הדילמות הקשות והרגעים שקדמו להצלת הקשישה העזתית ובתה שהסתתרה: לוחמי צה"ל מתמודדים בחודש האחרון של התמרון הקרקעי בעזה לא רק עם מחבלי חמאס בשטח הרצועה, אלא גם עם מקרים רבים שבהם אזרחים בלתי מעורבים נקלעים לקו האש תוך כדי פשיטה או התקפה על מעוזי צבא הטרור.
תיעוד: חילוץ הקשישה ובתה בעזה

באחד המקרים, שתיעודו המלא מתפרסם כאן לראשונה, הגיע כוח צנחנים לטהר רחוב ממחבלים בשכונה במרכז העיר עזה, וזיהה אישה קשישה שנותרה לבד בבניין שומם ובאזור חרב שממנו כבר פונתה האוכלוסייה.
לאחר תחקור קצר הלוחמים הצליחו לשכנע את הקשישה שלא יאונה לה כל רע, ושעליה לבוא איתם למקום בטוח. "הכול בסדר, אל תפחדי", אמרו לה - אך היא אמרה להם שבתה עדיין מסתתרת בקרבת מקום.
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
4 צפייה בגלריה
לוחמים חילצו קשישה פלסטינית ואת בתה
לוחמים חילצו קשישה פלסטינית ואת בתה
הלוחם מציע מים לשתיים
4 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד 890 של הצנחנים חילצו פלסטינית עם בתה האוטיסטית
לוחמי גדוד 890 של הצנחנים חילצו פלסטינית עם בתה האוטיסטית
הקשישה ובתה לאחר החילוץ
4 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד 890 של הצנחנים חילצו פלסטינית עם בתה האוטיסטית
לוחמי גדוד 890 של הצנחנים חילצו פלסטינית עם בתה האוטיסטית
רגע עלייתן לרכב המשוריין
הלוחמים, שכבר נצרו את האש, חששו שמדובר במלכודת ונערכו לפעולה עם פרישת חיפויים והגנה גם מהאוויר. הם סרקו את המבנה עד שמצאו את הבת המבוהלת.
חייל דרוזי שדובב אותה בערבית הציע לה גם חטיף שוקולד ומים כדי להרגיע אותה. בחלוף כמה דקות השתיים נבדקו רפואית על ידי הכוח והוכנסו לכלי המשוריין שהגיע לחלצן לציר ההומניטרי, לכיוון דרום הרצועה.

150 ילדים וקשישים בתוך מכולה

מדובר באחד מעשרות מקרים שבהם כוחות צה"ל נתקלו באוכלוסייה בלתי מעורבת שנותרה באזורי התמרון שבהם יש אש מדי יום. כך למשל לוחמי חטיבת גבעתי שפשטו על מחנה שאטי העוין, שצמוד לחוף הים, זיהו במהלך ההתקפה מכולה גדולה שממנה החלו לצאת כ-150 ילדים וקשישים. מפקד הכוח הורה להזיז את הטנקים לעמדות צדדיות שולטות כדי לשכנע את החוסים לצאת מהמכולה ופתח עבורם פרוזדור מיוחד, בליווי אווירי, לחוף מבטחים.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים עוזרים את צפון הרצועה דרומה
פלסטינים עוזרים את צפון הרצועה דרומה
תנועת אזרחים במסדרון הבטוח אל עבר דרום הרצועה
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
במקרה אחר, גם של חטיבת הצנחנים, הגיע אזרח פלסטיני למגנן, מחנה ארעי שצה"ל מקים במהלך מלחמה בשטח האויב. הלוחמים זיהו אותו ופתחו בנוהל מעצר חשוד, שהסתיים בירי לעבר רגליו לאחר שסירב לעצור – הגם שלא היה חמוש. תוך דקות התברר שאכן לא מדובר במלכודת משיכה, והחיילים ניגשו אליו, העניקו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינו אותו לדרום הרצועה.
בנקז הבידוק שצה"ל הקים בפרוזדור נצרים הישן טופלה על ידי כוח רפואי אישה פלסטינית בהיריון שחשה ברע. "אלו מקרים שמתרחשים כמעט כל יום, בנוסף למבצעים הגדולים שלנו בבתי החולים, לפינוי עשרות אלפי עזתים, בהם חולים, חוסים ואנשי צוות רפואי, מאזורי התמרון", אמר ל-ynet קצין בצבא שאמון על המשימות המורכבות.
"יש לנו קציני אוכלוסייה בכל חטיבה ובחלק מהגדודים כדי לתת מענה לסוגיות האלה, שפתרונן מאפשר את המשך התמרון ומסייע לעמוד במשימה", הוא הוסיף. "אנחנו פועלים גם לפנות קבוצות של עשרות בלתי מעורבים, כמו מתפללים נוצרים, שנתקעו בכיסים בשטח התמרון. מתוך מאות אלפים שהצלחנו לפנות מתחילת המלחמה דרומה, ישנם עוד אלפים שנותרו בנקודות מחסה או בביתם".