תוכנית ברורה ליום שאחרי עדיין אין, גם שבעה חודשים אחרי פרוץ המלחמה, דובר צה"ל העביר אמש מסר חריג לדרג המדיני ובמערכת הביטחון חוששים שכל הישג שצה"ל ישיג בשדה הקרב - יישחק. לפי דיווחים הסתיימה פשיטת צה"ל בשכונת זייתון בעיר עזה, אבל הירי מהרצועה נמשך - והבוקר (רביעי) נשמעה אזעקה בשדרות.
בכתבה נרחבת ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי גם עתה חמאס רחוק מלהיות מוכנע. ארגון הטרור משתמש ברשת המנהרות שלו, בתאים קטנים של לוחמים ובהשפעה הנרחבת ברשתות החברתיות לא רק כדי לשרוד, אלא גם כדי להטריד את כוחות צה"ל.
הגרי במעבר כרם שלום, אמש
(צילום: דובר צה"ל)

לוחם מילואים באוגדה 98, הנלחמת בג'באליה, אמר לעיתון האמריקני כי כעת חמאס תוקף באופן אגרסיבי יותר ואף יורה יותר טילים נגד טנקים לעבר כלי רכב של צה"ל ולעבר לוחמים שתופסים מחסה בבתים.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי החוסן שמראה חמאס מהווה בעיה אסטרטגית עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר פעם אחר פעם כי אחת ממטרות המלחמה היא השמדה מוחלטת של חמאס. "בישראל, במיוחד מערכת הביטחון, גוברת הדאגה שאין לישראל תוכנית מהימנה להחליף את חמאס, וכל הישג שישיג צה"ל - יישחק", נכתב.
הכתבה התפרסמה לאחר המסר שהעביר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי במסיבת עיתונאים אמש, כשנשאל אם בשל העובדה שאין אלטרנטיבה לחמאס כוחות צה"ל נאלצים לחזור אל אותם מקומות - כמו ג'באליה ושכונת זייתון. היום דווח כי הסתיימה הפשיטה בשכונת זייתון, אחרי שישה ימי לחימה.
"לגבי חלופה שלטונית לחמאס, זו שאלה שצריך להפנות אותה לדרג המדיני", אמר תא"ל הגרי. "התפקיד שלנו בצה"ל זה לפרק את המקומות שאליהם חמאס חוזר בחזרה ומנסה להרכיב את עצמו, וגם את המקומות שלא היינו בהם כמו במזרח רפיח. לפרק גם את התשתיות ההתקפיות והמבצעיות של חמאס וגם את התשתיות השלטוניות שלו. לגבי כל מה שקשור למה יחליף את חמאס - אין ספק שחליף חמאס מייצר לחץ על חמאס, אבל זו שאלה לדרג המדיני".
כשטנקים של צה"ל החלו לנוע לעבר רפיח, עדי ראייה אמרו כי במקביל חמאס החל בסדרת מתקפות פגע וברח לעבר הכוחות בצפון הרצועה - ואזורים שהיו יחסית שקטים הפכו לשדות קרב. שני גורמים בהווה ובעבר במערכת הביטחון, וכן גורם מודיעין אמריקני, העריכו כולם כי גם אם ישראל תצא למתקפה רחבת היקף ברפיח, חמאס ישרוד.
2 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
הערכה: גם אם ישראל תצא למתקפה רחבת היקף ברפיח, חמאס ישרוד
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
נתניהו: אני מבטיח - נמשיך עד הסוף, עד הניצחון
נתניהו: אני מבטיח - נמשיך עד הסוף, עד הניצחון
דוחה כל יוזמה לשיתוף פעולה בעזה עם הרשות הפלסטינית. נתניהו
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)
לפי הכתבה, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר העביר למתווכות מסרים בשיחות לגבי הפסקת אש ועסקה - שלא הובילו בינתיים לדבר - כי חמאס מתכונן לקרב ברפיח ושהערכת נתניהו שארגון הטרור יושמד היא נאיבית. "הוא כל הזמן רצה להראות שחמאס בשליטה ושהוא לא נטש את שדה הקרב ויכול להמשיך עוד חודשים, אם לא שנים", אמר מתווך ערבי על סינוואר.
למעשה, מארגון שתפקד למעשה כממשלת עזה מאז שהשתלט על הרצועה ב-2007, חזר חמאס ללחימת גרילה תוך שהוא משתמש במנהרות, בלוחמים ובמאגר הנשק שלו. "ישראל מאיימת שתתקוף את רפיח ואומר שהם צריכים לסיים את הפעולה שם", אמר בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק בריאיון לתחנת טלוויזיה בדובאי בשבוע שעבר. "מי עוצר אתכם? קדימה, תתחילו בפעולה ותסיימו את העבודה".
גורמי ביטחון ישראליים אמרו לעיתון כי לאחר כניסת הכוחות לצפון הרצועה אחרי טבח 7 באוקטובר, קיבל צה"ל הוראה לנקות אזורים מפעילי חמאס, ללא תוכנית בנוגע למי ייקח את השליטה אחרי נסיגת הכוחות. ישראל הסיגה את רוב כוחותיה מצפון הרצועה בתחילת השנה, בין היתר כדי להתמקד בפעולות בדרום הרצועה ובמרכזה - והותירה לחמאס פתח לשוב ולחדש את השפעתו באזור.
כמה מומחים וגורמי ביטחון ישראלים האשימו את ממשלת נתניהו בכך שלא הגתה תוכנית לרשות שתחליף את חמאס. אחרים תהו אם זה אפשרי לכפות ממשלה פלסטינית חלופית בזמן מלחמה, כשחמאס מאיים שיפגע בכל משתף פעולה עם ישראל. בכל מקרה, נתניהו דוחה כל יוזמה לשיתוף פעולה בעזה עם הרשות הפלסטינית.
גורמים אמריקנים אמרו כי הם מודאגים מהצורך של צה"ל לחזור לצפון הרצועה, וציינו כי ממשל ביידן רצה זמן רב לראות תוכנית ליום שאחרי. גורם ביטחון אמריקני אמר כי הלחימה המחודשת מראה שצה"ל לא עשה מספיק עבור הפלסטינים שחיים שם, ולמעשה אפשר לחמאס ולארגוני טרור אחרים לשוב לשם.