התייבשות קיצונית, דלקות וסכנת מוות. הסרטון שבו נראה דובר צה"ל במנהרה ברפיח שבה נרצחו החטופים, זמן קצר לפני שהגיעו כוחות צה"ל למקום, עורר סערה וזעזוע בציבור בשל התנאים הקשים במיוחד שבהם הם הוחזקו בחודשים האחרונים. ואולם, אחד הממצאים המטרידים ביותר שנראה היה צבעו של השתן בבקבוקי השתן של החטופים.
הסרטון מהמנהרה שבה נרצחו החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

שורת מומחים שצפו בסרטון לבקשת ynet העריכו כי בנוסף להרעבה המתמשכת שממנה סבלו החטופים, צבעו של השתן לכשעצמו מעיד על מצוקה והתייבשות קשה שבתנאים מסוימים אף הייתה יכולה להביא למותם של אותם חטופים - עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, כרמל גת, אורי דנינו, הרש גולדברג-פולין ואלמוג סרוסי.
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בסרטון כי כלל הממצאים שנמצאו בזירת הזירה ייבדקו וגם בקבוקי השתן נבדקו במסגרת חקירת האירוע - והחשש הכבד הוא שגם חטופים אחרים, מתוך ה-101 שעדיין בשבי בעזה, נמצאים בתנאים דומים וקשים שכאלה.
2 צפייה בגלריה
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
בקבוקי השתן שנראו בסרטון
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריה של אנה פיאלקו, אחות אחראית במכון הדיאליזה בקפלן, "חד משמעית זה מעיד על שתן מרוכז מאוד שנובע מהתייבשות. אנשים סבלו שם מהתייבשות ברמות גבוהות וזה לא מעיד על משהו חיובי. צבע השתן אמור להיות צהבהב בהיר ולא כהה. ברגע שרואים שצבע השתן הוא צהוב כהה, הסיבה היא התייבשות באופן חד משמעי. הם יכלו להיות חולים במחלות כמו בדרכי השתן ועד לקריסת מערכות כמובן. השתן שאנחנו נותנים אולי בבוקר יכול להיות בצבע, וגם אז הוא לא אמור להיות כל כך כהה".
"הצבע יכול גם להעיד על דלקות בדרכי השתן ולהביא לקריסה של כליות ומערכות אחרות בגוף", היא מוסיפה. "בשתן פחות רואים את העניין של אכילה, אבל חד משמעית מדובר על התייבשות משמעותית של החטופים שכך נראה השתן שלהם".
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
6 הנרצחים במנהרה
(צילום: באדיבות אלבום משפחתי, AP)
פיאלקו אינה היחידה שסבורה כי התיעוד מצביע על מצבם הקשה של השישה בטרם נרצחו. "שתן כהה או חום אדמדם בהחלט יכול להוות סימן להתייבשות, ואם תימצא בשתן נוכחות קטונים הדבר יכול להיות גם עדות להרעבה", אומר פרופ' עדי לייבה, מנהל המכון הנפרולוגי בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד. "יחד עם זאת, אינני יכול להתייחס לממצא המדובר משם שלא בדקתי אותו". יש לציין כי גם השהות הממושכת במקום מחניק שכזה, בהיעדר שתיית מים באופן תדיר, עלולה להוביל לבעיות בכליות ובמערכת השתן.
עמדת המומחים נתמכת, בין היתר, על עדויות של חטופים שחזרו בעסקה בסוף חודש נובמבר ושל אחרים שחולצו על ידי צה"ל – והצביעו על הרעבה מתמשכת ועל היעדר תנאים בסיסים לצורך מקלחת, יחד עם לחות גבוהה במיוחד, חום כבד והיעדר אוויר המאפיין את השהות במנהרות.
פרחאן אל קאדי, שחולץ בידי צה"ל כשבוע לפני איתור הגופות של ששת החטופים - והוחזק במרחק של מאות מטרים מהם - העיד כי אכל בעיקר פיתות ולחם וכי התקלח פעם בחודש. בנוסף, משפחתה של עדן ירושלמי ז"ל העידה כי שקלה 36 קילוגרמים בלבד לפני שנרצחה, ממצא שמעיד על הרעבה קיצונית עמה התמודדה בשבועות האחרונים לחייה.