בעוד שישראל נערכת עד קצה למתקפה המשולבת מאיראן וחיזבאללה, בלבנון קולות התושבים נעים בין כאלה החוששים ממלחמה מול ישראל ורוצים לעזוב את המדינה בהקדם, לבין כאלה שמתעקשים שהם אינם מפחדים. בעוד שחלק מהתושבים, במיוחד באזורי הגבול וביירות, בוחרים לעקור לאזורים מרוחקים, אחרים מביעים ביטחון ואומץ מול "האיום הישראלי": "תראו את האנשים בים, הם לא מפחדים".
בין חוף הים הגדוש בצור - להמונים בשדה התעופה בביירות
(צילום: רויטרס)

6 צפייה בגלריה
חוף הים צור בלבנון בזמן ההסלמה במלחמת צה"ל-חיזבאללה
חוף הים צור בלבנון בזמן ההסלמה במלחמת צה"ל-חיזבאללה
החופים הגדושים בצור. "האנשים בים, לא מפחדים"
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
6 צפייה בגלריה
חוף הים צור בלבנון בזמן ההסלמה במלחמת צה"ל-חיזבאללה
חוף הים צור בלבנון בזמן ההסלמה במלחמת צה"ל-חיזבאללה
"כולם בחוף"
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
6 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק אל חרירי
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק אל חרירי
ומנגד, המונים בשדה התעופה בביירות. "לא רצינו להישאר ולקחת את הסיכון"
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
6 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק אל חרירי
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק אל חרירי
"יוצאים ממשבר ונכנסים לאחד נוסף"
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
מיה ווארדה, לבנונית שמתגוררת בפריז ושבה למדינה לחופשה, סיפרה לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי בשל המצב "ניאלץ לעזוב מוקדם יותר". לדבריה, "אנחנו עוזבים עכשיו במקום בסוף אוגוסט. יש לנו תינוק, אז זו אחריות ענקית. לא רצינו להישאר ולקחת את הסיכון". בן זוגה, ג'ורדין, אמר: "ניסינו לעזוב בהקדם האפשרי ובחרנו מבין הטיסות הזמינות".
"אני גרה באיטליה כבר 30 שנה, הגעתי לכאן לראות את אימי", סיפרה שרין מלאח, גם היא מתגוררת מחוץ למדינה, והגיעה לחופשה שנקטעה מהר. "הזמנו טיסות, אבל ביטלו אותן, אז חששנו, אבל התעקשנו להזמין טיסה נוספת. הופתעתי שיש הרבה אנשים שעוזבים", היא מספרת. "שמעתי שבדרום פתחו דרך עבורם לנסוע לפריז. עכשיו ראיתי אנשים משם שמנסים לברוח. זה פשוט עצוב מאוד, הו אלוהים, המצב באמת עצוב. אנחנו יוצאים ממשבר ונכנסים לאחד נוסף".
וסאם ג'בייל בטוח שהציבור הלבנוני "בפאניקה על כלום". ל"רויטרס" הוא סיפר: "ראיתי יותר אנשים מזה (בשדה התעופה) בקיץ שעבר, למשל, שאנשים יצאו לחופשה".
לאורך קו החוף החולי של עיר הנמל צור, שמרוחקת כ-20 קילומטרים מהגבול עם ישראל, ילדים שיחקו היום בחוף בזמן שבגבעות מאחוריהם מיתמר עשן שחור מהפצצות צה"ל. "האיום לא מפחיד אותנו, כי המשוואה שיצרה ההתנגדות היא אזרח מול אזרח", הסביר ראלב ספי א-דין, שהגיע לבקר בחוף. "כשעונת התיירות החלה בצור, זה כבר היה אתגר, אבל אנחנו לא מפחדים. ראיתם כמה אנשים נמצאים כאן, זו הוכחה שהאנשים לא מפחדים".
גם כשרעש מטוסי צה"ל נשמע ברקע, הוא בטוח: "תראו את האנשים, הם בים, והם לא מפחדים. האדמה הזו היא האדמה שלנו, ואנחנו נחזיק בה ונישאר נוכחים בה". גם ראלב בדאווי, שהגיע גם הוא לבלות בחוף, הסביר כי הוא לא חושש ממלחמה מול ישראל. "אנחנו גיבורי ההתנגדות, אנשי האיתנות. לא נברח ולא נפחד, לא מישראל ולא מאף אחד אחר. לא משנה מה הם יעשו, לא נעזוב את האדמה הזו עד נשימתנו האחרונה", אמר. "התרגלנו לרעש המטוסים. בעזרת האל, שום דבר לא יקרה לנו".
