כיומיים אחרי שנשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לאמברגו על נשק שמשמש את ישראל במלחמה ברצועת עזה, אמר היום (שני) שר החוץ ישראל כ"ץ למקבילו הצרפתי ז'אן-נואל ברות, שהגיע לישראל לביקור סולידריות: "אם תפתיעו אותנו בצעדים חד צדדיים בנושא הפלסטיני, לא נוכל לשתף איתכם פעולה בנושא הלבנוני".
2 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ״ץ בפגישה עם  שר החוץ של צרפת ז׳אן-נואל ברות
שר החוץ ישראל כ״ץ בפגישה עם  שר החוץ של צרפת ז׳אן-נואל ברות
כ"ץ בפגישה עם שר החוץ של צרפת
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
מטעמו של השר כ"ץ נמסר כי הוא אמר לעמיתו ש"ידידים לא קוראים להטלת אמברגו, והם צריכים לסייע בשעת מבחן. השר כ"ץ הדגיש כי אם ישראל לא תהיה ביהודה ושומרון, האיראנים והחמאס יסלקו את אבו מאזן מרמאללה – לא תוך שבועיים כמו שקרה בעזה – אלא תוך יומיים".
ביחס ללבנון, השר כ"ץ ציין כי "לא תהיה הפסקת אש, שאינה באינטרס הישראלי ולא באינטרס הצרפתי. הפסקת אש תתאפשר רק שתושבי הצפון יוכלו לחזור בבטחה לבתיהם ורק לאחר שחיזבאללה ייסוג צפונית לליטני ויתפרק מנשקו. השר כ"ץ הוסיף כי חייבים להקים מנגנוני אכיפה אפקטיביים של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם 1701 ו-1559, כדי שלא יהיו אות מתה, ואם לא יוקמו מנגנוני אכיפה כאלו, ישראל תאכוף אותן בעצמה.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ ישראל כ״ץ בפגישה עם  שר החוץ של צרפת ז׳אן-נואל ברות
שר החוץ ישראל כ״ץ בפגישה עם  שר החוץ של צרפת ז׳אן-נואל ברות
"לא תהיה הפסקת אש". כ"ץ בפגישה עם ז׳אן-נואל ברות
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
"השר כ"ץ הדגיש כי ישראל מונחית אך ורק על בסיס הצורך לספק ביטחון לאזרחיה ולהחזיר אותם לבתיהם, ואינה מתערבת בענייניה הפנימיים של לבנון. במענה לשאלת השר הצרפתי, הבהיר כ"ץ כי ישראל אינה מתכוונת לפנות את תושבי ביירות מבתיהם, אלא לפעול נגד מוקדי הטרור של חיזבאללה גם בביירות. בכל מקרה, המכות הקשות שישראל הנחיתה על חיזבאללה הן הזדמנות עבור פריז לקדם בחירת נשיא חדש ללבנון, ולשנות את מערך הכוחות מכיוון שעד כה ידידי צרפת בלבנון היו משותקים מאימת חיזבאללה – ועתה ישראל מנטרלת את איום ארגון הטרור.
"השר כ"ץ הבהיר כי ישראל תגיב בעוצמה למתקפת הטילים האיראנית, בדיוק כשם שצרפת הייתה מגיבה אם הייתה מותקפת בקרוב למאתיים טילים בליסטיים. השר כ"ץ הוסיף כי עכשיו הזמן להגביר את הלחץ על איראן מכיוון שהמגן העיקרי של איראן באזור – חיזבאללה על ארסנל הטילים שלו – ספג מהלומות קשות, ולכן כעת טהרן חשופה והעולם חייב לנצל שעת כושר זו כדי לבלום את תוכנית הגרעין ואת תמיכת איראן בטרור".
נתניהו מגיב לקריאת מקרון
(צילום: דוברות רה"מ)

אתמול שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מקרון. מקרון, כך נמסר, אמר לנתניהו ש"משלוחי נשק, הארכת המלחמה בעזה והרחבתה ללבנון" לא יספקו לישראל את הביטחון שהיא מייחלת לו. מקרון, נמסר עוד, אמר לנתניהו שיש צורך להגיע להפסקת אש באופן מיידי. "אנחנו חייבים לנקוט מיד בפעולה החלטית שתאפשר לנו לקדם את הפתרונות הפוליטיים שהכרחיים עבור הביטחון של ישראל ושל כולם במזרח התיכון", ציין.
בירושלים לא הופתעו מדברי מקרון. זהו המשך ישיר לקו הצרפתי, שכבר תמך בהחלטה שיזמו הפלסטינים בעצרת הכללית של האו"ם ב-18 בספטמבר, שקראה להטלת אמברגו נשק על ישראל. למרות המשמעות ההצהרתית, הרי שבפועל אין להחלטה משמעות בשטח. עובדתית צרפת לא מספקת נשק או מערכות מפוקחות אחרות לישראל מאז תחילת המלחמה. גם הנשק שסיפקה בעבר היה שולי ולא משמעותי למאמץ הלחימה הישראלי.
בעשור האחרון ייצאה צרפת מדי שנה ציוד צבאי לישראל בהיקף של 20 מיליון אירו. מדובר בטיפה בים, בהתחשב בעובדה שצרפת היא במקום השני בעולם בייצוא ביטחוני אחרי ארה"ב והייצוא הביטחוני שלה הוערך ב-27 מיליארד אירו בשנת 2022. עיקר הדברים שנמכרו לפני המלחמה היו מרכיבים אלקטרוניים כגון כוונות אינפרה-אדום, חיישנים תרמיים וכד'. כמו כן ניתנו כ-700 רישיונות ביטחוניים לייצוא לישראל בשנה.