לפני נאום מצב האומה של ג'ו ביידן בלילה שבין חמישי לשישי, לרבים מהרפובליקנים הייתה דרישה אחת פשוטה מהנשיא: "תגיד את שמה". השם שאותו הם רצו לשמוע הוא לייקן ריילי – סטודנטית מג'ורג'יה שנרצחה על-ידי מהגר מוונצואלה שנכנס לארה"ב שלא כחוק – אחד מאלפי המסתננים שמנצלים מדי חודש את הגבול הפרוץ עם מקסיקו. עבור הרפובליקנים הפך בשבועיים האחרונים שמה של ריילי לקריאת קרב נגד ממשל ביידן, שבתקופתו הגיעה ההגירה הבלתי-חוקית לארה"ב לשיא של כל הזמנים, וכעת הם מתכוונים להפוך אותה לקלף מנצח בבחירות.
"להורים שלה – לבי יוצא אליכם": ביידן חולק כבוד ללייקן ריילי

7 צפייה בגלריה
ארה"ב לייקן ריילי סטודנטית נרצחה ג'ורג'יה קמפיין מהגרים רפובליקני
ארה"ב לייקן ריילי סטודנטית נרצחה ג'ורג'יה קמפיין מהגרים רפובליקני
הנרצחת לייקן ריילי - וביידן מניף את הסיכה לזכרה במהלך נאום מצב האומה. יצאה לריצה באוניברסיטה ולא חזרה
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
7 צפייה בגלריה
 ארה"ב חוסר איברה מהגר בלתי חוקי מ ונצואלה רצח את לייקן ריילי
 ארה"ב חוסר איברה מהגר בלתי חוקי מ ונצואלה רצח את לייקן ריילי
המהגר הבלתי-חוקי חוסה איברה, שנעצר בגין הרצח. "לא הכיר את ריילי, ניצל הזדמנות"
הבחירה בשלוש המילים "תגיד את שמה" לא הייתה מקרית: אלה בדיוק המילים שבהן השתמשו פעילים נגד הגזענות בארה"ב כדי להעלות את זכרם של ג'ורג' פלויד ואזרחים אפרו-אמריקנים אחרים שנהרגו בידי המשטרה – מקרי מוות שהיו ממנועי הקמפיין הראשיים של ביידן בבחירות 2020. הלילה נתקל ביידן בסיסמה "תגיד את שמה" מיד כשנכנס לבית הנבחרים, כשמולו התייצבה חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין, אשת המחנה הקיצוני במפלגה הרפובליקנית, כשלראשה כובע אדום עם הכיתוב MAGA, סיסמת הקרב של טראמפ, וחולצה שעליה הכיתוב לזכר ריילי.
כשבאמצע הנאום החל ביידן לדבר על משבר המהגרים בגבול מקסיקו וקרא לקונגרס לאשר את רפורמת ההגירה שגיבש יחד עם רפובליקנים מתונים – רפורמה שתומכי טראמפ בקונגרס מודים כי הם מכשילים אותה בעיקר כדי לא להעניק לביידן ניצחון בשנת בחירות, אף שהיא עונה על רוב דרישותיהם – קטעה אותו לפתע חברת הקונגרס גרין וצעקה "תגיד את שמה!", תוך שהיא מפנה אליו אצבע. גרין וחבריה הרפובליקנים חשבו אולי שביידן יתעלם, אבל הנשיא הפתיע: הוא עצר את נאומו, פנה לצד הדוכן, הרים סיכה לבנה עם שמה של ריילי, מהסוג שגרין חילקה קודם לכן לשלל מחוקקים ואורחים בקונגרס, ואמר בקול ברור: "לייקן ריילי".
7 צפייה בגלריה
מרג'ורי טיילור גרין חולצה עם כיתוב לייקן ריילי נאום מצב האומה של ג'ו ביידן
מרג'ורי טיילור גרין חולצה עם כיתוב לייקן ריילי נאום מצב האומה של ג'ו ביידן
חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין עם הכיתוב "תגיד את שמה". ביידן נענה
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
7 צפייה בגלריה
מהגרים ב גבול ארה"ב מקסיקו מתחממים בצל קור עז סופה במחנה מאולתר בעיירה המקסיקנית  מטמורוס סמוך ל טקסס
מהגרים ב גבול ארה"ב מקסיקו מתחממים בצל קור עז סופה במחנה מאולתר בעיירה המקסיקנית  מטמורוס סמוך ל טקסס
מהגרים בגבול מקסיקו מחכים להיכנס לטקסס, ארה"ב. ההסתננות בשיא של כל הזמנים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הגירה לא חוקית מהגרים חוצים את ה גבול מקסיקו ל תוך ארה"ב
הגירה לא חוקית מהגרים חוצים את ה גבול מקסיקו ל תוך ארה"ב
מסתננים בלתי-חוקיים עושים את דרכם ממרכז אמריקה לשטח ארה"ב. גם פושעים משולחים לחופשי
(צילום: רויטרס)
אחרי שהגה את שמה של הצעירה מג'ורג'יה דיבר ביידן קצרות על מותה, פנה להוריה ואמר "לבי יוצא אליכם", תוך שהוא מביט לעבר היציע, כנראה משום שחשב שהם נמצאים שם. הוריה של ריילי הוזמנו לנאוּם מצב האומה על-ידי אחד המחוקקים הרפובליקנים, אך לבסוף בחרו שלא להגיע. בדברי הנחמה ששלח להם הזכיר ביידן את הטרגדיות שחווה בעצמו כהורה – מות אשתו הראשונה ובתם שנהרגו בתאונת דרכים ב-1972, ומות בנו מסרטן המוח ב-2015. אחר כך פנה אל הקונגרס וקרא למחוקקים לשלב ידיים ולאשר את הרפורמה שגובשה.

