2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בנט וביידן בפגישתם באוגוסט בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בכירים בארה"ב יגידו לעמיתיהם הישראלים כי ממשלו של ג'ו ביידן נותר מחויב לדיפלומטיה עם איראן, אך במידת הצורך יהיה מוכן להמשיך ב"דרכים אחרות" כדי להבטיח שטהרן לא תשיג נשק גרעיני. כך אמר הבוקר (יום ג') בכיר בוושינגטון לקראת פגישתו של ראש המטה לביטחון לאומי אייל חולתא עם מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן בבית הלבן.
הפגישה בין הבכירים, שתעסוק גם בסוגיות אזוריות אחרות, תיערך פחות מחודשיים אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט והנשיא האמריקני מסרו הצהרה משותפת בבית הלבן, שבמהלכה הבטיח ביידן כי איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני. "אם הדיפלומטיה תיכשל - נפנה לנתיבים אחרים", אמר אז ביידן בהתייחסו לאיום האיראני.
2 צפייה בגלריה
ד"ר איל חולתא
ד"ר איל חולתא
ראש המל"ל חולתא
לדברי הבכיר האמריקני, ביקורו של ראש המל"ל חולתא בוושינגטון יאפשר לשתי בעלות הברית לחלוק מודיעין ולפתח "הערכה התחלתית" כיצד תוכנית הגרעין של איראן התקדמה עד כה. אחרי שהועלתה הערכה שלפיה הרפובליקה האיסלאמית תוכל להשיג חומרים לייצור פצצה גרעינית בתוך שבועות ספורים, ציין הבכיר האמריקני כי "ברור שזה די מדאיג".
"אם זה (הדיפלומטיה) לא עובד, ישנן דרכים אחרות שאנחנו צריכים לעסוק בהן, ואנו מחויבים להבטחה שאיראן לעולם לא תפתח נשק גרעיני", אמר הבכיר. כשנשאל אילו פעולות נמצאות על השולחן, והאם הן כוללות גם אפשרויות צבאיות, השיב הבכיר: "נהיה מוכנים לנקוט את האמצעים הדרושים", אך לא פירט מעבר לכך.
הבכיר האמריקני אמר עוד כי איראן "שלחה מסרים לכמה גורמים שבכוונתה לחזור לווינה", שם קיימו האמריקנים והאיראנים לפני כמה חודשים שיחות בסוגיית הגרעין. לסיכום דבריו ציין הבכיר כי "ישראל מודעת היטב לתפישת הבית הלבן לגבי הצורך להימנע מפעולות שניתן לראות בהן פרובוקציות ולערער את המאמצים להשגת פתרון שתי המדינות עם הפלסטינים".
תיעוד מהפגישה של נפתלי בנט וג'ו ביידן בבית הלבן
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

בנאום הבכורה שלו בעצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש שעבר, ציין ראש הממשלה בנט כי "בשנים האחרונות, איראן זינקה קדימה במחקר ופיתוח הגרעיני שלה, ביכולות הייצור וההעשרה שלה. תוכנית הגרעין של איראן נמצאת בנקודה קריטית. קווים אדומים נחצו. מתעלמים מהפיקוח. תקוות השווא הוכחו ככוזבות. איראן מפרה את הסכמי ההגנה של סבא"א וחומקת מעונש. הם מטרידים את המפקחים ומחבלים בחקירות שלהם – והם חומקים מעונש. הם מעשירים אורנים לרמה של 60%, שזה צעד אחד מחומר בדרגת נשק – והם חומקים מעונש".
שגריר איראן באו"ם מג'יד תחתרוואנצ'י אמר אז בתגובה לדברי בנט: "האיראנו-פוביה משתוללת. הנאום של ראש ממשלת המשטר הישראלי היה מלא בשקרים על איראן. המשטר הזה לא רשאי לדבר על התוכנית למטרות שלום שלנו כשיש ברשותו מאות ראשי נפץ גרעיניים".