המשטרה בלמה הבוקר (יום שלישי) שיירה של משפחות החטופים שהייתה בדרכה למעבר כרם שלום. מטרת המשפחות המוצהרת הייתה לחסום את משאיות הסיוע ההומניטרי שנכנסות לרצועת עזה, כל עוד לא חוזרים חטופים שנשבו בידי חמאס.
השיירה נבלמה
(צילום: תומר שונם הלוי)

5 צפייה בגלריה
שיירה של משפחות חטופים בדכם לכרם שלום
שיירה של משפחות חטופים בדכם לכרם שלום
השיירה נבלמת
המשטרה בלמה את השיירה שיצאה מקיבוץ מגן שבמועצת אשכול מאחר שמדובר בשטח צבאי סגור, שאליו אסור להגיע. המשפחות צפויות לנסות ולהגיע למעבר שוב במהלך הימים הקרובים עד שיצליחו לחסום את המשאיות המעבירות סיוע הומניטרי לעזה. אילה מאגר, שבני משפחתה תמי ויורם מצגר נחטפו מניר עוז - ורק תמי שוחררה מהשבי - אמרה בכעס: "הגיע הזמן לעצור את הבדיחה הזו. הם יחזרו אלינו ב-136 ארונות".
לדברי מאגר, "זו תמונת הניצחון של מדינת ישראל? 136 ארונות? מה אגיד לילדים שלי? יורם בן 80, מי יודע עוד כמה זמן הוא עוד ישרוד את השבי? הממוצע באושוויץ היה שלושה-ארבעה חודשים. אלוהים יודע כמה הוא עוד יחזיק".
הוריו של עומר ונקרט בריאיון
(צילום: חגי דקל, תומר שונם הלוי)

ניבה ונקרט, אימו של עומר ונקרט שנחטף, אמרה כי "לצערנו נעצרנו באחד הצמתים. יש כאן חיילים, אנשי מג"ב ומשטרה. גורלם כגורלנו, גם להם יש חבר חטוף ומדינת ישראל שלחה אותם למנוע את הזעקה שלנו. המחאה שלנו צודקת. תמורת הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה, גם הילד שלי ושאר החטופים צריכים לקבל סיוע הומניטרי. הדרישה שלנו בסיסית ולגיטימית - הומניטרי תמורת הומניטרי. הבן שלי זקוק לתרופות. אני אמא ואני דואגת לו. אין לי אפשרות להעביר לו תרופות. אנחנו כמדינה צריכים לדאוג לאזרחים שלנו.
היא המשיכה: "הבן שלי נמצא פה. פסיעה מכאן. אין לי אפשרות להקפיץ אותו חזרה הביתה. החיים שלי, של הבן שלי בידיים של חמאס ובידיים של מדינת ישראל וחמאס. צריכים לשחרר את כל החטופים ולהחזיר אותם הביתה".
5 צפייה בגלריה
שיירה של משפחות חטופים בדכם לכרם שלום
שיירה של משפחות חטופים בדכם לכרם שלום
שיירה של משפחות חטופים בדרכה לכרם שלום
שי ונקרט, אביו של עומר, הוסיף כי "הוא לא ראה רופא ולא קיבל תרופות. לא ייתכן שבזמן הזה נכנסות משאיות לעזה". אביב גרזי, חבר של עומר, טען: "אנחנו יודעים על שבויים שהמצב שלהם רק הולך ומידרדר. אנחנו לא רוצים שהוא יחזור בארון".
"93 יום הוא נמצא בתנאים מחרידים", אמרה יהודית מבורך, אחות של אבינתן אור, שנחטף מהמסיבה ברעים יחד עם חברתו נועה ארגמני. "לא יכול להיות שמדינת ישראל שולחת מצד אחד את החיילים שלה להילחם ולמסור את הנפש שלהם כדי להילחם באויב אכזרי שאין לו טיפת חמלה, ובבוקר כזה קשה זה עוד יותר מורגש. ומצד שני, בזמן שיש לנו חטופים בפנים, אנחנו מכניסים סיוע ודלק לרצועה ועוזרים להם להילחם בנו.
"ברור שאם נעצור את כל הברזים ולא ייכנסו דלק ומים וכל סיוע כזה או אחר, תוך חמישה ימים אנחנו רואים את כל החטופים ישנים במיטה בבית", יצאה מבורך בקריאה למקבלי ההחלטות. "המדינה צריכה לעצור את הסיוע ולומר לחמאס: כל יום שעובר והחטופים לא בבתים שלהם, אנחנו ממשיכים בעוד שבועיים של מצור. וכל יום שעובר צריך להנחית עלונים לתושבים: בהתאם להחלטת החמאס המצור על עזה יימשך עוד שבועיים. שאנשים יידעו שכל עוד החטופים לא בבית עזה לא תקבל פירור של סיוע. זה הזוי שמדינת ישראל נוהגת כך. אף מדינה בעולם לא הייתה נלחמת באויב כל כך אכזר וחסר רגשות ובמקביל מעבירה להם סיוע. ארה"ב וכל מדינה באירופה, אם היו במצבנו, לא היו נותנות טיפת סיוע".
ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית הגיע כדי לתמוך במשפחות: "אני נמצאת פה יחד עם אזרחים וחברים של חטופים, לבוא ולומר, הומניטרי תמורת הומניטרי. חבל שלא שמענו בעבר למשפחתו של הדר גולדין. נעצרנו פה כי יש צו של אלוף שאומר שהמקום סגור. למה להעמיד את המשפחות במצב של לעבור על החוק?"
מיכל וולדיגר בריאיון
(צילום: חגי דקל, תומר שונם הלוי)

