ההודעה בארמון בקינגהאם על מות המלכה אליזבת
(צילום: רויטרס)

עם מותה אמש (חמישי) של אמו המלכה אליזבת, הנסיך צ'רלס הפך סוף-סוף למלך בריטניה ו-14 מדינות נוספות. זה קרה אחרי המתנה של יותר מ-70 שנה – הארוכה ביותר של יורש עצר בהיסטוריה הבריטית. והתפקיד הזה של מי שמכונה מעתה המלך צ'רלס השלישי לא יהיה קל. אמו המנוחה הייתה פופולרית מאוד והכבוד שרחשו לה היה עצום, אבל במותה היא משאירה בית מלוכה שהמוניטין שלו נפגע ושהקשרים בתוכו נפרמו.
צ'רלס יתמודד עם האתגרים הללו בגיל 73 – המלך המבוגר ביותר בכניסה לתפקיד בהיסטוריית המלוכה שמתפרשת על פני יותר מאלף שנים. הוא יעשה זאת כשלצדו אשתו השנייה קמילה, שדעת הקהל הבריטית בנוגע אליה עדיין מפולגת. התואר הרשמי שלה יהיה "מלכה-רעיה".
רגע ההודעה ב-BBC על מות המלכה
(צילום: BBC)

9 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת והנסיך צ'רלס
המלכה אליזבת והנסיך צ'רלס
70 שנות המתנה. אליזבת השנייה וצ'רלס השלישי
(צילום: AFP)
הארמון התייחס אמש לצ'רלס ולקמילה כמלך וכמלכה החדשים וציין: "המלך וזוגתו המלכה יישארו הערב בבלמורל ומחר יחזרו ללונדון". בתגובה ראשונה אמר צ'רלס שהוא מודע לכך שהצער על מות אמו יורגש ברחבי הממלכה המאוחדת וברחבי העולם. הוא ספד לאמו ואמר: "מותה של אמי האהובה, הוד מלכותה המלכה, הוא רגע של עצב גדול עבורי ועבור כל המשפחה שלי".
משמיציו אומרים שהמלך החדש הוא חלש, גאוותן וכזה שמתערב בדברים לא לו – ואינו מתאים לתפקיד. "אני מדבר לצמחים ועצים, ומקשיב להם. זה קריטי", סיפר ב-2010 – והיו רבים שגיחכו על כך, וגם על האובססיה שלו בנוגע לארכיטקטורה ולסביבה. צ'רלס גם ייזכר תמיד עקב נישואיו הכושלים לנסיכה דיאנה.
תומכיו אומרים שלא מעריכים את העבודה שהוא עושה, שמסלפים את דבריו – ושבנוגע לתחומים כמו שינויי האקלים הוא הקדים את זמנו. הם מדגישים כי הוא מתחשב ודואג לאזרחים הבריטים מכל הקהילות, מכל השכבות. הקרן שבראשה הוא עומד עזרה ליותר ממיליון צעירים מובטלים ומוחלשים, מאז נוסדה לפני יותר מ-50 שנה. "הבעיה היא שאתה במצב שבו אי אפשר לנצח. אם אתה לא עושה כלום – הם יתלוננו עליך. אם אתה מנסה ועושה משהו כדי לעזור, הם גם יתלוננו", אמר פעם צ'רלס בסרט דוקומנטרי.
9 צפייה בגלריה
גל חום אירופה בריטניה קמילה עם הנסיך צ'רלס מתגוננת מהשמש
גל חום אירופה בריטניה קמילה עם הנסיך צ'רלס מתגוננת מהשמש
קמילה וצ'רלס. המלך והמלכה-רעיה
(צילום: רויטרס )
9 צפייה בגלריה
בריטניה הנסיך צ'רלס צ'ארלס נדבק נגיף קורונה עם אשתו קמילה
בריטניה הנסיך צ'רלס צ'ארלס נדבק נגיף קורונה עם אשתו קמילה
אהבת חייו. קמילה עם צ'רלס
(צילום: AP)

