ריאיון פוליטי ח"כ רם בן ברק
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

המערכת הפוליטית ממשיכה לסעור בעקבות הודעתה הדרמטית של ח"כ עידית סילמן (ימינה) על פרישתה מהקואליציה. בעוד באופוזיציה חוגגים ומביעים שמחה בעקבות ההודעה, בקואליציה מנסים להבין את המשמעויות הפוליטיות. ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet: "אני בטוח שסילמן תתעשת, היא יודעת מה האלטרנטיבה". מנגד, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר: "יש היתכנות מאוד גבוהה שחברי כנסת נוספים מהקואליציה יפרשו".
1 צפייה בגלריה
עידית סילמן ועדת הבריאות על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה
עידית סילמן ועדת הבריאות על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה
ח"כ סילמן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
פרשנות של אטילה שומפלבי
(צילום: אבי חי)

ח"כ בן ברק, שמכהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ציין כי הופתע מהמהלך של ח"כ סילמן אך הציע לא להספיד את הקואליציה הנוכחית. "אני מניח שנתגבר על הבעיה הזאת בסוף. אנחנו נמצאים עכשיו בפגרה ויש לנו חמישה שבועות. נדבר ונטכס עצה ונראה איך עוברים את המשבר הזה. אני בטוח שסילמן תתעשת, היא מכירה היטב את האלטרנטיבה ויודעת שהיא הרבה יותר גרועה. היא הייתה יו"ר הקואליציה, היא ראתה איך הממשלה הזאת מתפקדת היטב בהרבה מאוד נושאים.
"אני חושב שהיא פרשה בגלל עניין החמץ בבתי החולים, אני מאמין שזה באמת חשוב לה. אני סמוך ובטוח שנוכל למצוא פתרון גם לעניין הזה. אני לא מנסה להמעיט בגודל המשבר. המשבר הוא אכן משבר, אבל בסופו של דבר גם סילמן מבינה את הדברים הטובים שהממשלה הזאת עושה, מבינה היטב את החשיבות של המשך קיום הממשלה הזאת".
- היו סימנים שסילמן הולכת לעשות מהלך די דרמטי בקואליציה, הרגשת אותם? "אני מדבר עם סילמן הרבה, יש לנו הרבה שיתוף פעולה סביב חוק האזרחות וחוקים אחרים שהיו אצלי בוועדה. אני התרשמתי שהיא מרוצה מתפקוד הקואליציה ודברים שהקואליציה עושה. אני חושב שהעניין החמץ היה חשוב לה מאוד ואני גם מקווה שאנחנו נפתור את הבעיה הזאת סביב עניין החמץ. בסופו של דבר, הממשלה הזאת בנויה על פשרות בין ימין לשמאל וגם בעניין הזה תהיה פשרה".
הריאיון עם ח"כ זוהר
(צילום: אבי חי)

