יתאוששו? בעלי מסעדות חוששים מסגר רביעי
(צילום: סיני דודפור)

אחרי שנה וחצי שבהן נאלצו להתמודד עם ההשלכות הקשות של התפשטות נגיף הקורונה, נחרדים בעלי מסעדות ברחבי המדינה לשמוע שוב את ההיתכנות לסגר בפעם הרביעית בתקופת חגי תשרי, ברקע אמירותיהם של חברי קבינט הקורונה - ובראשם ראש הממשלה נפתלי בנט. "אנחנו מאוד מודאגים", אמר מנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן בריאיון לאולפן ynet.
המסעדנים, שספגו מכה אדירה מפרוץ המשבר, מתקשים להאמין שיצליחו להתאושש מסגר נוסף. "הנושא הזה של תו ירוק מכביד עלינו וזה אתגר תפעולי עבורנו גם לנוכח מצוקת העובדים וגם בגלל חוסר שיתוף הפעולה של הציבור שפחות קונה את הדברים האלה", אמר ברמן.
4 צפייה בגלריה
מסעדת בראסרי הסגורה
מסעדת בראסרי הסגורה
חשש במסעדות מסגר בחגים (ארכיון)
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
שי ברמן
שי ברמן
"סגר בחגים? אצלנו זה הפיק. לסגור זו קטסטרופה". שי ברמן
(צילום: מוטי קמחי)
הוא הוסיף: "כשאנחנו שומעים 'סגר בחגים', צריך להבין שלרוב המשק זה פחות מפריע, אבל אצלנו זה הפיק. זאת תקופה שמחכים לה כי אנשים בחופש. קשה להתמודד עם העניין הזה של לפתוח ולסגור. אנחנו כרגע רק בשלב שאנשים מקימים את העסקים מחדש, לסגור אותם שוב זה קטסטרופה".
ראש הממשלה נפתלי בנט לא שלל אתמול שגם את חגי תשרי הקרובים יעבירו אזרחי ישראל בסגר, ואמר כי "עתיד החגים תלוי בכמות המתחסנים". לדבריו, "אם אתם רוצים חגים נעימים - צאו להתחסן". גם שר הביטחון בני גנץ, החבר בקבינט הקורונה, אמר אתמול בריאיון באולפן ynet: "בשבועיים הקרובים נכריע. אם לא נתחסן - נגיע לסגר".
בנט: "עתיד החגים תלוי בכמות המתחסנים"
(צילום: "בנוביץ תקשורת")

4 צפייה בגלריה
מסעדת אייבי בתל אביב
מסעדת אייבי בתל אביב
"ההגבלות והסגרים לא יעילים". מסעדה בתל אביב
(צילום: אייבי)
את הדברים השמיעו השניים ברקע נתוני התחלואה המדאיגים. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור החיוביים אתמול הוסיף להיות גבוה יחסית ועמד על כ-3.79%. 3,843 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף. בסך הכול בוצעו כ-102 אלף בדיקות קורונה.
מנתוני משרד הבריאות הבוקר עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 477 חולי קורונה, 253 מהם במצב קשה. מדובר על ירידה קלה לעומת מספר החולים הקשים אמש. 52 מהחולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה. במקביל, עדכן משרד הבריאות כי עד כה התחסנו קרוב ל-350 אלף ישראלים במנת החיסון השלישית.
גנץ באולפן ynet: בשבועיים הקרובים נכריע. אם לא נתחסן – נגיע לסגר
(צילום: סיני דודפור)


ברמן טען כי מניסיון בגלי התחלואה הקודמים "אנחנו המסעדנים כבר עם פוסט דוקטורט באפידמיולוגיה". לדבריו, "אנחנו יודעים שההגבלות והסגרים לא היו יעילים. מה שהוכיח את עצמו עד היום זה נושא החיסון, ראינו שהוא עובד. דבר ראשון שאני עשיתי זה להתחסן, אם ילדיי היו בגיל הנכון הייתי מחסן אותם בלי למצמץ".
השבוע פורסם ב-ynet כי לאחר ההחלטות שהתקבלו בקבינט הקורונה, במשרד הבריאות מסמנים את היעד הבא: החזרת התו הסגול. המשמעות היא הגבלת התקהלות במקומות המסחר וחזרת התורים הארוכים במיוחד שהשתרכו מחוץ לחנויות, והחלת התו כמובן גם במסעדות.
במשרד הבריאות בוחנים איך תיראה מגבלת ההתקהלות ומה יהיה מספר הנוכחים שיותר בכניסה לחנויות ובתי עסק, וזאת בנוסף להרחבת התו הירוק שאושר שלשום. "נשקלה האפשרות להציע את התו הסגול כבר בישיבת הקבינט הזו", אמר בכיר במשרד הבריאות.
4 צפייה בגלריה
אנשים בבית קפה בירושלים
אנשים בבית קפה בירושלים
עוד לפני הסגר - התו הסגול יחזור במסעדות ובעסקים? בית קפה בירושלים. ארכיון
(צילום: AFP)
גם לכך נשמעת התנגדות מצידם של המסעדנים. לדברי ברמן, "הנושא של ההגבלות לא עובד, הציבור לא קונה אותו, אף אחד לא מאמין בזה. לכן צריך לחשב מסלול מחדש, איך חיים עם הקורונה ומחסנים את הציבור. זה הדבר החשוב, לחסן את הציבור. אנחנו לא נסגור את העסקים, הם לא ייסגרו בלי מתווה כלכלי. כרגע אין מתווה כלכלי, הולכים למתווים הישנים שאותם אנחנו מכירים היטב".
ברמן אמר עוד: "מתווה הפיצויים המורכב והמסובך גרם לזה שאנשים לא קיבלו את הפיצוי במשך חודשים או סגרו את העסקים שלהם בגל משבר תזרימי כי המדינה לא פיצתה בזמן. הדבר הזה צריך לקרות עכשיו ולא עוד שבועיים - אם הם רוצים לסגור בחגים, הם צריכים להגיע עם תוכנית כלכלית שאנשים יידעו לאן הם הולכים, שתהיה ודאות לבעלי העסקים".

- וכרגע אין תוכנית כזאת. "אין שום תוכנית והחשש שלי שאנחנו ניתקע שוב על החל"ת הזה ועם איזושהי תוכנית פיצויים של אקסיומות ופרבולות שצריך לחשב ואף אחד לא מבין מה צריך לעשות, והכסף לא מגיע לאנשים".
אבי קונפורטי, שף ובעלים של כמה מסעדות, אמר בהתייחסו לנושא: "עוד לא הצלחנו לפעול בצורה נורמלית. מסעדה אחת עדיין סגורה ואחרת עובדת אבל בקושי רב ועם שעות נוספות של כולנו. יש מחסור חמור בעובדים בצורה שכמעט פוגעת בתפעול השוטף.
"בסך הכול אנחנו בעד תכנון ובעד התו הירוק עם כל הקשיים, אבל לא בעד סגר. בעד חיסונים, בעד החיים. בנוסף, הרגולציה על המסעדות מכבידה ולא סבירה, גם כלכלית וגם מנהלתית. אנחנו נערכים לכל הדברים יחד כי יש לנו מקומות מסודרים שרוצים לתת ביטחון לקהל שלנו".