אחרי שנתיים הודיה מונסנגו צפוייה להשתחרר
(צילום: רועי עידו, שמוליק דודפור)

"מה שצעקנו לאורך שנתיים יצא לפועל", כך אמר הבוקר (חמישי) לאולפן ynet מאור מונסנגו, אחיה של הודיה מונסנגו, הצעירה בעלת הצרכים המיוחדים שנעצרה בחודש אוגוסט 2019 בפרו. אתמול נודע כי היא תוכל לשוב לישראל סוף סוף, לאחר כשנתיים שבהן הייתה עצורה. מונסנגו נכלאה במשך כשנה בחשד להברחת סמים, ולאחר מכן שוחררה במאי 2020 למעצר בית.
מונסנגו סיפר כי המשפחה ציפתה להודעה בדבר שחרורה כבר זמן רב, וכי ההישג המיוחל קרה הודות לאבחון פסיכיאטרי שקבע כי היא אינה כשירה לעמוד לדין. "תמיד ציפינו להודעה הזאת, רק לא ידענו מתי זה יקרה. כל התקופה שהודיה הייתה במעצר בית היא עברה טיפול פסיכיאטרי בפרו. היא הייתה מטופלת אצל ארבעה-חמישה פסיכיאטרים שונים, כולל פסיכיאטרים של המדינה עצמה, ואצל פסיכיאטרים פרטיים. היא מטופלת בכדורים".
1 צפייה בגלריה
הודיה, אחת העצורות בפרו
הודיה, אחת העצורות בפרו
הודיה מונסנגו
"בסופו של דבר התגבשו מסמכים שמוכיחים שיש להודיה מנת משכל של ילדה בת 10 ולא של ילדה בת 12, כפי שפסיכיאטרים בישראל חשבו. השופט קיבל את זה שהיא לא יכולה לעמוד לדין".
הוא הסביר כי גם למאמצי משרד החוץ, משרד המשפטים, ונשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין, יש חלק משמעותי בכך. "זה שהם שלחו מכתב, קידם ודחף לשחרור של הודיה". הוא הוסיף כי "בסופו של דבר מההתחלה ידענו שהודיה חפה מפשע ושאין סיכוי שתעשה את הדברים האלה. מה שצעקנו לאורך שנתיים יצא לפועל".
על השאלה האם אחותו מבינה שבקרוב תוכל לשוב ארצה, השיב אחיה: "היא מבינה. אבא שלי שם איתה וזה עשה לה יותר טוב. עם כל ההתרגשות וההתפרקות, זה עוזר שיש מישהו קרוב אליה שתומך בה".
"אני רוצה לומר תודה רבה לכל אזרחי מדינת ישראל שעזרו ותמכו בנו בשנתיים האחרונות", סיכם מונסנגו.
יאיר לפיד בשיחה עם הודיה מונסנגו: "אני כל כך שמח"

אמש שוחח שר החוץ יאיר לפיד עם מונסנגו, שעדיין נמצאת בפרו. לפיד אמר לה בשיחתם: "כל מה שרציתי זה לראות אותך בבית, זה גורם לי כל כך הרבה אושר. אנחנו ניפגש ונעשה סעודת הודיה. בואי הביתה, כולנו מחכים לך".
עדיין אין מכתב שחרור רשמי, אך אחד כזה צפוי להתקבל בימים הקרובים, ואז מונסנגו תוכל לשוב ארצה, כשהשאיפה היא שזה יקרה לפני ראש השנה.