"אני מפצירה בכם, באחריותכם להגן על זכויות אדם, העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה". כך אמרה הערב (ד') עמית סוסנה, שורדת השבי שנחטפה מקיבוץ כפר עזה ושוחררה לאחר 55 ימים בשבי בעסקה הראשונה מול חמאס, לשגרירי האו"ם בדיון מיוחד שנערך במטה האו"ם בניו יורק.
עמית סוסנה נואמת באו"ם, הערב

"הוחזקתי בשבי לבד, קשורה בקרסול לשרשרת ברזל. בבית הזה הותקפתי מינית על-ידי מחבל חמאס ששמר עליי בשבי. הוא הכריח אותי להיכנס למקלחת, נכנס אחריי וכיוון את האקדח שלו לעברי", שבה סוסנה על עדותה הקשה בנאום שנשאה באו"ם. "הוא שאל אותי שאלות אישיות בזמן שהוא יושב לידי בתחתונים, מרים את החולצה שלי, נוגע בי ושואל כל הזמן מתי מחזור הווסת שלי יגמר. הייתי חסרת אונים. ידעתי בדיוק מה הוא מתכנן לעשות, וכשהתקיפה הסתיימה אפילו לא יכולתי לבכות או להיות עצובה. לא עבר יום שבו אני לא חושבת על מה שהוא עשה לי".
היא הוסיפה: "לא היה לי מי שינחם אותי ונאלצתי 'להתנהג יפה' למי שזה עתה תקף אותי מינית בצורה המחרידה ביותר. כמה ימים לאחר מכן הועברתי למקום חדש, שם שמרו עליי מחבלים אחרים מחמאס, חמושים גם הם. למרות הפחד, הרגשתי ברת מזל שלפחות אני כבר לא עם המחבל שתקף אותי מינית, כי ידעתי שאם הייתי נשארת איתו הוא היה עושה את זה שוב. במקום החדש עינו אותי, תלו אותי הפוכה, הכו והשפילו אותי. בכל רגע נתון פחדתי לחיי".
עוד אמרה כי "אנחנו, החטופים, הבטחנו אחד לשני - אם מישהו מאיתנו ישוחרר, לעולם לא נפסיק להילחם עד שכולם יהיו חופשיים. היום אני מקיימת את ההבטחה הזו בכך שאני מספרת את הסיפור שלי, לא משנה כמה כואב וקשה לי לדבר ולחוות מחדש את מה שעברתי שם. כמה שקשה לדבר, קשה הרבה יותר לשתוק. אני לא יכולה לשתוק לא רק בגלל ההבטחה שלנו אחד לשני, אלא גם בגלל השתיקה המוחצת ואפילו ההכחשה של הזוועות שקרו וממשיכות לקרות לכל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה במשך 383 ימים נוראים.
2 צפייה בגלריה
עמית סוסנה
עמית סוסנה
עמית סוסנה, ליד ביתה שנשרף בכפר עזה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
"כעת, אני עומדת בפני מועצת הביטחון של האו"ם, מתחננת בפניכם למלא את חובתכם. לנקוט בפעולה מיידית כדי להבטיח את שחרורם של אלה שעדיין בשבי. כל יום שעובר פוגע בהם נפשית עוד ועוד ומסכן את חייהם. פעלו עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי.
"אני מפצירה בכם, אל תעלימו עין מהזוועות הנעשות נגד אזרחים חפים מפשע. באחריותכם להגן על זכויות אדם, להילחם בטרור ולהעמיד לדין את האחראים לפשעים הנתעבים הללו. העולם מסתכל ומחכה שמועצת הביטחון של האו"ם תעמוד במנדט שלה. אני מתחננת בפניכם, אל תאכזבו אותנו. הבטיחו את חירותם של החטופים והבטיחו שגורל כזה לא יקרה יותר לאף אחד. זכרו, זוהי חובתנו הקולקטיבית להילחם בטרור ולהגן על זכויות אדם. הזמן לפעול הוא עכשיו".
סוסנה דיברה באירוע מיוחד שנערך באו"ם לציון 15 שנה למנדט על אלימות מינית בעימותים - שאותו ארגנה פרמילה פאטן, הנציגה המיוחדת של מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית. פאטן עמדה מאחורי הדוח שפרסם האו"ם מוקדם יותר השנה בנוגע למעשי האונס והאלימות המינית המזוויעים שביצעו מחבלי חמאס בטבח 7 באוקטובר.
2 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
השגריר דני דנון. "לא נעצור עד שחרור כל 101 החטופים"
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
בנאומה חזרה פאטן על המלצותיה מהדוח שפרסמה באפריל האחרון, ובו גם קראה לשחרור כל החטופים והחטופות ללא כל תנאי, הפסקת אש מיידית ולאפשר חקירה עצמאית של מקרי האלימות על מנת להביא לדין את הפושעים ולמנוע מקרים נוספים של אלימות מינית.
השגריר הישראלי באו"ם דני דנון אמר בדיון: "עמית סוסנה שיתפה באומץ על הזוועות, האלימות, האלימות המינית והרוע הטהור שחוותה מהרגע שחטפו אותה מדירתה בקיבוץ כפר עזה ועד רגע השחרור משבי חמאס. עמית, את חזקה, עוצמתית ומרגשת. תודה ששיתפת את העולם וחשפת שוב את פרצופו האמיתי של ארגון הטרור חמאס. חשוב לזכור, ידה הארוכה של צה"ל תגיע לכל מי ששייך לארגון הטרור חמאס ותחסל אותו". הוא הוסיף: "לא נעצור עד שחרורם של כל 101 החטופים והחטופות שמוחזקים בידיהם של חמאס".