במהלך חייו, צ'רלס נאלץ להתמודד בין מלוכה שמנסה למצוא את מקומה בעולם המודרני המשתנה לבין כזו שמנסה לשמור על ערכיה המסורתיים. המתיחות הזו נראית היטב כשמביטים על שני בניו. הבן הבכור וויליאם (40), מעתה יורש העצר בעצמו, ממלא תפקיד שמרני שכולל פעילות צדקה ושירות צבאי. הצעיר הארי (37) גר ליד לוס אנג'לס עם השחקנית לשעבר מייגן מרקל ושני ילדיהם, לאחר שבחר בהוליווד על פני ארמון בקינגהאם. האחים, שהיו פעם צמודים, בקושי מדברים כיום.
מילדותו טופח צ'רלס להיות מלך ביום מן הימים. הוא נולד ב-14 בנובמבר 1948, בשנה ה-12 למלכות סבו, המלך ג'ורג' השישי. ליורש עצר הפך כבר בגיל 3, עם מותו של הסבא והפיכת אמו למלכה אליזבת השנייה. בניגוד לקודמיו, שנשלחו לבתי ספר פרטיים, הוא למד בבית הספר שבו למד אביו פיליפ ואחר כך נשלח לפנימייה בסקוטלנד, שגם בה למד פיליפ. הוא תיאר את החיים שם כגיהנום, וסיפר כי היה בודד וסבל מבריונות. "זה היה כמו עונש מאסר", אמר.
באוניברסיטה למד ארכיאולוגיה ואנתרופלוגיה חברתית, לפני ששינה את תחום הלימוד להיסטוריה. ב-1970 היה ליורש העצר הראשון בהיסטוריה הבריטית עם תואר אוניברסיטאי. כמו נסיכים קודמים לפניו, הוא הצטרף לצבא, בתחילה לחיל האוויר המלכותי ואחר כך לצי, ואף הפך למפקד ספינה. כנסיך צעיר, הוא הציג גזרה חטובה ונהג לעשות סקי, לגלוש ולצלול. אחד התחביבים הגדולים שלו היה לשחק פולו, והוא אף רכב על סוסים בכמה מרוצים תחרותיים.
9 צפייה בגלריה
ארכיון 1982 הנסיך וויליאם בן 6 חודשים עם אביו הנסיך צ'רלס ואמו הנסיכה דיאנה
ארכיון 1982 הנסיך וויליאם בן 6 חודשים עם אביו הנסיך צ'רלס ואמו הנסיכה דיאנה
צ'רלס, דיאנה והבן הבכור וויליאם, כשהיה בן 6 חודשים
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
ליידי דיאנה והנסיך צ'רלס
ליידי דיאנה והנסיך צ'רלס
דיאנה וצ'רלס בחתונתם. האושר לא נמשך זמן רב
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
לווית הנסיך פליפ
לווית הנסיך פליפ
וויליאם והארי בהלוויית הנסיך פילים, לפני שנה
(צילום: AP)
בבריטניה ובעולם צ'רלס תמיד יקושר עם נישואיו הכושלים לדיאנה ועם הרומן עם קמילה פרקר בולס, אהבת חייו. בעת שנישא לדיאנה ב-1981, באירוע שנצפה על ידי 750 מיליון איש ברחבי העולם, הכלה שלו נראתה כמו הבחירה המושלמת. וויליאם נולד ב-1982, הארי ב-1984, ולמראית עין הכול נראה טוב. אבל מאחורי הקלעים, היו בעיות בנישואים. דיאנה האשימה את קמילה בפרידה, בריאיון טלוויזיוני מפורסם ב-1992: "היינו שלושה בנישואים האלה".
צ'רלס אמר שנותר נאמן "עד שלא ניתן היה לתקן עוד". הזוג המלכותי התגרש ב-1996. כאשר דיאנה נהרגה בתאונת דרכים בפריז, שנה אחר כך, היו מתקפות בתקשורת נגדו ונגד קמילה, והפופולריות שלו בציבור צנחה. בעשר השנים שלאחר מכן, זה השתנה – אבל הוא נותר פחות פופולרי מאמו. ב-2005 הוא התחתן סוף-סוף עם קמילה, וגם הציבור החל לקבל אותה מחדש. אבל הצל של דיאנה נותר כל העת.
במהלך השנים התעמת צ'רלס לא פעם עם התקשורת, ולא הסתיר את הבוז שרחש לצלמי הפפראצי. "אני לא ממש טוב בלהיות קוף בקרקס. אני למעשה אדם די פרטי. אני לא מוכן להופיע מתי שהם רוצים שאני אופיע", אמר ב-1994. במהלך צילום בחופשת סקי ב-2005, הוא נשמע מכנה את התקשורת "אנשים ארורים", ועל כתב בית המלוכה של BBC אמר: "אני לא יכול לסבול את האיש הזה, הוא נורא".
9 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס בדרך לטירת בלמורל ב סקוטלנד בעקבות מצבה של המלכה אליזבת
הנסיך צ'רלס בדרך לטירת בלמורל ב סקוטלנד בעקבות מצבה של המלכה אליזבת
צ'רלס, לפני ההודעה על מות אמו המלכה
9 צפייה בגלריה
צ'רלס ובניו, באזכרה לדיאנה. כיום הם בקושי מדברים
צ'רלס ובניו, באזכרה לדיאנה. כיום הם בקושי מדברים
צ'רלס ובניו, באזכרה לדיאנה. כיום הם בקושי מדברים
(צילום: AP)
בזמן שהתקשורת רצתה להתמקד בחייו הפרטיים, צ'רלס רצה לדבר על נושאים חברתיים, ואף פעם לא ויתר על העלאת נושאים הקרובים ללבו. לא פעם נטען נגדו כי הוא עקשן ולא מסוגל לקבל ביקורת, אבל הביקורת נגדו דעכה מעט בשנים האחרונות - כשעיתוני בריטניה הפנו את זעמם כלפי בנו הארי.
המקום האהוב ביותר על צ'רלס הוא הגינה שלו בביתו בהייגרוב שבמערב אנגליה, וכמו אמו הוא אוהב לצעוד ולדוג בארמונות בסקוטלנד, שם הוא גם מצייר בצבעי מים. לצד שיחות עם צמחים, הוא נהנה בכלל מגינון – וגם ממחזות שייקספיריים, מאופרה ומיצירות של לאונרד כהן.
גם חבריו וגם מבקריו מסכימים כי הוא נאמן לתפקידו. "האיש לעולם לא מפסיק. כשהיינו ילדים היו תיקים ותיקים ותיקים של עבודה שהועברו אליו. בקושי הצלחנו להגיע לשולחן ולהגיד לו לילה טוב", אמר וויליאם בסרט ששודר לכבוד יום הולדתו ה-70 של אביו.
למרות ההמתנה הארוכה עד שהפך למלך, אשתו קמילה אמרה שהתפקיד לא היה דבר שהוא הרבה לדבר עליו. כשנשאלה אם הוא מדבר על להפוך למלך, ענתה: "לא ממש, לא. זה פשוט דבר שהולך לקרות". צ'רלס אמר זאת בעצמו ב-2010: "למרבה הצער זה מגיע כתוצאה מהמוות של אמא שלך, אז הכי טוב פשוט לא לדבר על זה יותר מדי".
פורסם לראשונה: 23:31, 08.09.22