שידור חי מהמליאה


בזמן שבמליאת הכנסת נמשכים נאומי חברי הכנסת מהאופוזיציה, כחלק מדיון בן 26 שעות שהחל אתמול (יום ראשון) ב-10:00 בבוקר, מחוץ למשכן אבטחה כבדה. ל-ynet נודע כי ראשי האופוזיציה החליטו להחרים את ההצבעה בקריאה שלישית. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הציע זאת, ובפגישת ראשי האופוזיציה התקבלה אותה הצעה. צפו בשידור החי מהמליאה.
בפגישה הטעונה של ראשי האופוזיציה הם העלו טענות ללפיד ודרשו ממנו לחשוף את המגעים שהוא מנהלים מאחורי הקלעים, והיכן עומדים כרגע ניסיונות הפשרה.
לפיד אמר שייתן לנשיא לעדכן בהתפתחויות וראשי המפלגות אמרו לו שהם מסיקים מדבריו שיש התפתחויות וביקשו לדעת מהן. יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר חד"ש איימן עודה שתמך בעמדה הובילו את הביקורת. גם גנץ מתח ביקורת על לפיד: "זה נשמע שאתה מתקדם לפשרה אז כדאי שתעדכן".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד. האופוזיציה תחרים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
מכת"זית מול הכנסת
(צילום: Menahem KAHANA/AFP)
קצין הכנסת הורה גם היום לאסור כניסה של אזרחים שאין להם אישור כניסה קבוע, כדי למנוע התפרעויות ופרובוקציות לקראת ההצבעה הדרמטית על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, החוק הראשון שיושלם כחלק מהמהפכה המשפטית.
בינתיים, מחוץ לכנסת חלק מהמפגינים, שישנו במאהל המחאה בגן סאקר, עשו את דרכם אל הכנסת, וחסמו את כבישי הגישה אליה. מכת"זית הופעלה במקום כדי לפזר את המוחים. בתוך הכנסת, אנשי המשמר בכוננות גבוהה - מוקפצים בכל רגע שמישהו מתקרב לגבולות המשכן ובודקים ביסודיות כל אדם שנכנס פנימה.
5 צפייה בגלריה
 גן סאקר
 גן סאקר
מאהל המחאה בגן סאקר
(צילום: רויטרס/Ammar Awad)
5 צפייה בגלריה
 גן סאקר
 גן סאקר
(צילום: רויטרס/Ilan Rosenberg)
בשעה 12:00 יסתיים הדיון במליאה ושר המשפטים יריב לוין יסכם את הדברים. לאחר מכן יחלו הצבעות על 140 הסתייגויות להצעת החוק, שבמהלכן תוכל האופוזיציה לבקש עד חמש הצבעות שמיות, במטרה למשוך עוד זמן. אם המגעים יימשכו ותהיה פריצת דרך לפשרה, ייתכן ששר המשפטים יידרש למשוך את הזמן בנאומו למשך כמה שעות, עד שראש הממשלה ייתן את ההוראה בנוגע לקיום ההצבעה.
אם אכן יסיימו היום את ההצבעה בקריאה שלישית כמתוכנן, הסיכוי האחרון לבצע שינויים בנוסח החוק יהיה קבלה של חלק מההסתייגויות שיוצגו במליאה, אך לא נראה שהקואליציה מתכוונת לבצע שינוי משמעותי. אופציה אחרת היא שהקואליציה תמשוך את הצעת החוק מהמליאה חזרה לוועדת החוקה ושם ישובו לדון על ההצעה בכדי לבצע בה שינויים משמעותיים יותר. במקרה הזה, הקואליציה לא תספיק לסיים את החקיקה של תיקון עילת הסבירות בכנס הנוכחי.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהרה לתקשורת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצהרה לתקשורת
החלטתו - ברגע האחרון לפני ההצבעה. נתניהו
(צילום: לע"מ)
לפי שעה, ההערכה היא שההצבעה על הקריאות השנייה והשלישית תהיה בשעות אחר הצהריים, ללא שינוי מהותי בנוסח החוק, אך הכל יכול להשתנות בהתאם להתקדמות המגעים לפשרה. עיקר המחלוקת בשלב זה היא על הקפאת החקיקה של יתר הצעות החוק ברפורמה המשפטית, בין השאר חוק היועמ"שים והוועדה לבחירת שופטים. בזמן הזה ינסו הצדדים להגיע להסכמות.
במהלך הבוקר, כל ראשי סיעות האופוזיציה יתכנסו כדי לגבש ולתאם עמדות אל מול האפשרויות שנמצאות על השולחן ובצד הקואליציה נראה שההחלטה של ראש הממשלה נתניהו, באשר לצעדים הבאים, תהיה ברגע האחרון לפני ההצבעה. אם לא יצליחו להתפשר, הקואליציה תמשיך בתוכניתה המקורית ובכך תעמוד ביעדה - לסיים את העברת החוק לפני היציאה לפגרת הקיץ של הכנסת.