זירת הפיגוע בבקעת הירדן, שבו נרצחו בנות משפחת די
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

כוחות הביטחון עדיין מנהלים מצוד אחר המחבלים שרצחו את לאה (לוסי) די (48) ושתי בנותיה, מאיה (20) ורינה (16), בפיגוע הירי בבקעת הירדן לפני 12 ימים. ההערכה היא כי יש התקדמות בחקירה בדבר זהות המחבלים, שרכבם אותר נטוש בשכם, ואת עיקר המאמץ המודיעיני שב"כ מפנה לאיסוף פרטים - כשבמוקד נעשה שימוש בתיעוד של מצלמות הביטחון מיום הפיגוע: הרכב שבו רכב המחבלים נכנס לאזור צומת חמרה, זירת הפיגוע, דרך מחסום בקעות ויציאתם תוך 3 דקות מהאזור.
עיקר המצוד אחר המחבלים מהפיגוע בבקעת הירדן מתנהל במישור המודיעיני בפעולות סמויות, כשהמטרה היא להגיע לשעת כושר שתאפשר את לכידתם. בצה"ל, כפי שהוכח בחודשים האחרונים, יפעלו ברגע שתגיע "ידיעת הזהב", גם אם הדבר יהיה באור יום וגם אם יהיה בלב מחנות הפליטים בג'נין, שכם, או עקבת ג'בר הסמוך ליריחו. "לא יהיו דירות מסתור במחנות הפליטים. נגיע לכל מחבל", אמרו גורמים בצה"ל.
5 צפייה בגלריה
 רכב שנחשד כמכונית המחבלים מהפיגוע בבקעה
 רכב שנחשד כמכונית המחבלים מהפיגוע בבקעה
רכבם של המחבלים שאותר נטוש בשכם
5 צפייה בגלריה
לאה די ובנותיה שנרצחו בפיגוע
לאה די ובנותיה שנרצחו בפיגוע
לאה (לוסי) די (משמאל) ובנותיה שנרצחו בפיגוע בבקעת הירדן
(באדיבות המשפחה)
אמש התרחש פיגוע ירי ללא נפגעים בשומרון. אש נפתחה לעבר אוטובוס בכביש שבין צומת תפוח להתנחלות מגדלים. נהג האוטובוס דיווח על ירי והמשיך בנסיעה לצומת תפוח. כוחות ביטחון רבים הוזעקו למקום ועל האוטובוס התגלו מספר פגיעות. מדובר צה"ל נמסר כי נפרסו מחסומים במרחב וכוחות צה"ל סורקים אחר חשודים. גם בשלישי בערב נפתחה אש לעבר רכב ישראלי בכביש סמוך, בין תפוח לאריאל. ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר בעקבות שני הפיגועים כי "אני קורא לממשלה ודורש לשנות את האסטרטגיה הביטחונית, אי אפשר להמשיך לנהוג כמעט אותו דבר כמו הממשלה הקודמת במישור הביטחוני".
אתמול בבוקר נעצר איברהים זמר בן ה-15, המחבל שביצע את פיגוע הירי שלשום בשכונת שייח ג'ראח שגרם לפציעתם של שני חסידי ברסלב באורח בינוני וקל. זמן קצר לאחר הפיגוע זהותו כבר הייתה ידועה לכוחות הביטחון, כשברקע העובדה שהוא שיתף בפייסבוק סטורי עם תיעוד מהפיגוע עצמו. כנוהל קבע באוגדת איו"ש לאחר אירועים דומים, נפרסו מחסומים בצירים מרכזיים כדי לאתר אותו ואת נתיב מנוסתו. בשעות הערב ידעו במערכת הביטחון את מיקומו, והחל נוהל קרב למעצרו. כוחות ימ"מ, יחד עם לוחמים של אוגדת איו"ש, הוזעקו למחנה הפליטים עסכר, כשהם מסוערבים.
