1 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
ששת שרי החוץ בפסגת הנגב
(צילום: AP)
הגינוי הפומבי שהשמיע אתמול (שני) שר החוץ של מצרים, סאמח שוקרי, לפיגוע בחדרה, היה רפה לעומת התגובות הבוטות שהשמיעו שרי החוץ של מרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות בפסגת הנגב שהתכנסה במלון קדמא הציורי בשדה בוקר.
שוקרי הסתפק באמירה הכוללת ש"אנחנו מתנגדים לפיגועי טרור", בלי להיכנס לפרטי האירוע ובלי להזכיר היכן התבצע ומי הנרצחים. זאת, בעוד שלושת השרים הערבים האחרים השתמשו במילים "גינוי חזק ובוטה", דיברו על הנרצחים הישראלים, מסרו תנחומיהם למשפחות ההרוגים ואיחולי החלמה לפצועים.
שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, שזה ביקורו הראשון בישראל, גם הוסיף ש"אני שמח מאוד להיות בישראל, שמח לקדם את השלום ושיתופי הפעולה. כאשר החלטנו לקיים יחסים מדיניים בינינו, לא הלכנו על הרפתקה או אירוע בר-חלוף, אלא על צעד מעשי, וכבר יש תוצאות", אמר וגינה את הפיגוע בחדרה במילים חריפות.
שרי החוץ הערבים פתחו את פגישתם ביום ראשון בלילה, כאשר אחד מעובדי משרד החוץ נכנס לחדר ולחש על אוזנו של יאיר לפיד את החדשות הרעות על הפיגוע. הוא החליט מיד לשתף את אורחיו הערבים וסיפר על ההרוגים והפצועים. שקט השתרר לרגע ומיד נמסרו הודעות הגינוי, כל אחד מהשרים לפי התור. אתמול בצהריים, במסיבת העיתונאים שחתמה את הפסגה, שוב מסרו השרים, בזה אחר זה, את ביטויי הגינוי החריפים.
הניסיון מלמד כי לא כל ההבטחות הוורודות יוצאות לפועל, ולא כל התקוות הגדולות יחזיקו מעמד. ובכל זאת, שר החוץ האמירתי פנה למארח במילים: "יאיר, אתה לא רק פרטנר אלא גם חבר"
למרות התבטאותו המעורפלת בעניין הפיגוע, לעצם נוכחותו של שר החוץ המצרי שוקרי, בפסגה שהוגדרה תחילה כ"מפגש שרי מדינות הסכמי אברהם", יש חשיבות מיוחדת. מצרים היא לא רק המדינה הערבית הגדולה ביותר (104 מיליון תושבים), וגם המדינה הראשונה שחתמה על הסכם שלום עם ישראל כבר לפני 43 שנים. היא גם מחזיקה במעמד בולט בעולם הערבי, ובקהיר אף מתכנסים דיוני הליגה הערבית, המקבילה-זוטא לארגון האו"ם בניו יורק.
עכשיו החליטו ששת שותפי הברית החדשה שנחנכה בנגב להקים את "ברית מדינות האזור". שר החוץ לפיד הודיע בשם שותפיו החדשים כי יסכימו לצרף מדינות נוספות, בראשן ירדן וסעודיה, ואפילו את הפלסטינים.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
הניסיון מלמד כי לא כל ההבטחות הוורודות יוצאות לפועל, ולא כל התקוות הגדולות יחזיקו מעמד חודשים ארוכים. ובכל זאת, שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן נהיאן, פנה למארח הוועידה במילים: "יאיר, אתה לא רק פרטנר אלא גם חבר", ואז המשיך בווידוי: "לפני 43 שנים המצרים והישראלים עשו שלום ואנחנו החמצנו את ההזדמנות. היינו צריכים לחתום על שלום עם ישראל הרבה יותר מוקדם. לא הכרנו אחד את השני אבל עכשיו, הגיע הזמן להשלים את החסר, ולעבוד בקצב מזורז. הנה, עשרות אלפי ישראלים כבר ביקורו בדובאי ואבו דאבי, ולמעלה משני מיליון בני אדם ביקרו בביתן הישראלי בדובאי. זאת הדרך הנכונה לממש את השלום".
האירוע הרשמי נחתם בעלייה לקברו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון. אלא שרק השר לפיד ואורחו האמריקני אנתוני בלינקן היו שם עם הצלמים. ארבעת השרים הערבים החליטו לוותר. לא יכולתי שלא לתהות אילו מחשבות עברו בראשו של שר החוץ המצרי, כשמטוסו נחת לראשונה בשדה התעופה הקטן בבסיס נבטים, בגלל זיכרון מלחמת העצמאות ומספר הנפגעים הגדול.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com