שבתאי בבת מצווה: לחיצת יד וחיבוק עם בן גביר
(צילום: גיל יוחנן)

כוונתו של השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר להעביר לעצמו סמכויות שהיו בידי המשטרה הייתה אמנם ידועה, אבל הצעת החוק שחשפה מורן אזולאי ב-ynet הראתה כיצד בדיוק זה יקרה, שחור על גבי לבן. אותה הצעה הובילה למתקפה על בן גביר ועל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מצדו של מי שמכהן כעת כשר הממונה על המשטרה ומצדם של בכירי הקואליציה שבקרוב יעברו לאופוזיציה.
לפי הצעת החוק, המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, והמשטרה תהיה נתונה למרות הממשלה, והשר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה. בהצעה נכתב כי לשר לא תהיה סמכות בנוגע לענייני חקירה ובנוגע לפתיחת תיקים, ניהולם וסגירתם, אבל כן תישמר לו הזכות להכתיב מדיניות בתחומי חקירות, טיפול בתיקים והעמדה לדין כללית.
4 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חיבוק בין המפכ"ל לשר המיועד
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
חגיגת בת המצווה של בתו של איתמר בן גביר בהשתתפות מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
מיכאלי: "המשטרה לא זקוקה למי שיביא אותה כמתנה לבתמצווש"
(צילום: עמית שאבי)
בנוסף, אם עד כה לפי החוק המפכ"ל היה המפקח על משטרת ישראל, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה, מעתה הוא יופקד על ניהולה, הפעלתה ופיתוח יכולותיה - אבל "הכול בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר". כך, למשל, השר - בן גביר לפי ההסכם הקואליציוני - יוכל לקבוע שתפילה של יהודים בהר הבית לא תוביל להעמדה לדין.
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שבימים האחרונים התעמת עם המפכ"ל קובי שבתאי, כתב בטוויטר על חשיפת ynet כי "מדובר בפגיעה אנושה במשטרה, בהפיכת המפכ"ל לפיון ובדריסת הדמוקרטיה".
לדבריו, "משטרת ישראל תהפוך להיות משטרה פוליטית ובינונית שתופקר בידיים נעדרות ניסיון וחסרות אחריות; תאבד כל שארית של אמון ציבורי; ותחווה התדרדרות מקצועית, פגיעה ביכולתה להיאבק בפשיעה ובשחיתות ובריחה של קצינים מעולים שלא ירצו להיות שפוטים של פוליטיקאים. מאחורי הססמאות הריקות מתוכן של 'חיזוק המשטרה' - מדובר בצעדים שכל תכליתם לערער עוד יותר את סמכות הפיקוד הבכיר ואת מעמד המשטרה, ולעזאזל המדינה. את המחיר נשלם כולנו".
4 צפייה בגלריה
ערב חג ראש השנה בירושלים
ערב חג ראש השנה בירושלים
הר הבית. בן גביר יוכל לקבוע שתפילה של יהודים שם לא תוביל להעמדה לדין
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
תנ"צ קובי מרדכי מקבל את הדרגה משר הבט"פ
תנ"צ קובי מרדכי מקבל את הדרגה משר הבט"פ
בר-לב בטקס הענקת הדרגות. שבתאי לא הגיע עקב "בדיקה רפואית"
(צילום: יריב כץ)
שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "החוק שמבקש להפוך את בן גביר לשריף של המדינה, ואת המפכ"ל מרב ניצב לניצב בהצגה שלו - הוא פגיעה אנושה בשלטון החוק ובמשילות. בניגוד לצה"ל שתפקידו לפעול מול אויבים, המשטרה פועלת מול אזרחי ישראל, והכנסת פוליטיקאי, מכל צד, לתוך קבלת ההחלטות שתשפיע על זכות ההפגנה, זכויות האזרח ואכיפת עבירות פליליות - תפגע בציבור קשות ועמוקות. אפשר ורצוי לחזק את השר לביטחון פנים כך שיקבע מדיניות על, אסור להפוך את המשטרה לעושת דברו ולהכפיף את החוק לגחמותיו".
השרה אורנה ברביבאי מיש עתיד תקפה את ראש הממשלה המיועד: "בן גביר הופך את המשטרה לפוליטית מלא-מלא, באישורו של נתניהו".
בן גביר כינה את ההצעה "יום חשוב לדמוקרטיה". לדבריו, "כפיפות של המשטרה להוראות מדיניות הנקבעות על ידי השר ניתן למצוא בחוקיהן של מדינות שונות בעולם, ומעתה - גם במדינת ישראל".
טקס הענקת הדרגות. שבתאי לא הגיע
(צילום: משי בן עמי)

אתמול (חמישי) בצהריים המפכ"ל שבתאי לא הגיע לטקס הענקת דרגות שבו נכח השר בר-לב, בעקבות העימות איתו שנחשף ב-ynet ולכאורה עקב "בדיקה רפואית". אמש - בזמן שנחשפה אותה הצעת חוק - דווקא נכח שבתאי בחגיגת בת המצווה של בתו של בן גביר. שבתאי התחבק עם בן גביר ולחץ את ידו באירוע בקריית ארבע.
יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה אותו על כך: "במקום להיאבק בחקיקה שמביא בן גביר להפיכת המשטרה לזרוע פוליטית, מפכ"ל המשטרה מתחנף אל אלה שמשפילים אותו ואת המשטרה - בוחר להיעדר במופגן מטקס הענקת דרגות לקצינים מחשש מביקורת של בן גביר, ואז רוקד באירוע משפחתי של אותו בן גביר. המשטרה זקוקה למי שיגן עליה, לא יביא אותה כמתנת בתמצווש".
כדי להעביר את אותו חוק סמכויות לבן גביר - לצד חוק מתן סמכויות לסמוטריץ' וחוק שיאפשר לאריה דרעי לכהן כשר - הקים הליכוד שתי ועדות מיוחדות. בליכוד שואפים לטפל בחוקים אלה תוך ימים ספורים ומיד לאחר מכן להשביע ממשלה, בבקשתו מנשיא המדינה הערב להאריך את המנדט לא הזכיר נתניהו את רצון הליכוד והשותפות הקואליציוניות בחקיקת אותם חוקים, לפני ההשבעה.
פורסם לראשונה: 23:34, 08.12.22