חיזבאללה טוען הלילה (בין שבת לראשון) כי שיגר את המטח הלילי החריג לעבר בסיס רמת דוד, בתגובה לרצף תקיפות צה"ל, שמהן נהרגו לטענת ארגון הטרור אזרחים רבים. "שיגרנו עשרות טילים", נטען בהודעת הארגון. בצבא, מנגד, טענו כי שוגרו 10 רקטות - ורובן יורטו.
רק לפני מספר ימים הגיע אל הבסיס ברמת דוד, היעד שנבחר על-ידי חיזבאללה, שר הביטחון יואב גלנט - שם הכריז על "פתיחת שלב חדש" במלחמה בצפון. גלנט הגיע אל הבסיס ביום רביעי האחרון, אז אירעו פיצוצי מכשירי הקשר, פעולה שמיוחסת לישראל לפי פרסומים זרים, וממנה נהרגו יותר מ-20 פעילי חיזבאללה ונפצעו עוד מאות.
גלנט ברמת דוד, השבוע: "שלב חדש במלחמה"
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
מעבר טייסת 105 בסיס רמת דוד חיל האוויר
מעבר טייסת 105 בסיס רמת דוד חיל האוויר
בבסיס ברמת דוד. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
"מרכז הכובד עובר צפונה באמצעות הסטת משאבים וכוחות", הכריז גלנט, "אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה. אנחנו בפתחה של תקופה חדשה בתוך המלחמה הזאת ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו. זה לא חמאס, זה משהו אחר וצריך להיערך לעניין הזה כמו שצריך".
לפני כחודשיים חיזבאללה פרסם תיעוד מטריד מהאוויר שבו נראה הבסיס ברמת דוד, המרוחק כ-50 ק"מ מהגבול עם לבנון, ולעברו שוגרו הלילה כאמור כ-10 רקטות. את התיעוד, לפי ארגון הטרור הלבנוני, צילם הכטב"ם "הודהוד", שכבר צילם במהלך המלחמה גם במפרץ חיפה ובסיסים ברמת הגולן. בסרטון, בן תשע דקות, מתאר ארגון הטרור את הממצאים מתוך הבסיס: מכלי דלק למטוסים, מפקדת טייסת 109, פלטפורמה של כיפת ברזל, מחסני תחמושת, מפקדת טייסת 157, האנגרים ומפקדת טייסת 105.
חיזבאללה פרסם גם תמונה של לשכת מפקד הבסיס, וחשף את פרטיו. לפי הסרטון שפרסם חיזבאללה, מדובר באלוף-משנה אסף אשד. נכתב כי הוא החל את תפקידו ביולי 2022. מלבד זאת, בסרטון מוצגים מחסנים נוספים ומפקדות טייסות - 101 ו-160, והאזור הטכני של טייסת 193. בהמשך מצולמים מגורי קצינים, האנגרים לכאורה של מטוסי F-16, ומגדל הפיקוח. בתיעוד מופיעים גם מה שנראה כתמונות ולא סרטונים - שצולמו, לפי חיזבאללה, ב-9 ביולי - כשבועיים לפני שהסרטון הופץ - מסוקי אפאצ'י, מחסני דלק ומטוסי הרקולס.
הבסיס, ממצלמת הכטב"ם: התיעוד המטריד שפרסם חיזבאללה ביולי

3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט ב בסיס רמת דוד של חיל האוויר
שר הביטחון יואב גלנט ב בסיס רמת דוד של חיל האוויר
גלנט מכריז בבסיס על "שלב חדש" במלחמה, לפני מספר ימים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ההיערכות לפגיעה בבסיס - והטילים ששיגר חיזבאללה

צה"ל נערך עוד משלהי העשור הקודם לפגיעה ברמת דוד כתרחיש אפשרי במלחמה שבה חיזבאללה ימקד את התקיפות שלו במסלולי ההמראה בבסיס היחיד של חיל האוויר בצפון, במכ"מים ובדירים התת-קרקעיים. לכן, בחיל האוויר תרגלו לא אחת תרחישים של שמירת הרציפות התפקודית, תיקונים מהירים לתשתיות המבצעיות בבסיס שעלולות להיפגע, העברת טייסות למחנות אחרים לסירוגין והגברת ההגנה האווירית על הבסיס.
ההיערכות לתרחישים בוצעה לאור השחיקה של העליונות האווירית של ישראל בזירה הלבנונית בשנים האחרונות לצד ההבנה שבעימות הצבאי הקרוב עם חיזבאללה ייתכן שיופלו גם מטוסי ומסוקי קרב מאוישים.
3 צפייה בגלריה
חלק מרקטה ששיגר חיזבאללה
חלק מרקטה ששיגר חיזבאללה
"ירינו עשרות טילים מסוג 'פאדי 1' ו'פאדי 2'". חלק מרקטה ששוגרה על-ידי חיזבאללה
בהודעת ארגון הטרור חיזבאללה הלילה, כשעה לאחר המטח, נטען כי הוא שיגר "עשרות טילים מסוג 'פאדי 1' ו'פאדי 2'". מתחילת המלחמה חיזבאללה מציין בהודעות לקיחות האחריות שלו גם את סוג הטילים ששימשו אותו לכל פעולה. נציין כי מדובר בפעם הראשונה שבה ארגון הטרור השיעי מציין את הטילים מהסוג הזה.
בהודעת הארגון נכתב כאמור כי השיגורים בוצעו בתגובה לתקיפות של ישראל בלבנון ובפגיעה באזרחים במדינה. בעקבות המטח, אזעקות הופעלו בעשרות יישובים בצפון ב-01:10, גם באזורים שבהם לא הופעלו אזעקות תקופה ארוכה, מכפר מנדא ועד עפולה שבעמק. בעכו, בחיפה ובקריות נשמעו הדי פיצוצים. יירוטים תועדו בשמי נצרת.
כחצי שעה לפני המטח החריג, צה"ל עדכן כי תקף כ-110 מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון במהלך השעות האחרונות, ובהן משגרים ותשתיות טרור. בסך הכול תקף צה"ל כ-290 מטרות של ארגון הטרור החל משעות אחר הצהריים, בהכוונת אמ"ן ופיקוד הצפון. נמסר כי "צה"ל ממשיך לפגוע ולגרוע יכולות טרור ותשתיות צבאיות של חיזבאללה".