ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא ביום שני בבוקר לביקור מדיני בארה"ב, ששיאו יהיה נאום בפני שני הבתים בקונגרס ביום רביעי בשעה 21:00 (שעון ישראל) ופגישה עם הנשיא ביידן בבית הלבן, כנראה בשלישי בצהריים. נתניהו יטוס באייר פורס 1 הישראלי - "כנף ציון" - שיערוך את טיסת הבכורה הרשמית שלו. כמו כן, תהיה זאת הפעם הרביעית שנתניהו ינאם מול שני בתי הקונגרס - תקדים היסטורי שלא קרה מעולם במקרה של מנהיג זר.
2 צפייה בגלריה
בין הנושאים שיעלו - עסקת חטופים. ביידן ונתניהו
בין הנושאים שיעלו - עסקת חטופים. ביידן ונתניהו
בין הנושאים שיעלו - עסקת חטופים. ביידן ונתניהו
(צילום: JACK GUEZ / AFP, נעם ריבקין פנטון, REUTERS/Evelyn Hockstein)
נתניהו מייחס חשיבות גדולה לביקור שלו, ובמיוחד לנאום שלו. התייצבותו בקונגרס היא בעלת משקל ביטחוני גדול מאוד, שכן בשנה וחצי האחרונות אחד מהדברים המשמעותיים שהחליש את ישראל וחיזק את אויביה התבטא בתחושה שיש משבר ביחסים בינה לבין ארה"ב. ירושלים אומנם טענה שאין משבר אמיתי, אבל אויביה היו משוכנעים שכן, ולכן מבחינת נתניהו התייצבותו בקונגרס מעבירה מסר ונועדה לאושש ולחזק את הברית הבלתי ניתנת לערעור בין ישראל לארה"ב, בתקופה שבה ישראל נמצאת במלחמה ב-7 חזיתות.
רה"מ לוקח איתו בכנף ציון משלחת של משפחות חטופים וחלל צה"ל והוא מתכוון להציג אותם בנאומו בקונגרס. פגישתו עם ביידן אמורה כאמור להתקיים ככל הנראה ביום שלישי, בתום חמישה ימי בידוד של ביידן - שנדבק בקורונה. בישראל ממתינים לאישור אמריקני והדבר תלוי בבדיקות הרפואיות שיעבור הנשיא.
בין הנושאים שיידונו בפגישה - עסקת החטופים. נתניהו צפוי לקיים היום דיון משמעותי בהשתתפות צוות המו"מ שבו רה"מ אמור להחליט אם הוא מקבל את המתווים שגובשו בעניין ציר פילדלפי, רפיח וסוגיית צפון עזה. אם יקבל את המתווים האלה - הדבר יאפשר לצוותים לחזור למתווכות עם תשובות ולהבטיח שהשיחות לא ירדו לטמיון השבוע במהלך ביקורו בארה"ב. הדבר יאפשר גם לראש המוסד דדי ברנע לצאת לקטאר מיידית ולהמשיך בשיחות.
ישנה עבודה רבה נוספת כדי להשלים את ההסכם. גורם שמעורה בנושא אמר שאין פסימיות, ויש ציפייה לדיון אצל נתניהו כדי לראות אם הוא נותן אור ירוק לצוותים. "אסור להחמיץ עוד שבוע כי חייבים להציל את הנשים. אם ברנע יטוס לדוחא - יש סיכוי טוב להשלים עסקה", אמר.
רה"מ ינסה להגיע להבנות בעניין לבנון. תקיפה בדרום המדינה

גורם שמעורה בנושא הסכים עם ההערכה של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ש"אנו בקו ה-10 יארד לפני עסקה". "אפשר לסגור את ההסכם. אם יתכנסו להחלטה מוסכמת של הצפון ורפיח - יוכלו לסגור אותו. ראש המוסד יטוס לדוחא ויש סיכוי משמעותי לסגור הסכם", אמר הגורם, והוסיף כי "אם נתניהו מתכוון למשוך את הזמן - ההורים לא ישתקו. אסור למשוך זמן ולבזבז עוד שבוע שבו לא יקרה כלום. זה שבוע שבו הבנות יכולות למות".
גורם אחר אמר שיש הסכמה בין ישראל לארה"ב בעניין העסקה, ושחמאס צריך להסכים לה. "יש את השאלות בעניין פילדלפי וצפון הרצועה, אבל הם בשוליים. השאלה הגדולה היא האם חמאס מוכן להיכנס לתהליך שהוא יודע שלא מביא בוודאות לסיום המלחמה, והוא צריך לקחת הימור", אמר גורם שמעורה בפרטים.
חזרה לפגישה עם ביידן: אחד הנושאים החשובים הוא גיבוש אסטרטגיה משותפת לישראל ולארה"ב בעניין לבנון. נתניהו ינסה להגיע להבנות עם הנשיא בעניין, אם מאמציו של השליח עמוס הוכשטיין לא יצליחו להבשיל. אם הוכשטיין יצליח לשכנע את חיזבאללה לסגת 10 ק"מ מהגבול - הסיפור נגמר. אבל נכון לעכשיו לחיזבאללה קשה להסכים להשפלה כזאת של להתרחק מהגבול, בזמן שנכשל במשימה "להציל את עזה מכיבוש".
