4 צפייה בגלריה
אילת שקד, נפתלי בנט וניר אורבך
אילת שקד, נפתלי בנט וניר אורבך
איילת שקד, נפתלי בנט וניר אורבך
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ ניר אורבך נפגש הבוקר (רביעי) עם יו"ר מפלגתו וראש הממשלה נפתלי בנט, שעות אחרי הודעתה של ח"כ עידית סילמן על פרישה מהקואליציה. גם שרת הפנים איילת שקד הוזמנה אל בנט, אחרי שורה של שיחות טלפוניות עימה מאז הבוקר. מטעמו של בנט נמסר כי בהמשך היום יקיים פגישות נוספות עם חברי סיעת ימינה וגם עם ראשי מפלגות הקואליציה.
במכתב עם הכותרת "הפסקת חברותי בקואליציה" כתבה סילמן מוקדם יותר: "ניסיתי למצוא את המכנה המשותף. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים שהם מהות וזכות", וקראה לבנט ולחברי ימינה: "בואו נשלב ידיים, ננסה להקים ממשלה לאומית, יהודית, ציונית".
(צילום: אבי חי)

4 צפייה בגלריה
פעילי ימין מחוץ לביתה של עידית סילמן
פעילי ימין מחוץ לביתה של עידית סילמן
"מחכים שאורבך יצטרף אליה" פעילי מטה "פתאום קם העם" מחוץ לביתה של עידית סילמן
(צילום: שאול גולן)
בעקבות פרישתה של סילמן, עומדות בפני המערכת הפוליטית שלוש אפשרויות - הליכה לבחירות, השבעת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית או המשך כהונת הממשלה הנוכחית ברוב דחוק בכנסת. הליכה לבחירות תתאפשר אם חבר כנסת נוסף ממפלגתה יפרוש, שכן אז יתאפשר להכריז על הפורשים כסיעה נפרדת, ללא סנקציות ועם יחידות המימון שמעניקה הכנסת עבורם. בהתאם, באופוזיציה מפעילים לחץ רב על חבר הכנסת אורבך בניסיון לשכנע אותו ללכת בעקבותיה של סילמן.
בתוך כך, פעילי מטה "פתאום קם העם", ששם למטרה את הפלת הממשלה בראשותו של בנט וקואליציית השינוי, הגיעו הבוקר לביתה של סילמן ברחובות כדי לחזק את ידיה. "היא עשתה צעד חשוב היום", אמרו הפעילים, ואחד מהם אף העניק זר פרחים לבנה של סילמן. פעילי המטה מפגינים כבר מספר ימים גם מול ביתו של אורבך בפתח תקווה, ואחד הפעילים הצהיר כי הם "מחכים שאורבך יצטרף למעשה האמיץ של חברת הכנסת סילמן".
4 צפייה בגלריה
הפרחים שקיבלה סילמן מישיבת חומש
הפרחים שקיבלה סילמן מישיבת חומש
נציג ישיבת חומש עם זר הפרחים שהעניקו לסילמן
(צילום: ישיבת חומש)
נציגים מישיבת חומש הגיעו גם הם לביתה של סילמן כדי למסור לה זר פרחים, יחד עם מכתב שבו בירכו על פרישתה. סילמן ביקרה בעבר בחומש והביעה תמיכה בישיבה. "עשית מעשה משמעותי, אנו קוראים לך להמשיך ולממש את עקרונותיך גם בזירת ההתיישבות", כתבו.
פרישתה של סילמן מגיעה על רקע פרשת החמץ בבתי החולים, שבעקבותיה תקפה את שר הבריאות הנוכחי ניצן הורוביץ ואמרה כי "לא נאפשר לו להיות שר", לנוכח דרישתו כי בתי החולים יכבדו את פסיקת בג"ץ ויאפשרו הכנסת חמץ במהלך חג הפסח. "יש כאן חצייה של קו אדום", אמרה סילמן, "במשמרת שלי זה לא יהיה".
מיכאלי: "מחוייבת להמשך תפקוד הממשלה"
(צילום: רועי עידן)

4 צפייה בגלריה
מיכאלי בנמל אשדוד
מיכאלי בנמל אשדוד
"משבר לא פשוט עבור הקואליציה". השרה מיכאלי בנמל אשדוד
(צילום: רועי עידן)
יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, אמרה במהלך סיור בנמל אשדוד כי פרישתה של סילמן היא "רגע לא פשוט לקואליציה, זה אכן משבר לא פשוט". השרה מיכאלי הצהירה שהיא ומפלגתה "מחוייבות לעשות כל מאמץ להשארת הממשלה הזאת פועלת, עובדת ומתפקדת, וכך צריך לנהוג כל מי שטובת מדינת ישראל עומדת לנגד עיניו".
יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בירך את סילמן ואמר כי "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה, ואני מברך אותה בשם ההמונים בישראל שייחלו לרגע הזה". נתניהו הכריז בנאום במליאה כי לנוכח פרישתה, "ימיה של הממשלה החלשה והרופסת ספורים". חברים נוספים מהאופוזיציה בירכו ושיבחו את סילמן על החלטתה לפרוש, אך חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) ציין כי "גם האופוזיציה צריכה לעשות חשבון נפש, ולהחליט מי הכי ראוי להרכיב ממשלה מבלי ללכת לבחירות".
פורסם לראשונה: 11:28, 06.04.22