ח"כ זוהר (הליכוד) סיפר במשדר של אולפן ynet כי קיים אתמול שיחה ארוכה עם ח"כ סילמן. "אני חושב שהיא עשתה את המהלך הבוגר וזה מהלך חשוב מבחינתה אבל קודם כל זה מהלך חשוב עבור עם ישראל", אמר ח"כ זוהר. "יש פה בשורה ענקית שיכולה אולי באמת לגאול סוף סוף את עם ישראל מהממשלה הרעה הזאת שפגעה כמעט בכל פרמטר אפשרי בהרבה מאוד נושאים".
זוהר אמר עוד: "אני לא יכול לחשוף מה היה בשיחות עם עידית, אני שומר על הפרטיות שלה. אני לא מופתע, היא קיבלה את ההחלטה המתבקשת - החלטה שבסופו של יום תביא לשינוי ותהיה פה סוף סוף אוי ממשלה שתעשה את העבודה כמו שצריך".
על הבטחות כביכול שניתנו לסילמן, אמר זוהר: "אני לא נכנס לזה ואין גם טעם להיכנס לזה כרגע. מה שצריך לעשות זה לוודא באמת שהמהלך אכן קורה ושעידית גם באמת עושה את המהלך עד הסוף. צריך כמובן לקוות שיהיה עוד חבר כנסת או עוד חברת כנסת שיצטרפו למהלך. אנחנו עושים הכול כדי להמשיך את המהלך הזה ולהביא את זה למצב שהממשלה הזאת נופלת. יש היתכנות מאוד גבוהה שזה יקרה אחרי ההודעה של עידית".
- הדלת של הליכוד פתוחה בפני סילמן? "חד-משמעית כן, מבחינתי לפחות. אני חושב שהיא גם תהיה מאוד אהובה ואהודה על החלטה שכזו. זה מעשה שהוא ראוי להערכה אם היא תלך איתו עד הסוף, היא תקבל הרבה מאוד נקודות זכות גם בליכוד וגם בימין. היא תקבל הרבה מאוד נקודות זכות מהציבור בישראל כי היא עשתה מעשה שיכול לעזור הרבה למדינת ישראל".
על פנייה לחברי כנסת נוספים מהקואליציה, אמר ח"כ זוהר: "יש הרבה שמות שכן חושבים על זה וגם רוצים את זה. אני לא ארחיב, אבל אני יכול להגיד שיש עוד אנשים שמבינים שהקואליציה הזאת לא טובה לישראל, שהיא פוגעת בישראל, שהיא לא מועילה לשום פרמטר. נעדיף קודם כל להפיל את הממשלה הזאת ואחרי שנפיל את הממשלה הזו נצטרך לבדוק מה האלטרנטיבות".
- בחודשים האחרונים כמה חברי כנסת מהליכוד לא הפסיקו לתקוף אותה. "אני מעדיף להתרכז במה שאני אמרתי ועשיתי. מאז העימות איתה דיברנו עשרות פעמים ויש לנו מערכת יחסים מאוד טובה, ולא בכדי דיברתי איתה שיחה ארוכה אתמול בערב. יש בינינו קשר טוב ואני בוחר בגישה טיפה שונה. אני בגישה שמדברת עם כולם ופונה לכולם ולא מרחיק אף אחד".
ריאיון עם ח"כ רגב
(צילום: אבי חי)

גם ח"כ מירי רגב (הליכוד) בירכה את סילמן. לדבריה, "זה מהלך מאוד מתבקש לפרוש מהקואליציה, ואני קוראת לנבחרי ציבור נוספים, מימינה ומתקווה חדשה, שנבחרו על ידי קולות זעומים ימנים לפרוש מהקואליציה, ונקים יחד ממשלה ימנית לאומית. לא מפליא אותי שהממשלה הזאת נפלה על ענייני דת ומדינה, על ענייני מדינה יהודית. זיהיתי דברים בחצי השנה האחרונה שהולכים ומכרסמים בזהותה היהודית של מדינת ישראל, ולכן לא לחינם קראתי למתן כהנא 'שר מתייוון'.
"סילמן עשתה את הדבר הנכון והמתבקש, בחג הפסח היא 'ביערה את החמץ' מתוכה ואני קוראת גם לאחרים לעשות את זה. המחנה הלאומי והימין והליכוד יקבלו את כולם בברכה. הקואליציה לא יכולה להתנהל כשהיא נשענת על עבאס וכשהיא נשענת על המשותפת. זו קואליציה מסוכנת מאוד למדינת ישראל, קואליציה שדוחקת את אנשי הימין עם הגב אל הקיר. עידית עשתה צעד מאוד אמיץ, מאוד לא פשוט מבחינתה".
- את תומכת במחיר שהוצע לה, שריון ברשימת הליכוד והבטחה לתיק בכיר כדוגמת משרד הבריאות? "באופן אישי אני לא אוהבת שריונים, אבל בסופו של דבר המציאות הנוכחית מחייבת אותנו להפיל את הממשלה הגרועה והמסוכנת הזאת. בסופו של יום אני חושבת שמי שאוהב את עם ישראל יותר מאשר את הכיסא שלו והאגו שלו, הכול יחזור אליו לטובה. עידית הבינה שסוגיית החמץ בבתי החולים זה כבר באמת עובר את הגבול".
- אבל אנחנו יודעים שלא על זה מפילים את הקואליציה הזאת. "בוודאי שכן על זה, זהותה היהודית של מדינת ישראל היא ערך עליון. אנחנו צריכים לשמור על הזהות היהודית שלנו. לא יכול להיות שמי שמוביל את זה, זה אותו הורוביץ שאת הקשר שלו ליהדות אנחנו מכירים, ביחד עם מרצ, ביחד עם מפלגת העבודה ועבאס. אנחנו מחויבים לשמור על זהותה היהודית של מדינת ישראל. אני קוראת לניר אורבך, איילת, אביר קארה ונוספים מהמפלגה של גדעון לעשות כמו עידית".
- את אומרת "איילת", גם בפניה דלת הליכוד פתוחה לשריון? "אמר את זה הבוקר נתניהו, 'אנחנו מקבלים את כולם בזרועות פתוחות'. מי שרוצה להגיע, שיגיע. אני מאמינה שבסופו של דבר הדברים יסתדרו ויסתדרו נכון. עם ישראל זקוק להנהגה רצינית, להנהגה אחראית, לא להנהגה שמשחקת כל הזמן בטוויטר, הנהגה ילדותית שמה שמעניין אותם זה דקה וחצי להיות על הכיסא. רוב הציבור הישראלי הוא ימני. גם בני גנץ צריך להסתכל מה קורה סביבו".
- קראתם לסילמן, שקד וקארה "בוגדים", ועכשיו הם פתאום הצדיקים בעולם. "אנחנו זוכרים את מה שנאמר, ולא צריך להזכיר אותם. אנחנו זוכרים למה אנחנו באופוזיציה, הודות לאותם אנשים שהלכו עם בנט ויחד עם גדעון והקימו ממשלה פלסטינית ראשונה שתלויה בעבאס. אנשים משתנים, אנשים מתפכחים, אנשים מבינים את הטעות שהם עשו. אם אדם מבין את הטעות שהוא עשה, אנחנו צריכים לקבל את זה".
ח"כ דיסטל אטבריאן מתייחסת לפרישת ח"כ סילמן מהקואליציה
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

