3 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
לפיד נפגש עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
לפיד עם ראש ממשלת הולנד רוטה
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד הנחה למנוע היום (שני) את כניסתו של שגריר ישראל באמסטרדם מודי אפרים לפגישתו בקריה בתל אביב עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה. ההחלטה בעניינו של השגריר, שמלווה את ראש ממשלת הולנד בביקורו בארץ, התקבלה על רקע עיצומי העובדים במשרד החוץ.
ראשי ממשלות ישראל נוהגים להכניס את השגריר הרלוונטי או נציג בכיר ממשרד החוץ (בדרך כלל ראש האגף המרחבי) לפגישות עם בכירים ממדינות זרות. ההנחיה של לפיד בנושא ניתנה כבר בחודש שעבר, וכך אירע גם אתמול כשלפיד מנע משגרירת ישראל באלבניה גלית פלג להיכנס לפגישתו עם ראש ממשלת אלבניה אדי רמה.
3 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
לפיד נפגש עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה
הפגישה עם הפמליה ההולנדית. בלי השגריר באמסטרדם
(צילום: לע"מ)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש פגישה פגישה עם ראש ממשלת אלבניה
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש פגישה פגישה עם ראש ממשלת אלבניה
הפגישה עם הפמליה האלבנית
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
בחודש שעבר הושאר בחוץ שגריר ישראל בגואטמלה יפתח קוריאל בזמן שראש הממשלה לפיד נפגש עם שר החוץ של המדינה ממרכז אמריקה מריו בוקארו.
בפגישות כאלה נוכח באופן קבוע גם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז או נציג בכיר של משרד החוץ. ואולם, גם אושפיז לא נכח היום בפגישה של לפיד עם ראש ממשלת הולנד, כך שאף נציג של משרד החוץ לא השתתף באירוע. מי שכן בחר לנהוג אחרת זה שר הביטחון בני גנץ, שהכניס לפגישתו עם רוטה את השגריר בהולנד אפרים.
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "התנהלותו חסרת התקדים של ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד גורמת לפגיעה בשירות הדיפלומטי של מדינת ישראל וכתוצאה מכך מחלישה באופן חמור את יכולת הפעולה הלאומית אל מול מדינות העולם. אנו מקווים שראש הממשלה ושר החוץ יתעשת ויחדל מניסיונות הפגיעה בעובדי מדינה מסורים משיקולים לא עניינים, ויפעל לפתרון המשבר המחריף במשרד החוץ".
מלשכת ראש הממשלה לפיד לא נמסרה תגובה.
במהלך פגישת לפיד-רוטה דנו השניים בדרכים לחיזוק היחסים הבילטרליים בתחומים השונים ובכללם אקלים ובינה מלאכותית.
בהצהרה המשותפת אמר לפיד לאורחו ההולנדי: "תודה לך שהגעת לכאן. זה ביקור חשוב של חבר חשוב. חבר של ישראל וגם חבר אישי שלי. אנחנו חולקים חזון וערכים משותפים. שנינו מאמינים בדמוקרטיה ליברלית ובערכים ליברליים. זה הבסיס ליחסים בין שתי המדינות. בימים אלה, הערכים הללו נמצאים תחת מבחן. יש כאלה שנלחמים בהם.
"אם נסתכל על ההפגנות באיראן, אני חושב שהן מהוות השראה לכולנו - אנשים שמוכנים להילחם, בעיקר נשים, שמוכנות להילחם למען החופש שלהן ולסכן את חייהן למען זכויות בסיסיות. דיברנו היום על חיזוק היחסים בין המדינות שלנו ואני מקווה שנוכל בקרוב לאשר את הפגישה הבאה של הפורום הישראלי-הולנדי, שהוזנח במשך זמן ארוך מדי".
לפיד הוסיף: "ישראל חזרה למועצת האסוציאציה עם האיחוד האירופי אחרי יותר מעשור בעזרתה של הולנד. לכן, אני חושב שהפורום שלנו יהיה ההמשך הטבעי של המהלך הזה על מנת לחזק את היחסים בינינו. שרת האנרגיה כאן, אז יש נושא חשוב נוסף שעל סדר היום והוא - עתיד האנרגיה בזמנים מורכבים.
"ביום חמישי נחתום על הסכם היסטורי עם לבנון. ישראל תהפוך בעתיד הקרוב לספקית גז גדולה לאירופה. בינתיים, עלינו לעבוד יחד למציאת פתרונות לאנרגיה ירוקה ומתחדשת לטווח הבינוני והארוך. לסיום, תודה שוב ידידי, על תמיכתך ארוכת השנים בישראל, בי אישית וברוך הבא".