נתניהו ינסה להגיע להבנות מה עושים בסיטואציה שבה אין הסכם עם לבנון. ישראל הבהירה לאמריקנים שהדרך היחידה להחזיר את התושבים בביטחה לצפון זה להעיף את החיזבאללה 10 ק"מ צפונה, בין אם בדרך דיפלומטית ובין אם בכוח. ישראל מתקרבת להפעלת כוח - ובין לבין ממשיך המו"מ של הוכשטיין, שיארך כמה שבועות. ההבנה בישראל היא שאף תושב לא יחזור לביתו אם ארגון הטרור לא יורחק מהגבול. בישראל סבורים שהמעבר לשלב ג' בעזה יכול לאפשר לחיזבאללה לנצור אש, גם אם אין הפסקת אש בעזה. הדיון בין ישראל לאמריקנים יתמקד בתרחיש המלחמה, כי אין ויכוח על הסכם דיפלומטי.
ישראל: סינוואר מבודד מאוד אחרי ניסיון חיסול דף. הרמטכ"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

נושא נוסף שיעלה בשיחה הוא האיום האיראני. גם כאן אין ויכוחים בין ישראל לארה"ב. ההערכה בירושלים היא שממשל ביידן לא ינקוט שום מהלך צבאי עד הבחירות, אך יסכים לסנקציות נגד האיראנים בעקבות מהלכים מתריסים שעשו.
בשיחה יעלה גם הניסיון של התובע הראשי של ביה"ד הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט; חוות הדעת המייעצת של ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג - ישראל וארה"ב רואות את העניין הזה עין בעין, ומסכימות שאי אפשר לכפות על ישראל את סיום הסכסוך בטריבונלים משפטיים.
גם סוגיית פתרון שתי המדינות צפויה להיות נושא מרכזי בפגישה, וכאן המחלוקות ידועות. האמריקנים מאמינים שהדרך הנכונה היא לקדם את הפתרון, אך ישראל שוללת את זה על הסף, כולל החלטת הכנסת. לצד זאת ידונו המנהיגים בנורמליזציה עם סעודיה, אך לא ברור אם העסקה עדיין רלוונטית לפני הבחירות בארה"ב. בכל מקרה נתניהו וביידן ידונו על כך, אם כי ההערכה בישראל שסוגיית הנורמליזציה תידחה עד אחרי הבחירות.
עוד נושא שיעלה בדיונים הוא סוגיית עזה והיום שאחרי: ישראל העריכה בפני האמריקנים שחיסול מוחמד דף הצליח. בירושלים ציינו כי מקווים שכך יהיה גם גורלו של יחיא סינוואר - דבר שיקל מאוד להגיע לגיבוש תוכנית היום שאחרי. האמריקנים שאלו את השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי מה חיסול דף עושה לעסקה. ישראל הבהירה שלדעתה אם זה הצליח, הדבר מחזק את הסיכוי לעסקת חטופים כי דף היה קנאי - וברגע שהוא לא שם סביר שיהיה קל יותר להגיע להסכם. עוד הבהירה ישראל כי כעת, אחרי ניסיון חיסול דף, סינוואר מאוד בודד.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם בועידת הרפובליקנים
דונלד טראמפ נואם בועידת הרפובליקנים
בסביבת נתניהו עוד פועלים לתאם פגישה עם טראמפ
(צילום: Joe Raedle/Getty Images)
ישראל תעדכן את האמריקנים במאמצים שלה לקדם את רעיון המשילות החליפית לחמאס. הייתה אמורה להתחיל תוכנית פיילוט בצפון הרצועה, אך אם תהיה עסקה ההערכה כי האזור יוצף במאות אלפי בני אדם ויהיה קשה יותר להפעיל את רעיון המשילות החליפית.
בסך הכל נתניהו מגיע לבית הלבן כשישראל וארה"ב רואות את רוב הנושאים עין בעין. צפויה פגישה ידידותית והאמריקנים מאוד רגועים לגבי תוכן הנאום אחרי ההבהרות שקיבלו, שכן עד לאחרונה הם היו די מודאגים שנתניהו יביך את ממשל ביידן. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבאן אף אמר כי האמריקנים לא צופים שנאום נתניהו בקונגרס יראה כמו הנאום שלו ב-2015 - אז נאם נתניהו מאחורי גבו של הנשיא אובמה נגד הסכם הגרעין.
הנאום בקונגרס יתקיים כאמור ביום רביעי, ב-21:00 שעון ישראל. נאום שיימשך בין 30 דקות ל-45 דקות, תלוי בסטנדינג אוביישן. נתניהו ינאם בפני שני בתי הקונגרס, וצפויים להגיע כ-500 סנאטורים וחברי בית נבחרים. רשמית ידוע על לפחות 10 מחוקקים שיחרימו את נאומו, ובישראל לוקחים בחשבון שיהיו גם מחאות מצד מחוקקים אמריקנים. גם המחאה נערכת להפגין בגבעת הקפיטול בזמן נאום נתניהו, ובמהלך יתר ימי ביקורו בארה"ב.
גורמים שמעורים בנאום רה"מ בקונגרס אומרים שזה יהיה נאום חזק, נאום שמאחד את הישראלים והאמריקנים ושוזר אותם זה בזה. נאום מפויס מבחינת החיבור לממשל. הנאום יתייחס גם לעסקת החטופים. נתניהו צפוי להיפגש בביקורו גם עם סגנית הנשיא קמלה האריס, שיכול להפוך בקרוב לנשיאת ארה"ב אם תהיה מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.
לגבי האפשרות של פגישה עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, דווח שיועצי נתניהו פועלים לקיים פגישה כזאת, אך נראה שהסיכוי שתתקיים הוא לא גבוה. הסיבה לכך: טראמפ לא אמור להגיע לוושינגטון, ולא ברור האם נתניהו יוכל לטוס אליו (לניו יורק או לפלורידה).