בית המשפט ידוע כמוסד עם כללים נוקשים, אך לפעמים גם שופטים יודעים גם להתגמש ולהפגין רגישות. קטין שהותקף מינית בידי גבר מבוגר שידר מצוקה שהעלתה חשש שייגרם לו נזק נפשי וכי עדותו תיפגע בגלל הלחץ. התובעת בתיק מטעם פרקליטות מחוז מרכז, עו"ד איריס פיקר-סגל, הבינה משיחותיה עם הילד שהוא קשור מאוד לכלבו, וביקשה משופטי המחוזי בלוד לאשר לו להעיד לצידו, בהנחה שנוכחות הכלב תחזק את ביטחונו. לבקשה להכנסת הכלב צירפה התובעת בקשה שהנאשם לא ישהה באולם.
השופטים החליטו להיעתר לשתי הבקשות, ובפרקליטות התחייבו שבמידה שיתעוררו קשיים עם הכלב במהלך העדות, אדם אחר ימתין מחוץ לאולם ויטפל בו. הילד וכלבו הגיעו הבוקר (חמישי) לאולם והמתינו, אולם השופטים עמי קובו, מיכאל קרשן ומרב גרינברג הבינו שהוא בכל זאת יתקשה להעיד.
לפיכך הגיעו עו"ד פקר-סגל והסנגור עו"ד ירון פורר להסדר טיעון שלפיו הנאשם יורשע בעבירות שביצע בקטין וירצה 33 חודשי מאסר. השופטים ניסו שוב לדבר עם הילד כדי לבדוק אם יוכל להעיד בעניין הטיעונים לעונש, אבל גם ניסיון זה נכשל והוא לא הצליח לענות. הדיון בטיעונים לעונש נדחה, ובמהלכו תבקש הפרקליטות לפצות את הילד ומשפחתו לצד העונש שעליו כבר הוסכם.
1 צפייה בגלריה
כלב אילוסטרציה
כלב אילוסטרציה
חברו הטוב של האדם, גם בבית המשפט
(צילום: shutterstock)

לפי כתב האישום, המתלונן העיד שהנאשם, אדם מבוגר ממנו מאוד, ביצע בו עבירות מין רבות תוך כדי איומים. כמו בתיקי עבירות מין רבים, בלב התיק עמדה העדות של הקטין מול הכחשתו הגורפת של הנאשם. בשלב הראשון של חקירת התיק, הקטין נחקר על ידי חוקרת נוער שאסרה את עדותו בבית המשפט בשל גילו הצעיר. בשלב מאוחר יותר עדותו הותרה. לקראת היום שבו הקטין היה אמור להעיד בבית המשפט, הוא שידר מצוקה רגשית לא פשוטה והיה חשש שיגרם לו נזק נפשי נוסף. בפרקליטות התחילו להבין שעליהם לחפש פתרון לבעיה הקשה.
עו"ד ירון פוררעו"ד ירון פוררצילום: שאול גולן
לפני הדיון התנגד פרקליטו של הנאשם, עו"ד ירון פורר, לבקשה שהילד יעיד לצד כלבו. "אין תקדים להכנסת כלב לאולם בית המשפט, והדבר מהווה פתח לבקשות שונות ומשונות והצבת תנאים מטעם העדים", אמר.
אבל השופטים קבעו: "הבקשה שהקטין יעיד כאשר כלבו לידו חריגה, אבל בשים לב לגילו הצעיר ולכך שאינו מעוניין בשום אדם קרוב אחר שיהיה וישמע את עדותו - יש להיעתר". לבקשת "ידיעות אחרונות" ו-ynet התיר בית המשפט לפרסם את החלטתו זו, למרות שהתיק מתנהל בדלתיים סגורות.
התובעת בתיק, עו"ד איריס פיקר-סגל, אמרה כי "תיקי עבירות מין הם רגישים מטבעם. הילד ציין כי הוא חש מאוד קרוב לכלב שלו. זה העלה אצלי את הרעיון להציע לבית משפט את ההצעה החריגה הזו - לאפשר לו להעיד בנוכחות כלבו". לדבריה, "המטרה שלנו היא להקל עליו ברגע המורכב הזה, ואני שמחה שלמרות שזה טרם נעשה בעבר, בית המשפט הבין את הרגישות ונעתר לבקשה".
פורסם לראשונה: 07:13, 17.03.22