המקל והגזר של ארצות הברית: ממשל ביידן יבקש מהקונגרס לאשר מכירת של 45 אלף פגזים לטנקי מרכבה, ובדיון במועצת הביטחון הבהירו האמריקנים כי אינם תומכים בקריאה להפסקת אש מיידית - אבל מהצד השני לפי דיווחים הם הציבו דדליין שלפיו על ישראל לסיים את הלחימה בחמאס עד סוף החודש.
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
טנק מרכבה. ממשל ביידן יעביר פגזים
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
גורמים ישראלים ששוחחו עם אתר "פוליטיקו" אמרו זאת, יממה לאחר שסגן היועץ לביטחון לאומי ג'ון פיינר טען כי הממשל לא הציב דדליין כלשהו. לפי אותם גורמים, כשישראל פירטה את תוכניותיה בפני מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ואמרה שהלחימה בעזה צפויה להימשך כמה חודשים, הבהיר בלינקן: "אין לכם כל כך הרבה קרדיט".
בכיר ישראלי אמר עם זאת כי אין כוונה להיענות לדרישה אמריקנית שכזו: "הם המליצו לנו לא להיכנס לעזה, אבל עשינו את זה. נכנסנו לעזה כי זו הדרך היחידה שבה אנחנו יכולים להשמיד את חמאס ולשחרר את החטופים. הם אמרו לנו - אל תיכנסו למנהרות. אבל אם לא ניכנס למנהרות, לא נוכל להשמיד את חמאס. הם אמרו לנו לא להיכנס לבתי חולים למרות שהם משמשים כמפקדות של חמאס - אבל נכנסנו, ועשינו מה שצריך לעשות. ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי להשיג ניצחון ברור".
הצהרת בלינקן, בביקור לפני שבוע בישראל
(צילום: U.S. Embassy Jerusalem )

2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
ווד. היחיד שהצביע נגד
(צילום: ÜN photo)
הערב (שישי) נחשף ברויטרס כי הממשל האמריקני מתכוון לבקש מהקונגרס לאשר את מכירת הפגזים לטנקי המרכבה. מעט לפני כן, בדיון במועצת הביטחון, הבהיר שגריר ארה"ב למועצת הביטחון רוברט ווד אמר כי האמריקנים לא תומכים בהצעה להפסקת אש מיידית. הוא אמר כי הנשיא ג'ו ביידן "בעד מדינה פלסטינית עצמאית חופשייה מחמאס. פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד לעימות. לא נוותר על עתיד שבו חמאס לא אחראי על עזה".
"דיפלומטיה אמריקנית הביאה לכניסה ראשונה של הסיוע ההומניטרי לעזה ולשחרור בני הערובה. ארצות הברית גם הביאה להגדלת הסיוע ההומניטרי. לחמאס יש יעדים אחרים. סירובו לשחרר נשים חטופות הביא לחידוש הלחימה", אמר ווד. "גם היום חמאס ממשיך להוות איום על ישראל. זה לא איום שאף אחד מהממשלות שלנו היה מסכים שיהיה בגבולותינו. לכן אנחנו לא תומכים בקריאות להפסקת אש מיידית". בהמשך ארצות הברית הטילה וטו על ההחלטה, שאותה ווד ביקר בחריפות. הוא היה היחיד שהתנגד במועצת הביטחון להצעה זו.
לצד זאת הוא גם מתח ביקורת על ישראל: "בכל שיחה שלנו הדגשנו שישראל צריכה להימנע מעקירה מסיבית נוספת של אוכלוסיה. אזרחים צריכים לקבל זמן לנוע גם דרך מסדרונות כדי שיוכלו לצאת מאזורי עימות. אזרחים עקורים צריכים לקבל הזדמנות לחזור לבתיהם. בשום תנאי ארצות הברית לא תאפשר עקירה של תושבים מחוץ לעזה. ישראל גם צריכה להימנע מפגיעה באנשי תקשורת ובתשתיות אזרחיות. אנחנו מודאגים מהגידול באלימות של מתנחלים אלימים נגד פלסטינים ביהודה ושומרון. ישראל צריכה להעמיד לדין את המבצעים. הטלנו מגבלות על קבלת ויזה למתנחלים אלימים שכאלה".