הבחירות בארה"ב מתקרבות לישורת האחרונה, והמתקפות ההדדיות בין דונלד טראמפ ליריבתו קמלה האריס מעלות הילוך. המועמדת הדמוקרטית תקפה אותו אמש (ד') בחריפות בעקבות טענות שצצו מחדש על כך ששיבח בעבר את הצורר הנאצי אדולף היטלר, והאשימה שמדובר בעדות לאופי האוטוריטרי שבו ינהג אם יחזור לבית הלבן. טראמפ מכחיש את הטענות, ובקמפיין שלו האשימו שהאריס מפיצה "שקרים מוחלטים" רק בגלל מצבה הרעוע בסקרים.
4 צפייה בגלריה
הישורת האחרונה של הקמפיין. טראמפ והאריס
הישורת האחרונה של הקמפיין. טראמפ והאריס
הישורת האחרונה של הקמפיין. טראמפ והאריס
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
האריס התייחסה בהצהרתה אמש לטענות שהתפרסמו שלשום בראיונות שקיים ג'ון קלי, גנרל לעבר ששימש כראש הסגל של טראמפ בבית הלבן, עד שהשניים הסתכסכו ומאז הרבו לתקוף זה את זה בפומבי. קלי, שהתראיין ל"ניו יורק טיימס" ולמגזין "אטלנטיק", האשים שטראמפ עונה להגדרה של "פאשיסט" וכי במהלך כהונתו אמר שהיטלר "עשה כמה דברים טובים" – והביע תקווה שיהיו לו גנרלים צייתנים כמו שהיו להיטלר. בעבר, יצוין, כבר נחשפו הטענות הללו מצדו, כך שלא מדובר בטענות חדשות.
בהצהרתה אמש, טענה האריס כי מדובר בהוכחה לכך שטראמפ מבקש "כוח בלתי מוגבל" וצבא שיהיה נאמן לו ולא לחוקה האמריקנית. בנאום שנשאה סגנית הנשיא מחוץ למעונה הרשמי, היא הוסיפה: "זה חלון לדמותו האמיתית של דונלד טראמפ, מהאנשים שמכירים אותו בצורה הטובה ביותר, שעבדו עמו כתף אל כתף בחדר הסגלגל ובחדר המבצעים".
היא הזכירה את האופן שבו טראמפ נוהג לאחרונה לתאר את יריביו הפוליטיים או מבקריו כ"אויבים מבפנים", והזהירה שהוא עלול לנסות להשתמש בצבא כדי לפגוע בהם. "עלינו להיות ברורים בנוגע למי שהוא מגדיר 'אויב מבפנים' – כל מי שמסרב לכרוע ברך, או מעז לבקר אותו, יתאים בעיניו להגדרה של 'אויב מבפנים'. כמו שופטים. כמו עיתונאים. כמו פקידי בחירות לא-פוליטיים". בהתייחסות לדיווחים על דבריו בנוגע להיטלר אמרה: "זה מאוד מטריד ומסוכן בצורה יוצאת דופן שטראמפ מזכיר את אדולף היטלר – האיש שאחראי להריגתם של שישה מיליון יהודים, ושל מאות אלפי אמריקנים".
4 צפייה בגלריה
ג'ון קלי
ג'ון קלי
"חשבתי שהוא התכוון לגנרלים של ביסמרק, אבל טראמפ הבהיר - של היטלר". ג'ון קלי
(צילום: AP)
במגזין "אטלנטיק" דווח שלשום גם מפי שני גורמים ששמעו אותו, כי טראמפ אמר בשיחה סגורה במהלך כהונתו שהוא "צריך גנרלים כמו שהיו להיטלר". לפי הדיווח, טראמפ הוסיף אז שהוא זקוק לאנשים שנאמנים לו באופן מלא, ושיצייתו להוראותיו. במגזין הדגישו כי טראמפ מכחיש גם את הטענה הזו: "זה שגוי לחלוטין, טראמפ מעולם לא אמר זאת", מסר דובר מטעמו.
קלי עצמו אמר בריאיון למגזין כי כאשר טראמפ העלה את הרעיון של "גנרלים גרמנים", הוא – קלי – תהה אם בכוונתו לגנרלים של אוטו פון ביסמרק, המנהיג הגרמני שהוביל את איחוד גרמניה ב-1871. קלי נזכר כיצד הדגיש בפני טראמפ שהוא לבטח לא מתכוון לגנרלים של היטלר, אך אז לדבריו טראמפ השיב: "כן, כן, הגנרלים של היטלר". בקמפיין טראמפ האשימו שקלי "מביך את עצמו בסיפורים שהופרכו ושפוברקו על ידו". את האריס האשימו כאמור בהפצת שקרים, כיוון ש"הקמפיין שלה נמצא על הקרשים".
