כוחות הצבא הרוסי מגיעים לבלארוס בצל המתיחות עם אוקראינה
(צילום: רויטרס)

העיירה אוברוץ', כ-30 קילומטר מגבול אוקראינה-בלארוס. מעברו, כוחות רוסיים תוגברו - לפחות לפי הגרסה הרשמית - לטובת תרגיל גדול שמקיימים צבאות רוסיה ובלארוס. גורמים שונים טוענים שהפלישה הרוסית, אם תקרה, עלולה לפרוץ מכאן, בגלל הקרבה של הגבול לבירת אוקראינה - נסיעה של קצת יותר משלוש שעות.
15 אלף תושבים גרים באוברוץ', העיירה הגדולה באזור הגבול. מכאן ועד בלארוס רק כפרים קטנים. האזור סמוך לא רק לגבול, אלא גם לצ'רנוביל, ולכן תושבים רבים נטשו את האזור. אולגה, תושבת המקום, נשאלה אם היא מרגישה את ההסלמה, והשיבה: "לא, הכל כרגיל. חיים כרגיל ולא מרגישים כלום. הדבר היחיד שיוצא מהשגרה שנתקלתי בו זה חמישה נגמ"שים שנסעו אתמול צפונה".

6 צפייה בגלריה
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
במקביל ל"תרגיל צבאי" של רוסיה ובלארוס, חשש מפלישה
(צילום: AFP, Getty Images)
התרגיל הצבאי של רוסיה ובלארוס מצפון לאוקראינה, שמדאיג מאוד את המערב
(צילום: רויטרס)