ריאיון עם ח"כ אורי מקלב
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

ריאיון עם ח"כ יעקב אשר
(צילום: אבי חי)

ריאיון עם ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

הריאיון עם ח"כ מלכיאלי
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר: "אנחנו חושבים שלעם ישראל מגיעה מדינה יהודית, בוודאי מדינה ששומרת על קדושת הפסח, השבת, הזהות היהודית של מדינת ישראל. אני מברך על ההחלטה של סילמן, כולנו מקווים שהיא תגרור עוד החלטות טובות עד עד להפלתה של הממשלה הרעה הזאת. מי ששם לב יראה שיו"ר ש"ס אריה דרעי לא הפסיק להוריד מעל השולחן מתקומת הממשלה את הבעיה המרכזית של הממשלה, שהיא הופכת אותנו לא למדינה יהודית.
- צריך להגיד ביושר, שום דבר לא השתנה מפסח אשתקד לפסח הנוכחי. "קרה שינוי מאוד משמעותי, ששר בריאות במדינת ישראל מעודד כניסת חמץ לבתי החולים הציבוריים - דבר שלמתמחים והרופאים לא יהיה איפה לאכול, לחולים הדתיים ושומרי המסורת לא יהיה איפה לאכול, יגרום לאנשים רבים לא להגיע לבתי החולים ויסכן את חייהם בגלל שר הבריאות. היה שינוי משמעותי בין הפסח שעבר לפסח הזה, וברוך השם שקמנו לבוקר חדש שמסמל את תחילת הסוף הפוליטי של בנט.
"יש רבים בקואליציה הנוכחית שיודעים בוודאות מוחלטת שעם החבורה שנמצאת סביבם הם לא יחזרו לכנסת הבאה. יהיו אנשים שבגלל הפן האידיאולוגי לא יהיו מוכנים לשתף פעולה עם הורוביץ ובנט ויגידו 'אנחנו רוצים להיות שייכים לגוש הימין והדתיים, הגוש ששם חינכנו וחונכנו עשרות שנים והייתה כנסת מאוד שמאלנית שאנחנו לא רוצים להיכנס אליה'. להישאר ליד בנט וסער שלא יעברו את אחוז החסימה זה סוף הדרך הפוליטית שלהם".
- בש"ס מעדיפים בחירות או ממשלת ימין-חרדים כבר בכנסת הזאת? "דבר אחד ברור לכולם, שלנפתלי בנט אסור להישאר יום אחד למען ביטחונה של מדינת ישראל. את ראש הממשלה, את לפיד וליברמן אסור להשאיר שם יום אחד. אסור למדינת ישראל במצב כל כך מורכב ביטחוני-בריאותי-כלכלי להשאיר חבורה חובבנית בראשות הממשלה".