בכירים לשעבר במשרד ראש הממשלה לא שוללים את האופציה שלשכת נתניהו שינתה פרוטוקולים של דיונים ביטחוניים במהלך המלחמה. הדברים נאמרו בהמשך לחשיפה של נדב איל ב-ynet לפיה קיים חשש בצה"ל ובמערכת הביטחון שנעשו ניסיונות לשנות תמלולים של דיוני קבינט, ואף של שיחות טלפון על עדכונים ביטחוניים של מקבלי החלטות, ובראשם של ראש הממשלה בנימין נתניהו. המזכיר הצבאי הקודם של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, פנה לפני כמה חודשים בנושא במכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.
ישיבת קבינט ניהול המלחמה בבסיס הקריה בתל אביב. ארכיון
(צילום: רועי אברהם / לע"מ)

2 צפייה בגלריה
טקס זיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים ירושלים
טקס זיכרון לחללי מערכות ישראל בבית יד לבנים ירושלים
"יותר פשוט למחוק דיונים שלמים". ראש הממשלה נתניהו
(צילום: עמית שאבי )
"יש שני גורמים שמתמללים דיונים ופגישות או שיחות טלפון בתחום הביטחוני: לשכת המזכיר הצבאי, וקצרניות שמועסקות במשרד ראש הממשלה כבר שנים רבות, ושיצא להן לעבוד עם הרבה ראשי ממשלה", הסביר אלוף (במיל') גדי שמני, מפקד פיקוד המרכז לשעבר, ששימש גם כמזכירם הצבאי של ראשי הממשלה שרון ואולמרט.
"החלוקה נעשית בהתאם לסוגי הדיונים ולרמת הסיווג הביטחוני הנדרש", הדגיש שמני. "בדיוני קבינט ביטחוני, התייעצויות ביטחוניות, שיחות טלפון בקו האדום - או אפילו בטלפון רגיל בין ראש הממשלה לבין הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ ועוד גורמים - המזכיר צבאי אמור להיות על הקו. השיחות מוקלטות ומיד לאחר מכן גם מתומללות".
שמני טוען כי לשנות תמלולים זה עניין מסובך, אך הוא לא שולל את האפשרות שלשכת נתניהו עשתה זאת. "צריך לשנות גם הקלטה וגם תמלול. יותר פשוט להעלים קטעים שלמים מתוך דיון או פשוט למחוק דיונים שלמים", הסביר. "זה אפשרי, ובמציאות שנוצרה בלשכת נתניהו, עם כל המעורבות של אנשים שלא אמורים להיות מעורבים, אי אפשר לבטל אופציה כזו. אני לא יכול לשלול שבלשכת ראש הממשלה ינסו לעשות דבר כזה כדי להעלים מידע מוועדת חקירה שתקום, אם תקום".
2 צפייה בגלריה
גדי שמני במדים כאלוף פיקוד מרכז
גדי שמני במדים כאלוף פיקוד מרכז
"הפרסומים שנתניהו קיים דיונים ללא הקלטה חמורים לא פחות". אלוף (במיל') גדי שמני
(צילום: דובר צה"ל)
"אם זה אכן קרה, זה דבר חמור מאין כמוהו, מכיוון שהוא לא יאפשר חקירה על בסיס העובדות האמיתיות ולא יאפשר הפקת לקחים נכונה במדינת ישראל", אמר עוד המזכיר הצבאי לשעבר. "הדבר הזה ניתן לבירור רק באמצעות חקירת שירות הביטחון הכללי. הם היחידים שיכולים להיכנס לתמונה. למעשה, זה נמצא בתחום סמכותם ואחריותם, משום שאם יש מקרים כאלה - זה עלול להסתיים בדלף של סודות מדינה. ‏הפרסומים כאילו נתניהו קיים דיוני קבינט במשרדו ללא הקלטה חמורים לא פחות, וגם את זה חייבים לבדוק".
לפי הפרסום, אישים במשרד ראש הממשלה פנו באופן פרטי למזכיר הצבאי לראש הממשלה גיל, והזהירו כי נעשה ניסיון מצד גורמים בלשכת נתניהו במהלך המלחמה לשנות, או כלשונם "להתעסק", עם חלק מהפרוטוקולים או התמלולים בדיעבד לאחר כמה ישיבות. אחד מהדיונים המסווגים הללו עסק בהיערכות רגישה לקראת אירוע מדיני משמעותי.
בכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה אמר כי "אם יש מישהו מבפנים שלקח את הפרוטוקול ושינה אותו, זה תרחיש שנראה לי לא סביר", ציין הבכיר. "הקצרניות נמצאות שם עשרות שנים והן בדרגת הסיווג הגבוה ביותר". לדבריו, "לא סביר שאפשר להגיד להן לעשות דבר כזה, וזה גם לא חוקי. אין דרך חוקית לשנות פרוטוקולים. אם זה קרה - זה הדבר הכי חמור שיכול להיות. זה ממש סוף העולם".
לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה לכתבה של נדב איל: "שקר מוחלט, ידיעה שלא הייתה ולא נבראה. מי שבקיא בתהליכי העבודה יודע שאין היתכנות לאירוע כזה. כל הדיונים מוקלטים ומתומללים מתוקף החוק - ומשכך לא ניתן לשנות את תוכנם".