הרחוב המרכזי בעיירה היה מלא אתמול במטיילים, והחנויות והמסעדות פעלו כרגיל. שום נוכחות צבאית, שום דבר שמזכיר את הקרבה לגבול או את הדיווחים המדאיגים בחדשות. במסעדת פנסקה חאטא ההומה, המתין ויקטור טימושנקו, קולונל בדימוס ומומחה לעיירה, שאף הוציא עליה ספר שחלק ניכר ממנו מוקדש ליהודים שחיו בה פעם. "כאיש צבא", אומר טימושנקו, "אני יכול לספר שבתקופה הסובייטית, אצלנו באוברוץ' הייתה ממוקמת דיוויזיה של שריון. היום אין כלום, ומבחינה צבאית אנחנו לגמרי לא מוגנים מהכיוון הזה. אבל לדעתי כל התרגיל הצבאי הגדול מצפון מכוון לא כלפי אוקראינה, אלא כלפי ארצות הברית".
מאשה, המלצרית, אמרה כי היא נמצאת בתחושות מעורבות לנוכח הדיווחים האחרונים. "אני קצת מודאגת וקצת לא מאמינה בכל המהומה של הפלישה", היא אומרת. אלינה, מלצרית נוספת, הוסיפה כי "כולם חוששים ממלחמה ויש כל מיני דעות. שמעתי היום מהפועלים שעדיף לא להילחם על האדמה, אלא לשמור על חיי ילדינו".
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צופה ב תרגיל של צבאות רוסיה ו בלארוס ב ספטמבר 2021
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין צופה ב תרגיל של צבאות רוסיה ו בלארוס ב ספטמבר 2021
"אין שינוי מהותי". פוטין משקיף על התרגיל
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
התרגיל הצבאי שמטריד את המערב. באוברוץ' אדישים יחסית: "התרגיל מכוון כלפי ארה"ב"
(צילום: EPA)
ובזמן שבאוברוץ' מנסים עדיין לשמור על שגרת חיים ואופטימיות מסוימת, בוושינגטון ובבריסל מביטים בדאגה מזרחה, וחוששים שהפור כבר נפל – ורוסיה החליטה לפלוש לאוקראינה.
השיחה שקיים אמש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין נתפסה ככלי כמעט אחרון שיישלף במסגרת הניסיונות למנוע ממוסקבה לצאת למתקפה, והעובדה שגם שיחה זו לא הובילה ל"שינוי מהותי", לדברי בכיר בממשל ביידן, מגבירה את הפסימיות.
השיחה נמשכה 62 דקות, ובסיומה מסר הבית הלבן בהודעה רשמית כי ביידן "דיבר עם פוטין כדי להבהיר לו שאם רוסיה תפלוש לאוקראינה, ארה"ב ובעלות בריתנו יגבו ממנה מחיר כבד ביותר". לפי הבית הלבן, ביידן אמר לפוטין שפלישה רוסית תגרום ל"סבל אנושי נרחב" ותפגע במעמדה של רוסיה בעולם, והוא הפציר בנשיא רוסיה לבחור במקום זאת בדרך של הפחתת-המתיחות ושל דיפלומטיה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ב שיחת ה טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על אוקראינה
נשיא ארה"ב ב שיחת ה טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על אוקראינה
הבטיח "מחיר כבד" אם רוסיה תפלוש. ביידן במהלך השיחה עם פוטין
(צילום: רויטרס )
הנשיא האמריקני, כך נמסר בהודעה, אמר לעמיתו הרוסי שארה"ב מוכנה לדיפלומטיה – אבל גם ל"תרחישים אחרים". בחלוף זמן קצר הגיבה גם רוסיה על השיחה, כשיורי אושקוב, בכיר בקרמלין, מסר שפוטין אמר לביידן כי מוסקבה לא קיבלה מארה"ב שום "תשובה מהותית" על העניינים המרכזיים ברשימת הדרישה שהעבירה לוושינגטון בדצמבר האחרון, בעניין פריסת הכוחות באירופה והתרחבות נאט"ו מזרחה.
אושקוב טען כי בשיחה ביידן חזר בעיקרם על הרעיונות שארה"ב כבר העלתה בשבועות האחרונים, ולא הציג חידוש כלשהו. הבכיר הרוסי ציין כי מוסקבה סיימה בימים האחרונים לנסח את תגובתה על מסמך-התשובות שהגישה לה ארה"ב, וכי היא תכריז עליה בקרוב.
המועד שבו התקיימה השיחה בין ביידן לפוטין מעיד על תחושת הבהילות במערב: פוטין רצה במקור שהשיחה תיערך רק מחר, יום שני, אולם ביידן התעקש להקדימה, אחרי שהמודיעין האמריקני זיהה עוד ועוד סימנים לכך שרוסיה מתכוונת לפלוש כבר בתוך ימים אל השכנה. אמש אמר אושקוב כי העובדה שביידן התעקש שהשיחה תוקדם נובעת מכך ש"ההיסטריה הגיעה לשיאה", כשכוונתו להלך הרוחות במערב. לדבריו, "האזהרות מפלישה רוסית ממשמשת ובאה הגיעו לרמות חדשות של אבסורד".
"אפשרות סבירה שפוטין יורה על פלישה לאוקראינה בקרוב"
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
כוחות של צבא רוסיה ב ילניה לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה ב ילניה לא הרחק מ גבול אוקראינה
כוחות של צבא רוסיה סמוך לגבול אוקראינה. במוסקבה ממשיכים להכחיש שיפלשו: "היסטריה"
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
חיילים של צבא ארה"ב ב פולין נשלחו לשם בצל המתיחות עם רוסיה על אוקראינה
חיילים של צבא ארה"ב ב פולין נשלחו לשם בצל המתיחות עם רוסיה על אוקראינה
כוחות אמריקניים בפולין
(צילום: AP)
רוסיה, נזכיר, ריכזה בחודשים האחרונים יותר מ-140 אלף חיילים סמוך לגבולות אוקראינה, ובקייב ובמערב טוענים כי היא נערכת לפלוש למדינה, בתירוץ של רצונה להגן על המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מפני הצבא האוקראיני. מוסקבה מכחישה זאת בתוקף.
המערב סבור שרוסיה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח נגדו: כאמור מוסקבה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות ביטחוניות על רקע דאגתה מהתפשטות נאט"ו מזרחה, עד לסמוך לגבולות רוסיה. בין השאר היא דורשת בהן שלברית הצבאית המערבית הזו לא יצורפו עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה, ושכוחות נאט"ו יוסגו מכמה מדינות במזרח שבהן הם כבר נמצאים כעת. נאט"ו דוחה את הדרישות הללו על הסף, וחושדת שעל רקע זה עומדת רוסיה לתקוף באוקראינה.
בסוף השבוע, בצל הדיווחים שגדלים הסימנים כי מלחמה תפרוץ כבר בשבוע הקרוב, הודיעו שורה ארוכה של מדינות כי הן מפנות דיפלומטים שלהן מאוקראינה וקראו לאזרחיהן לצאת ממנה. גם ישראל נמנתה עם המדינות הללו, ואף פרסמה אזהרת מסע שמאז הוחמרה. אמש הייתה חברת התעופה ההולנדית KLM לחברה הראשונה המודיעה כי היא משעה את כל הטיסות שלה לאוקראינה וממנה.
בסוף השבוע גם פורסם כי לפי ההערכות של הממשל בוושינגטון, במקרה של מלחמה בין מוסקבה לקייב ייהרגו בין 25,000 ל-50,000 אזרחים, לצד 2,000 עד 5,000 חיילים אוקראינים ו-3,000 עד 10,000 חיילים רוסים.