידי היה לחקור את שאול אלוביץ'. נחקר החשד שנתניהו קיבל שוחד בדמות סיקור אוהד ממנו, ובתמורה נתניהו היטיב רגולטורית עם חברת בזק. חקרנו גם שיבושים ששאול ואיריס עשו", הסביר.
על חקירת שאול אלוביץ' סיפר לפרקליטה יעל שחף: "ידענו שמדובר בטייקון, איש תקשורת. אם הייתי פוגש אותו ברחוב כנראה הוא לא היה מסתכל עליי. הוא הרשה לעצמו להתנהג ולדבר לא כמו כל חשוד. למשל לקרוא לחוקר אלי זעירא, שהיה אמון על מחדל מלחמת יום הכיפורים. הוא צעק הרבה בחקירות. שמתי את זה בצד והתמקדתי בחשדות".
קנר העיד: "הוא שיתף פעולה בחקירה, אבל כבר כשקראנו חומרים קודמים של הרשות לניירות ערך ידעתי שסביר להניח שבחקירות הוא הולך לשקר על ההתערבות לטובת משפחת נתניהו. וזה התממש בחקירה. בתחילה הוא הכחיש ממש שהתערב בתכנים בוואלה".
3 צפייה בגלריה
אורי קנר
אורי קנר
אורי קנר
(צילום: גלעד מורג)
על הטענה שאלוביץ' נחקר בתנאים קשים אמר: "חקירה זה לא דבר פשוט לאדם מן היישוב. החקירה הייתה מאוד הוגנת, והוא קיבל יחס מצוין. קניתי לו מכספי בורקסים ורוגלעך. הייתי בקשר עם עורך דינו. זו הייתה חקירה קשוחה, לא היו הנחות סלב. אמרתי לו 'אם אתה לא מרגיש טוב, תעדכן אותי ישר'. מספר פעמים נתתי לו את שובר האוכל שלי כדי שיאכל במקומי. לא ניסיתי לשבור את רוחו. כשהוא אמר שהוא לא מרגיש טוב הצענו רופא. בסיום אחת החקירות הוא נראה על סף שבירה מנטלית, וניגשתי אליו, הבאתי לו אפטר שייב שלי, אמרתי לו שיהיה בסדר, 'הסיוט הזה ייגמר בקרוב מבחינתך'".
על האמירה שלו לאלוביץ' בחקירה שהוא הולך להיות "מאבטח בסופר" העיד: "לא נסיתי לבזות אותו, להפך. חלק משיטות החקירה זה לעשות שיקוף של המציאות, וזה תיק עם השלכות כלכליות גדולות, מאות מיליונים שאפשר לחלט. רצינו להראות לו מה מצבו הכלכלי. אלוביץ' התבדח על זה בחקירות, לא ראיתי שזה פגע בו. אולי זה פגע, אבל לא הייתה כוונה".
על חקירת אור אלוביץ', שהחוקר השתמש מולו בביטוי "שואה כלכלית", אמר: "אור היה חשוד, וצריך לדעת מההשלכות. רצינו מהם שיתוף פעולה, כיוונו ששאול יהיה עד מדינה, והבנו ששאול לא יהיה עד מדינה בלי איריס ובלי אור. לא הייתה כוונה להשפיל או להשתמש בבני משפחה כאמצעי לחץ".
3 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
אלוביץ'. "כשהוא אומר שלא דיבר עם ישועה על סיקור ראש הממשלה הוא משקר"
(צילום: מוטי קמחי )
קנר אמר עוד: "נושא החקירה לא היה אם האתר שמאלני או ימני, אלא טענת שינוי הסיקור של משפחת נתניהו. היו תכתובות בודדות של ישועה עם אנשים אחרים, אבל חשוב לזכור את ההקשר, שיש חשד, שלפי דעתי התבסס, שאלוביץ' קיבל טובות רגולטוריות מראש הממשלה. ולכן זה ההקשר, ולא ציפי לבני ובוז'י הרצוג, שאיתם זה היה ממש זניח. 98% מהתכתובות היו על בקשות שינוי סיקור שבאו מצד נתניהו ומשפחתו לשאול אלוביץ' ואתר וואלה". לצד זה במענה לשאלת הסנגור ז'ק חן סייג ש"לא בדק את האחוזים בפועל".
חן התמקד תחילה בטענתו לחקירה בררנית כלפי נתניהו. הוא שאל: "האם עשיתם חקירה כשלהי לפוליטיקאים אחרים?". קנר השיב: "לא עשינו שום דבר שקשור לאנשים אחרים". הוא חזר ואמר כמה פעמים: "היינו מאד רוצים ששאול אלוביץ' יהיה עד מדינה נגד ראש הממשלה". על הטענה שמעצר בני משפחת אלוביץ' נועד ללחוץ על אלוביץ' הסביר כי השלושה היו חשודים: "זה לא מצב נורמלי לאדם מן היישוב שנעצר. האם זה יוצר עליו לחץ? סביר להניח".
חן הטיח בו: "בתיק אחר העדת על נחקרים שקיבלו יחס טוב, אבל בית המשפט דחה את הטענה וקבע שההפך הוא הנכון". העד השיב שמדובר בתיק שהעדות היו חשודות אבל נחקרו בעדות פתוחה: "אולי בגלל זה נוצר הרושם שהחקירות היו קצת קשוחות. היו כאלו שהעידו שקיבלו יחס לא טוב ואחרות מצוין".
הוא נשאל על הדלפות בחקירה וענה: "לא הדלפתי. מי אומר שההדלפות לא ממשרדך? התכוננת לחקירה והכרת פרטים מאלוביץ'". חן השיב: "דברי הבל". העד הסביר בהמשך: "אני לא אבוא לומר לו בוא תהיה עד מדינה. אתה רומז בדרך אחרת. לא התחלתי איתו משא ומתן להיות עד מדינה". השופט בר-עם שאל אם השאלות בעקיפין הן לא דרך למשא ומתן, והעד השיב: "לא חושב. אלו שאלות לגיטימיות. לקבל שיתוף פעולה - אולי כעד מדינה או מסירת גרסה אמיתית".
הוא דחה טענות שהשפיל את אלוביץ' בחקירה: "אפילו הפוך. לקרוא לחוקר שלך אלי זעירא? שעל הידיים שלו רשום האסון כמעט הכי גדול במדינת ישראל? כן, צעקתי, אבל גם הוא צעק וצווח. לא איימתי".
העד הוסיף: "אם שאול היה עד מדינה אני רק יכול לפנטז מה היה קורה". לדבריו, "כשאלוביץ' אומר שלא דיבר עם ישועה על סיקור ראש הממשלה הוא משקר, ואני אומר לו את זה. גלעד ארדן אמר במפורש שנתניהו עדכן אותו ששאול מתבכיין על המחירים של בזק. דוד שרן, דוד שמרון, ניר חפץ, פילבר ועוד אמרו, זה לב התיק, כולם הפלילו את הקשר בין השניים".