רוצח עם כובע אדידס: "הסיוט של כל הורה"

לייקן ריילי, בת 22 במותה, נרצחה ב-22 בפברואר בקמפוס של אוניברסיטת ג'ורג'יה אחרי שיצאה לריצת הבוקר שלה. שוטרים מצאו את גופתה ליד מסלולי הריצה בקמפוס, אחרי שחבריה הודיעו כי היא נעדרת מאז שעות הבוקר. החוקרים קבעו כי היא מתה אחרי שספגה מכה מדבר-מה קהה, ובאמצעות סרטוני אבטחה הם זיהו את הנאשם ברצח – חוסה איברה בן ה-26, אזרח ונצואלה. הוא זוהה בקלות בעזרת כובע אדידס שחבש בזמן הרצח. לפי רשויות ההגירה איברה נכנס לארה"ב שלא כחוק ב-2022, אבל הותר לו להישאר. המשטרה קובעת כי לא הייתה לו שום היכרות מוקדמת עם ריילי: "זה היה פשע שבוצע תוך ניצול הזדמנות", אמר מפקד המשטרה האחראי על אזור האוניברסיטה, ג'ף קלארק. "הוא ראה מישהי, ודברים רעים קרו".
7 צפייה בגלריה
מרג'ורי טיילור גרין מניפה סיכה של לייקן ריילי לעבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום מצב האומה
מרג'ורי טיילור גרין מניפה סיכה של לייקן ריילי לעבר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום מצב האומה
טיילור גרין מניפה את הסיכה "תגיד את שמה" עם כניסתו לקונגרס
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
מאז הרצח הפכו רפובליקנים את ריילי לפנים של רפורמת ההגירה שהם דורשים. תביעתם מביידן לומר את שמה, ולא פחות מכך ההיענות המפתיעה שלו למה שהתחיל כנראה כניסיון התרסה, עשויות להתברר כרגע חשוב במרוץ לבית הלבן. לפי סקרי החודשים האחרונים בארה"ב, סוגיית ההגירה היא הנושא שמטריד את האמריקנים יותר מכול, והרפובליקנים ממקדים את הקמפיין שלהם בכשלים של ביידן בתחום זה.
רק בחודש שעבר, בצעד היסטורי, הפכו הרפובליקנים בבית הנבחרים את השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס לשר הראשון זה כ-150 שנה שהמחוקקים תומכים בהדחתו, הגם שזו לא צפויה לצאת לפעול, ושעות לפני נאום מצב האומה אתמול הצביע בית הנבחרים על "חוק לייקן ריילי", הדורש ממשרדו של מאיורקס לעצור כל מהגר בלתי-חוקי שמוגש נגדו כתב אישום בגין גניבה. גם דונלד טראמפ, מי שהבטיח השבוע מעשית את המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, ניצל לאחרונה כמה פעמים את פרשת מותה של ריילי כדי לנגח את ביידן, ובאירוע בחירות שערך החודש אמר שהנשיא ביידן לעולם לא יאמר את השם שלה.
הרפובליקנים מדגישים בקמפיין שלהם כי לא רק שממשל ביידן אינו עוצר את זרם המהגרים בגבול, אלא הוא גם משלח לחופשי מהגרים בלתי-חוקיים רבים שיש להם עבר פלילי במקום לעצור אותם. לדבריהם בכך שהוא מאפשר להם להשתקע ביישובים בארה"ב כאחד האדם הוא מסכן אזרחים אמריקנים, ופרשת הרצח של לייקן ריילי היא עדות מוחשית לכך. הסנאטור לינדזי גרהאם, בעל בריתו של טראמפ, אמר זמן קצר אחרי רצח ריילי כי פרשת מותה תשפיע לדעתו עמוקות על הבחירות: "זה הסיוט הגרוע ביותר של כל הורה", הסביר.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ניגח את ביידן ואמר שלא יגיד את שמה של ריילי. טראמפ
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
ההיענות של ביידן הלילה להפצרות הרפובליקניות לא עברה בלי ביקורת מבית, במיוחד משום שכשדיבר על מותה של ריילי אימץ חלק מהטרמינולוגיה של טראמפ וכינה את המהגר שרצח אותה "בלתי-חוקי". חברת בית הנבחרים פרמילה ג'יאפאל, אשת המחנה הפרוגרסיבי הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, אמרה אחר כך: "הייתי רוצה שהוא לא ייכנס לעימות עם מרג'ורי טיילור גרין וישתמש במילה 'בלתי-חוקי'". יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי אמרה ל-CNN: "הוא צריך היה לומר 'לא מתועד' (undocumented), אבל זה לא עניין גדול".