משרד האוצר האמריקני הטיל אתמול (שישי) סנקציות על ארבעה אנשי עסקים בולטים באליטה הפיננסית של רוסיה, ובהם גם האוליגרך הרוסי-ישראלי מיכאיל פרידמן. נגד פרידמן הוטלו בעבר סנקציות על ידי האיחוד האירופי ובריטניה.
פרידמן (59) יליד לבוב שבאוקראינה, הוא מייסד קבוצת אלפא, היה יו"ר הדירקטוריון לשעבר של הקבוצה, ונשאר מעורב בקונגלומרט. בנוסף, פרידמן משמש כיו"ר RSPP, איגוד התעשיינים והיזמים הרוסים.
משרד האוצר האמריקני מציין כי פרידמן הוכנס לרשימה עבור "הפעלה או פעילות במגזר השירותים הפיננסיים של כלכלת הפדרציה הרוסית". כמו כן פרידמן "פעל או התיימר לפעול עבור או בשמו, במישרין או בעקיפין, של אגוד התעשיינים והיזמים הרוסים".
"אליטות רוסיות עשירות צריכות לבטל את התפיסה שהן יכולות להפעיל עסקים כרגיל בזמן שהקרמלין מנהל מלחמה נגד העם האוקראיני", אמר סגן שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו. "הקואליציה הבינלאומית שלנו תמשיך לגבות דין וחשבון מאלו המאפשרים את הפלישה הבלתי מוצדקת לאוקראינה".
כתוצאה מהטלת הסנקציות כל הרכוש והאינטרסים של אותם אנשי עסקים שנמצאים בארה"ב או ברשותם או בשליטתם של אנשים בארה"ב יהיו חסומים. כמו כן, נחסמות גם כל הישויות שנמצאות בבעלות, במישרין או בעקיפין, 50% או יותר על ידי אדם אחד או יותר. איסורים אלה כוללים מתן כל תרומה או אספקה של כספים, סחורות או שירותים על ידי או לטובת כל אדם חסום וקבלת כל תרומה או אספקה של כספים, סחורות או שירותים מכל אדם כזה.
נכון לינואר 2022, המגזין פורבס העריך את הונו של פרידמן בכ-15 מיליארד דולר. בשנה שעברה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הטיל האיחוד האירופי סנקציות על אוליגרכים רוסיים המקורבים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין - בהם פרידמן. פרידמן דווקא היה בין האוליגרכים הראשונים שהתבטאו נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. בשלהי 2022 הוא נעצר באחוזה בלונדון על ידי הסוכנות הבריטית למלחמה בפשיעה, בחשד להלבנת הון, קשירת קשר להונאת משרד הפנים וקשירת קשר לביצוע פשע.
פורסם לראשונה: 23:46, 11.08.23