גם פיראס דאיח, תושב צור, התגאה בכמות האנשים שגדשה את החוף. "כפי שאתם רואים, כולם בחוף. האדמה הזו שלנו, ולא נעזוב אותה", אמר ל"רויטרס". "באשר לאויב, הם מאיימים עלינו עם מלחמת לבנון השלישית. אנחנו רוצים להזכיר לאויב הציוני מה קרה לו ב-82' ו-85' ובשנת 2000 כשהובסו. אל תנסו להיכנס ללבנון, כי היא תהיה בית קברות לפולשים".
6 צפייה בגלריה
דיווח של כתב אל-מנאר על תקיפה באל-ברגליה באזור צור
דיווח של כתב אל-מנאר על תקיפה באל-ברגליה באזור צור
תקיפה באזור צור. התושבים לא חוששים: "האדמה הזו שלנו"
6 צפייה בגלריה
לבנון, בקיע
לבנון, בקיע
אזור הר לבנון, שאליו עוקרים מביירות
"הכבישים והגשרים עלולים להיות מותקפים כמו במלחמה ב-2006, אנחנו לא צריכים מתח", אמרה רינא (51) שמתגוררת סמוך לדאחייה בכתבה שהתפרסמה אתמול בבוקר ב"א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון. בעיתון הסעודי דווח כי חיסול יד ימינו של חסן נסראללה בשבוע שעבר גרם לתושבים מביירות לעקור לבתים ריקים ליד עיירת הקיט בחמדון בהר הלבנון, שמשמשים את בעליהם בעיקר בסופי שבוע. לפי הדיווח מהאזור, מדובר בעקירה זמנית שמייצגת חלק מהצעדים של תושבי הבירה ובעיקר רובע הדאחייה לקראת הסלמה אפשרית.
חלק מהתושבים, כך דווח, עוברים לבתים ששכרו בעבר לתקופת חופשת הקיץ, ואחרים מחפשים דירות מרוהטות ובתי מלון כדי להשתכן בהם עד יעבור זעם. נור (26) סיפרה כי החלה לחפש למשפחתה דירה מרוהטת באזור הר הלבנון יום לאחר החיסול של שוכר בדאחייה. "יש הרבה דירות שמוצעות להשכרה, אבל הדרישות דמיוניות. מחירי השכירות עלו פי שלושה, מדובר ב-1,200 דולר לחודש".
ב"א-שרק אל-אווסט" צוין אתמול כי המחירים עלו בגלל הביקוש, אך המשבר הכלכלי החונק מקשה על התושבים לעמוד בדרישות כמו תשלום של שכר דירה חצי שנה מראש. "מדובר בסכומים שאין כרגע למשפחתי", אמרה נור. "אם המלחמה תיפסק תוך חודש-חודשיים, זה יביא לאובדן של אלפי דולרים כי נצטרך לחזור לעבודות שלנו, לאוניברסיטאות ולבתי הספר".
מלבד האזרחים הלבנונים, מביירות ישנה נהירה החוצה גם של אזרחים זרים דרך נמל התעופה רפיק אל-חרירי - אחרי אזהרות המסע שפרסמו שורת מדינות, שקראו לאזרחיהן לצאת מלבנון "בכל דרך אפשרית". היום הצטרפו לרשימה הארוכה הזו, בין השאר, גם יפן וטורקיה.
בכתבה נוספת על ההיערכות בלבנון נכתב באותו כלי תקשורת כי "האזרחים ממהרים לקנות מזון, תרופות ודלק". העיתון שוחח עם מוחמד שקיר, שר לשעבר ו"ראש הגופים הכלכליים בלבנון", שאמר כי "בשווקים יש כמויות מזון המספיקות ל-3-6 חודשים" והוסיף כי "בהלת האנשים לאחסן מזון ותרופות יוצרת מצב של בלבול וגורמת לצמצום מלאי העתודות במחסנים". עוד נכתב כי הופצו ברשתות תמונות של סופרמרקטים ריקים וכי ללבנון הגיע הבוקר משלוח סיוע חירום מארגון הבריאות העולמי עם 32 טון ציוד רפואי ותרופות.
עם קבלת המשלוח אמר שר הבריאות הלבנוני, פראס אל-אביד, כי לבנון לא רוצה מלחמה ודורשת הפסקת אש מהיום הראשון. בהמשך נכתב גם על הקושי להשיג מזון לתינוקות. אזרחית בשם ראניה טהא מסרה לעיתון כי לא הצליחה למצוא את המזון של בתה התינוקת או משהו דומה ב-10 בתי מרקחת שונים וכי המצב מדאיג את כל האימהות הנמצאות במצב דומה.