וולדיגר התייחסה לכך שהיא חברת הקואליציה היחידה שהצטרפה לשיירה: "גם בתוך הקואליציה יש מגוון של דעות. אני פה כדי שיקבלו את הדעה שלי. וזו לא רק אני. ישראל צריכה להגיד לארה"ב, המדינה הכי קרובה והידידה שלנו. יש אזרחים במדינת ישראל והם מה שחשוב כרגע. אנחנו לא רוצים לסייע לאויבים המרים שלנו. נעמוד על זה שלא יעבור סיוע לרש"פ".

משפחות החטופים: "קוראים לכנס את הקבינט כדי לדון על היום שאחרי"

בינתיים, משפחות החטופים עדיין ממתינות להתפתחות חיובית בנוגע לעסקה נוספת לשחרור יקיריהם, ואחרי הביקור של כמה מהם בסוף השבוע בקטאר, אלון נמרודי, אביו של תמיר ורובי חן, אביו של איתי, סיפרו על המפגש עם ראש ממשלת קטאר, וטענו שנרשמה אופטימיות זהירה כבר מעצם קיום הפגישה.
"אני חושב שעצם העובדה שקיבלנו הזמנה מצביע על כך שהם באמת מגלים רצון אמיתי להבין את הפרספקטיבה, לא רק של מדינת ישראל, אלא גם לשמוע את הפרספקטיבה של המשפחות", אמר חן ל-ynet Live. "הם מאוד התעייננו לשמוע את הסיפורים האישים שלנו, רצו לשמוע מה עובר עלינו ועצם הפגישה יש בה איזה הישג".
אלון נמרודי ורובי חן על הפגישה עם רה"מ קטאר
(צילום: שמוליק דודפור)

כמה יש קשר בצד הישראלי בעניין הזה למסרים שאתם מביאים מקטאר ושרת החוץ של גרמניה? נמרודי: "שרת החוץ הגרמנייה היא מאוד בתוך העניין היא מאוד רוצה לעזור. המסרים כן מחלחלים, גם שלה ובעיקר שלנו. אני חושב שהם לוקחים לפחות מעט הדברים שהצלחנו להעביר אליהם ורוצים לפעול בנושא. חן: "אני אוסיף, למדינת ישראל אנחנו שליחים של ישראל ומבקשים מאיתנו להפעיל לחץ על כל מי שאפשר - מדינות, גורמים כאלו ואחרים, ואנחנו נלך ונפגוש כל גורם בכל מקום".
מה אמר לכם רה"מ הקטארי? הוא העביר מסר? חן: "זו הייתה פגישה פרטית, וגם ביקשו לשמור עליה כך. אני רק אולי אגיד שדיברנו גם שצריך להסתכל על ההיסטוריה כדי לנסות ללמוד ממנה איך ליישב סכסוכים. ואין הרבה דוגמאות שבהם מהלך צבאי באמת תרם לכך, צריך להכניס גם את אותו מרכיב מדיני של היום שאחרי. ויש לנו דרישה מיידית מראש ממשלת ישראל, שיכנס את הקבינט וידון על היום שאחרי".