5 צפייה בגלריה
הנזקים לאוטובוס כתוצאה מהירי
הנזקים לאוטובוס כתוצאה מהירי
פגיעות ירי באוטובוס בשומרון, אמש
(צילום: אגף הביטחון מועצת שומרון)
5 צפייה בגלריה
הנזקים לאוטובוס כתוצאה מהירי
הנזקים לאוטובוס כתוצאה מהירי
(צילום: אגף הביטחון מועצת שומרון)
המחבל הצעיר שהה באותו הזמן בחנות ולא בביתו. הכוח נכנס לחנות והפתיע את הנער, שתוך שלוש דקות כבר היה בידיים של הלוחמים. מיד לאחר המעצר הלוחמים יצאו החוצה, והאירוע נגמר תוך חצי שעה. למערכת הביטחון עדיין לא ברור מהיכן הנער השיג את הנשק שעמו ביצע את הפיגוע, וכרגע יש צו איסור פרסום על הפיגוע עצמו. במערכת הביטחון בודקים האם הוא חדר איתו לשטח ישראל, או שרכש או קיבל אותו מסייען במזרח ירושלים.
במקביל, מאז פיגועי הירי בחווארה ועד היום, נמשכים הבידוקים של לוחמי צה"ל סביב שכם. בניסיון למנוע יציאת אמל"ח ונשק מאזורי הערים הפלסטיניות והכפרים, הלוחמים בודקים בקפדנות רכבים חשודים. גורמים בכירים באוגדת איו"ש אומרים כי המטרה העיקרית היא שמעגל הסיכול (תפיסת המחבלים), יהיה מהיר וגדול יותר ממעגל הטרור (הפיגועים). "העובדה שהמחבלים נתפסים מהר מחזקת את תחושת ההרתעה מול מחבלים פוטנציאליים", הסביר גורם ביטחוני.
בחנות בשכם: תיעוד ממעצר המחבל בן ה-15
(צילום: דוברות המשטרה)

5 צפייה בגלריה
הסטורי שהעלה איבראהים זמר בו העלה תיעוד של הפיגוע שהוא עצמו ביצע
הסטורי שהעלה איבראהים זמר בו העלה תיעוד של הפיגוע שהוא עצמו ביצע
איברהים זמר בזירת הפיגוע, והסטורי עם התיעוד שהעלה שעות לאחר מכן
בשונה מחודשים קודמים, מאז תחילת החודש נהרגו פחות פלסטינים בפעולות צה"ל ביהודה ושומרון. הפעולות האחרונות היו מאוד מדודות - אגרסיביות מחד, אך ממוקדות מאידך וללא סיכון לוחמים. הדבר גרם לירידה בכמות ההורים הפלסטינים בחודש האחרון.
אותו מחנה הפליטים עסכר שבפאתי העיר שכם, שבו נתפס המחבל, נחשב לאזור אלים מאוד, שבו קשה לאתר מבוקשים. יותר מ-17 אלף התושבים שגרים באזור סובלים מצפיפות יתר ואבטלה, מבוקשים רבים מוצאים שם מקלט והרשות הפלסטינית חלשה בהשלטת החוק שם. המחנה נמצא בפאתי העיר שכם, ומחולק לאזורים A ו-B. בדומה למחנות פליטים פלסטיניים רבים, הנשק מסתובב שם בצורה חופשית וקל להשגה.
"חטיבת עסכר" היא זרוע חמושה שפועלת שם, ובונה את עצמה כגוף ששייך ל"גדודי חללי אל-אקצא". כשכוחות הביטחון מבצעים פעולות בשכם, בדרך כלל אנשי החטיבה מצטרפים ללחימה נגדם. המשפחה הבולטת במחנה הפליטים, שפועלת שם כיום, היא משפחת חרושה - אליה משתייך המחבל עבד אל-פתח חרושה, שביצע את הפיגוע בחווארה שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב בסוף חודש פברואר. אפילו עובדי מנגנוני הביטחון המסכל של הרשות הפלסטינית שמתגוררים במחנה משתתפים גם היום בפעילויות הטרור, עם הנשק שהם מקבלים מהרשות. הדוגמה האחרונה לכך היא של מוחמד אבו דרעה, שחוסל על ידי צה"ל לפני כשבוע.
פורסם לראשונה: 22:10, 19.04.23