"האיראנים והמדינות הערביות מסתכלים בתימהון על מה שקורה כאן. אין להם כל צורך בנשק גרעיני כדי להשמיד אותנו – כל מה שהם צריכים לעשות זה להמתין ולראות איך אנחנו פוגעים בעצמנו". את המילים הקשות הללו אומר אדם שמבין, אולי יותר מכולם, באיראנים ובמזימותיהם. שמו זאב שניר. בימים האחרונים כתב שניר מכתב יוצא דופן לבנימין נתניהו, הבוס הישיר שלו עד לפני כמה חודשים. הוא כותב שם שהוא חש "כאב עמוק וחרדה קשה לגורל מדינת ישראל". כעת הוא מתראיין לראשונה.
עד לפני שמונה חודשים היה תא"ל (במיל') זאב שניר הממונה על תוכנית הגרעין הישראלית. התואר הרשמי הוא ראש הוועדה לאנרגיה אטומית. ראש הממשלה שמינה אותו לתפקיד הוא נתניהו. שניר כיהן בתפקיד כשבע שנים דרמטיות, בהן יושם ורוסק הסכם הגרעין עם האיראנים. במהלכן הציע לו נתניהו להיות ראש המועצה לביטחון לאומי. אחרי התלבטות, שניר סירב. מינויו לתפקיד ראש הוועדה לאנרגיה אטומית בא אחרי קריירה של למעלה מ-30 שנים בחיל האוויר ובמשרד הביטחון. בתפקידו האחרון בחיל האוויר הוא שירת כראש להק ציוד.
זאב שניר, אף פעם לא היית באור הזרקורים. למה אתה מדבר עכשיו? "ברור לי שאחרי הפרסום הזה אני אתויג כ'שמאלני', 'אנרכיסט' ו'טרוריסט'. אבל אתה מכיר את המנון בית"ר? ז'בוטינסקי? 'שקט הוא רפש'".
1 צפייה בגלריה
זאב שניר
זאב שניר
זאב שניר. "אנחנו צריכים ניהול חזק, מנהיגות טובה. אין לנו את זה. ולכן אני לא בטוח שאנחנו נשרוד"
(צילום: איליה מלניקוב)
נתניהו, אומר שניר, פועל עתה בניגוד גמור ליעדים שהציב לעצמו עם תחילת כהונתו ובראשם מאבק בגרעין איראני. "אנחנו בחודשים האחרונים עוסקים באוסף של יוזמות חקיקה, חלקן גורמות להפיכה משטרית, לשינוי המשטר של מדינת ישראל, אם ייכנסו לתוקף. וגם כל מיני חקיקות נקודתיות, פופוליסטיות, אינטרסנטיות. חוק המתנות. חוק הנבצרות. מכנסים את הכנסת כדי לתת לראש הממשלה כסף לשני בתים ו־80 אלף שקל לאיפור של אשתו. בזה אנחנו מתעסקים. על זה אני זועם. איפה איראן? אנחנו מתעסקים בדברים האלה, ובינתיים האיראנים ממשיכים בתוכנית הגרעין. ממשיכים לפתח את היכולת הגרעינית שלהם. האיראנים מקבלים מטוסי קרב. זה אירוע דרמטי".
בוא נדבר שנייה על הפיל שבחדר. בתור מי שהיה בסוכנות לאנרגיה אטומית, נאם שם וייצג את ישראל, אם הדמוקרטיה פה תישחק - האם יהיה לחץ מוגבר על ישראל בתחום הגרעיני? "אני רוצה לספר לך סיפור. הערבים מנסים להעביר בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית החלטה אנטי ישראלית. INC. זו החלטה שדורשת ממזכ"ל הסוכנות לפרסם דו"ח מקיף על הגרעין הישראלי. באוקטובר 15' כשהייתי שם השגנו את ההישג הכי גדול שלנו מול זה. איך השגנו את זה?
"הסיבה פשוטה, האמריקאים היו איתנו. בצורה מסיבית. מסיבית. אם הם לא היו אתנו, זה היה עובר, או-קיי? עכשיו, אתה יכול להגיד הצעה אחת, לא נורא. משם מתחיל מדרון חלקלק. היית גומר את זה במועצת הביטחון. ובארצות הברית אתה שומע ביקורת היום על השחיקה בערכים הדמוקרטיים לכאורה - כתוצאה מהמהפכה המשטרית. בוא ניקח את אירוע חווארה. או העובדה ששר האוצר הישראלי בארצות הברית ומחרימים אותו. זה בלתי נתפס. בחרנו שר אוצר, שאמר בקולו בצורה הכי ברורה שאת חווארה צריך למחוק ואחר כך הוא ניסה להסביר שלא הבינו אותו... יש לו מנטליות של טרוריסט אמיתי. והוא מוחרם שם. איך זה נראה?".
שניר תובע דין וחשבון מנתניהו. "היום נתניהו במעמד של פרשן. רואה איזה נזק נגרם, ולא עושה דבר. הוא עומד בתקשורת ואומר, ‘אני קורא להידברות’. ‘אני קורא למניעת סרבנות’. איזה מין דבר זה?! אני מצפה ממנהיג לקחת מנהיגות". הוא מביע חרדה עמוקה לגורל המדינה ושרידותה וקורא לראש הממשלה, שאיתו עבד באורח צמוד, ולשרי הממשלה, להתעורר ולצאת מה"ורטיגו" כלשונו.
"היכולת שלנו לשרוד היא באמת אם נהיה מדינה מלוכדת וחזקה. אנחנו תלויים ביחסים הבינלאומיים שלנו, בעיקר עם האמריקאים. בכלכלה, בכך שכל האזרחים יתרמו לחברה. אנחנו צריכים ניהול חזק, מנהיגות טובה. אין לנו את זה. ולכן אני לא בטוח שאנחנו נשרוד. ממש לא בטוח. אני מאוד פסימי".
הריאיון המלא: מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים" וב-+ynet