בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה אתמול (שני) מחמת הספק את דוד וינשטוק, תושב ההתנחלות שילה שבדרום השומרון, שנגדו הוגש כתב אישום בגין תקיפה של תיירת בת 60 מארצות הברית.
במרץ אשתקד הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום נגד וינשטוק (21) ולפיו הוא תקף את האישה, שהגיעה לטייל באזור היישוב טובא שבדרום הר חברון יחד עם תייר איטלקי, בזמן שרעה צאן באזור.
2 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
לפי כתב האישום, בסמוך להגעת שני התיירים לאזור הגיעו אליו כמה רעולי פנים עם מקלות וצינור ברזל, כשעל פניהם מסכות כירורגיות, ואחד מהם החל לרוץ לכיוון השניים. התייר האיטלקי הצליח להימלט, אך בשל בעיותיה הבריאותיות האישה נותרה במקומה. בכתב האישום מתואר כי וינשטוק התקרב אל האישה וחבט בראשה בחוזקה באמצעות מקל עבה שהיה בידו, ושכתוצאה מכך היא התמוטטה ואיבדה את הכרתה.
וינשטוק, שייוצג על-ידי עו"ד אביחי חג'בי, ניהל הליך הוכחות שבסיומו החליט בית המשפט לזכותו מעבירה של חבלה בכוונה מחמירה. התיירת סיפרה כי לא הבחינה מי פגע בה, ולכן המשטרה הסתמכה על עדותו של התייר האיטלקי.
השופט אלון גביזון ציין כי הטיל ספק באמינותו של העד, בין היתר לאור העובדה כי הגיע לישראל באמצעות ויזת תייר, אך בחקירתו הנגדית התברר כי הגיע ארצה כמתנדב במסגרת ארגון איטלקי בשם Dove, שמטרתו לשמור על זכויות פלסטינים בכפרים בדרום הר חברון, ושלאחר הגעתו לישראל קיבל מצלמה כדי לתעד מעשי אלימות של מתנחלים נגד פלסטינים. "במהלך עדותו בבית המשפט נחשפה עמדתו השלילית של המתלונן כלפי המתנחלים/מתיישבים, ודומה כי הוא מחזיק בדעה קדומה לפיה כל המתנחלים, ולמצער מרביתם, אלימים", קבע גביזון.
2 צפייה בגלריה
השופט אלון גביזון
השופט אלון גביזון
השופט אלון גביזון. "עד מתוחכם ומניפולטיבי"
(צילום: אתר בתי המשפט)
עוד קבע השופט כי עדותו הייתה רצופה תמיהות ואי-אמירת אמת, תוך שניכר כי ביקש שלא לחשוף בפני בית המשפט וצוות ההגנה את התמונה המלאה באשר לתקופת שהייתו בארץ. "בית המשפט התרשם מעד מתוחכם ומניפולטיבי", קבע השופט, שהוסיף כי העד בחר לצלם את וינשטוק ללא כל סיבה עוד לפני התקיפה, ו"ננעל עליו, ולא מן הנמנע כי הדבר הביאו לכדי הטייה קוגניטיבית וטעות בזיהוי". עוד עלה כי העד לא תיעד את התקיפה של התיירת ושהצילומים שלו מלמדים כי היה מבוהל, בעודו נרדף על-ידי רעולי פנים כשבידו מוט ברזל. "האפשרות כי במצבו הצליח לבצע זיהוי אמת מוטלת בספק", קבע גביזון.
וינשטוק עצמו טען לחפותו. בית המשפט קבע שהמשטרה ביצעה תרגיל חקירה פסול, כשטענו בפניו כי מקל הרועים שנתפס בביתו כלל DNA של התיירת. השופט גביזון אמר כי מדובר בתרגיל חקירה פסול, "ועל כך מורת רוחו של בית המשפט. חקירת המשטרה בוצעה באופן שגרמה נזק ראייתי לנאשם ובדרך שיש בה כדי לתרום לזיכויו".
השופט אף הטיל ספק בעדויות הרופאים והמסמכים הרפואיים, שכן התיירת טופלה בבית החולים הממשלתי "אל מיזאן" שבחברון, ולאחר מכן בבית חולים פרטי בג'נין. זאת לאור העובדה כי נטען שנגרם לה שבר בגולגולת, אך בבדיקת CT לא נמצא שבר. השופט גביזון קבע כאמור כי בשל כל אלה יש לזכות את וינשטוק מחמת הספק.
עו"ד אביחי חג'ביעו"ד אביחי חג'ביצילום: מאור יפרח
סנגורו של וינשטוק, עו"ד אביחי חג'בי, מסר: "בית המשפט אימץ את קו ההגנה במלואו, וקבע כי במהלך החקירה הנגדית התגלה שהמדינה מבקשת להרשיע את מרשי על סמך עדות של מתלונן - תושב חוץ, אנרכיסט, שקרן ומניפולטיבי. בית המשפט אף קבע שמשטרת ישראל ביצעה תרגיל חקירה פסול על מנת לנסות להפליל את מרשי. אני שמח שבית המשפט לא נכנע ללחצים של המדינה ושל שגרירות ארה"ב והורה על זיכוי".