כך או כך, לא ברור עד כמה השפעה תהיה לסערה הנוכחית על הקמפיין, כשפחות משבועיים נותרו עד לבחירות ב-5 בנובמבר וכאשר מיליוני אמריקנים כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת. כריס סנונו, המושל הרפובליקני של ניו המפשייר שאמנם מתח בעבר ביקורת על טראמפ אך כעת מבטיח לתמוך בו, הצהיר שהטענות של קלי לא ימנעו ממנו להצביע בעד הנשיא לשעבר. "תראו, שמענו המון דברים קיצוניים על דונלד טראמפ – מדונלד טראמפ", הוא אמר ל-CNN. "למרבה הצער, עם אדם כזה זה כבר משוקלל מראש בהצבעה בשלב הזה".
האריס צפויה להמשיך בימים האחרונים של מערכת הבחירות להזהיר את האמריקנים מכהונה שנייה של טראמפ כנשיא, והלילה דווח כי בשבוע הבא תישא נאום מסכם של הקמפיין מאותה במה שבה נשא טראמפ את הנאום שבו שלהב את תומכיו להסתער על הקפיטול ב-6 בינואר 2021, בניסיון נואש וחסר תקדים לסכל את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות הקודמות לנשיאות. בתקשורת האמריקנית דווח כי היא תזהיר בנאום הקרוב, שייערך בפארק "האליפסה" שליד הבית הלבן, מ"כאוס" אם טראמפ ייבחר – ומנגד תפרט את חזונה שלה לעתיד.

האזהרה לאיש העשיר בעולם

לקראת הבחירות, התקשורת האמריקנית עוסקת בהרחבה גם במבצע ההגרלות שעליו הכריז איל ההון אילון מאסק, שבמסגרתו הוא מבטיח להעניק מדי יום – עד יום הבחירות – מיליון דולר לבוחרים רשומים במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות. אמש דווח כי משרד המשפטים הפדרלי הזהיר את מאסק שהוא "עלול" להפר בכך את החוק.
מאסק, האיש העשיר בעולם, הוא תומך נלהב של טראמפ, ואחרי שכבר תרם לקמפיין שלו עשרות מיליוני דולרים הכריז השבוע על התוכנית שעוררה זעם רב בקרב הדמוקרטים – בטענה שמדובר בניסיון לקנות קולות. את הסכום הוא מגריל רק מבין מצביעים משבע המדינות ה"מתנדנדות", אלו שבהן מתנהל קרב צמוד באמת בין טראמפ להאריס ושלכן יכריעו את הבחירות. להשתתפות בהגרלה זכאים רק בוחרים רשומים, כלומר כאלה שהבטיחו את זכותם להצביע, שחתמו על עצומה שבה הם מביעים תמיכה ב"חופש הביטוי והזכות לשאת נשק".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ
מאסק בעצרת תמיכה בטראמפ, השבוע
(צילום: REUTERS/Rachel Wisniewski)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ מיליון דולר ל קריסטין פישל
ארה"ב אילון מאסק קמפיין של דונלד טראמפ מיליון דולר ל קריסטין פישל
מאסק מחלק צ'ק לזוכה מאושרת. "פועל בתחום האפור"
(צילום: Michael Swensen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
מאסק, המנכ"ל של טסלה ו-SpaceX והבעלים של רשת X (לשעבר טוויטר), מרבה להביע בשנים האחרונות עמדות המזוהות עם המפלגה הרפובליקנית, ורבות מהן הוא מפנה נגד מחנה השמאל הפרוגרסיבי, המכונה בפי מתנגדיו השמרנים "מחנה ה-woke". אחרי ניסיון ההתנקשות בטראמפ בחודש יולי הצהיר פומבית כי הוא תומך בטראמפ לנשיאות, ובשבועות האחרונים הוא התגייס לקמפיין שלו והחל להופיע בעצרות ובאירועי בחירות. הוא יודע היטב כי הצהרה בעד הזכות לשאת נשק, כמו זו שעליה הוא מבקש ממשתתפי המבצע לחתום, תואמת בעיקר את אמונותיהם של מצביעים רפובליקנים, והרבה פחות את של הדמוקרטים.
לפי הדיווחים, את מכתב האזהרה שלח משרד המשפטים ל-super PAC של מאסק, הכינוי בארה"ב לישות המשפטית שבאמצעותה ניתן להעביר תרומות פוליטיות. המכתב נשלח על רקע קריאות הולכות וגוברות בארה"ב לחקור את התנהלות מאסק. מושל פנסילבניה, הדמוקרט ג'וש שפירו, אמר למשל השבוע ל-NBC: "אני חושב שזה משהו שרשויות אכיפת החוק צריכות לבדוק".
דניאל לאנג, מרצה בבית הספר למשפטים ג'ורג'טאון שמתמחה בחוקי בחירות, אמרה לסוכנות AFP כי מתן כסף לאדם בתנאי שהוא נרשם להצביע בבחירות היא מעשה בלתי חוקי, וכי משרד המשפטים יכול להתערב בה בהיבט האזרחי או הפלילי. מנגד, בראד סמית, היו"ר לשעבר של ועדת הבחירות הפדרלית, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי במבצע שלו פועל מאסק "בתחום האפור". מכיוון שמאסק אינו משלם לאנשים באופן ישיר על כך שנרשמו להצבעה, אלא על רק על כך שיחתמו על עצומה (כשברקע כמובן התנאי שיהיו רשומים לבחירות), לדעת סמית הוא אינו חשוף לסכנה ממשית.