ההאשמות של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', לפיהן שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את יגאל עמיר לרצוח את יצחק רבין, מבוססות בין היתר על הפעלתו של סוכן השב"כ לשעבר אבישי רביב, שהואשם על ידי המדינה כי ידע על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין – וזוכה. "שירותי הביטחון לא רק כשלו בשמירה, אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות שעד היום לא נחשפו במלואן כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", אמר אתמול (ראשון) סמוטריץ'.
דבריו של יו"ר הציונות הדתית, שעשוי להתמנות לשר בכיר בממשלה הבאה בראשות בנימין נתניהו, זכו לביקורת קשה מצד בכירים בשב"כ. הגורמים הבכירים הביעו "זעזוע" מהדברים, ואמרו כי "דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה. יש לגנות התבטאויות המעודדות שיח קיצוני".
ככל הידוע, אבישי רביב, סוכן השב"כ לשעבר שכונה "שמפניה", שעליו מבסס סמוטריץ' את האשמותיו, הופעל על ידי האגף היהודי בשב"כ מול ארגון כך, וכפי שתיאר בריאיון נרחב ל"ידיעות אחרונות" בעבר מי ששימש ראש האגף היהודי בשב"כ, חזי כאלו, רביב נהג להעביר ידיעות מעולות – אבל גם לקח חלק בפרובוקציות ובפעילויות ימין קיצוני אלימות.
(צילום: אסף חן)


7 צפייה בגלריה
אבישי רביב
אבישי רביב
אבישי רביב ב-2002. כונה הסוכן "שמפניה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
חזי כאלו
חזי כאלו
חזי כאלו. "חשיפת רביב נתנה נשק רב-עוצמה למי שמנסה להוריד מאחריות הגורמים הקיצוניים"
(צילום: גיא אסיאג)
בספטמבר 1995 ארגן רביב "טקס השבעה" לארגון קיצוני בשם "אייל", שצולם ושודר בטלוויזיה ובו נעשה שימוש גם בנשק. לפי כאלו, רביב דיווח חודשים לפני רצח רבין על תושב הרצליה בשם יגאל עמיר, שריכז סביבו בקמפוס של אוניברסיטת בר אילן צעירים וצעירות בעלי דעות קיצוניות. "אם רביב היה מדווח שעמיר אמר לו דבר על פגיעה באישי ציבור יהודים היינו מיד מטפלים. אבל רביב לא אמר, כי עמיר לא אמר לו שום דבר כזה", תיאר כאלו בריאיון.
שמו של רביב ועובדת היותו סוכן שב"כ נחשפו בהמשך על ידי אמנון אברמוביץ', וכפי שטען כאלו בריאיון, "זה נתן נשק רב-עוצמה לכל מי שמנסה להוריד מאחריות הגורמים הקיצוניים שהסיתו והביאו לרצח. זה סייע להם לטעון שהכול עבודה של שב"כ, כאילו כל ההסתה הייתה רביב".

האישום והזיכוי

נגד אבישי רביב הוגש כתב אישום בגין אי-מניעת פשע, אולם בית משפט השלום בירושלים החליט לזכות אותו ב-2003 מכל אשם. השופטים קבעו שרביב לא ידע על כוונתו של עמיר לרצוח את ראש הממשלה רבין.
"לא נטען בפנינו על קיומו של מניע ממשי לכך שהנאשם הסתיר ממפעיליו ביודעין ובזדון מידע שהגיע אליו בדבר כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את ראש הממשלה. ממכלול הראיות שהובאו בפנינו, עולה דווקא כי היה לנאשם מניע משמעותי למסור לשב"כ על כוונותיו של יגאל עמיר - אילו ידע אותן", קבעו השופטים אז אמנון כהן, אריה רומנוב ואורית אפעל גבאי.
סמוטריץ': "שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את הרוצח"
(צילום: ערוץ כנסת )

7 צפייה בגלריה
יגאל עמיר
יגאל עמיר
יגאל עמיר. "לרביב היה מניע משמעותי למסור לשב"כ על כוונותיו אילו ידע"
(צילום: שאול גולן)
בהכרעת הדין ציינו עוד כי "מתוך 'ים' הידיעות אותן מסר הנאשם למפעיליו בשב"כ במהלך שמונה שנות פעילותו, הוא מסר בעניינו של עמיר שמונה ידיעות בלבד. הרוב המכריע של הידיעות עסק ב'שבתות הסטודנטים' אותן ארגנו השניים. רק בידיעה אחת מסר הנאשם למפעילו דברים שמעבר לכך. באותה ידיעה תואר יגאל עמיר כאדם קיצוני מאוד בדעותיו, אשר העלה רעיון 'לארגן קבוצת סטודנטים רציניים מאוניברסיטת בר אילן המעוניינים לעשות דברים', כאשר הנאשם התרשם כי מדובר היה בפגיעה בערבים ולא בפגיעה ביהודים".
השופטים ציינו כי "רביב אישר ששמע את עמיר אומר כי חל על ראש הממשלה 'דין רודף' ו'דין מוסר' וכי 'צריך להרוג אותו', אולם לדבריו מדובר היה באמירות כלליות בלבד שלא היו שונות מהתבטאויות רבות של אנשים רבים באותה תקופה אשר התנגדו התנגדות נמרצת למדיניות הממשלה".

הקביעה של ועדת שמגר – והחלק החסוי

ועדת שמגר, שמונתה על ידי הממשלה להגיש ממצאים ומסקנות בכל הקשור להיערכות הביטחונית והמודיעינית של היחידה לאבטחת אישים בכלל וסביב העצרת שבה נרצח רבין בפרט, קיימה 61 ישיבות, שמעה 72 עדים ותיעדה אלפי עמודי פרוטוקול. לפי כתבתן של מיכל גולדברג וטובה צימוקי ב"ידיעות אחרונות", ב-28 במרץ 1996 הגישה הוועדה דוח שכלל ממצאים גלויים – וחסויים.
הוועדה בחנה את אופי הטיפול המערכתי בנושא איום המפגע היהודי, ואת היערכות שב"כ והמשטרה לעצרת, כמו גם הפעילות לאחר הירי כמו הפינוי הרפואי. הוועדה ציינה שהיא לא מונתה על מנת לבדוק את הנסיבות (הפוליטיות-חברתיות) שהובילו לרצח, והוגבלה לבחינת תפקוד האישים והמערכות. באופן מעשי, הוועדה לא בדקה "כיצד הגענו לרצח ראש ממשלה על ידי מתנקש חיצוני".
7 צפייה בגלריה
העצרת ב-1995
העצרת ב-1995
העצרת ב-1995
(צילום: מיכאל קרמר)
7 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל קרמר)
בממצאי הוועדה הגלויים נקבע בין היתר שבידי שב"כ היה מידע רב על אודות החרפה באיומים כלפי בכירים וכלפי ראש הממשלה המנוח רבין. השב"כ, נקבע, לא עשה די מבחינת התאמת שיטת האבטחה אז לסיכונים החדשים שצצו באותה עת כדי להתמודד עם החרפת האיום.
לגבי ראש השב"כ דאז כרמי גילון נקבע כי התפטרותו משקפת את דעת הוועדה. עוד נקבע כי שיטת האבטחה הייתה בלתי סבירה וחשפה את רבין לסיכונים חמורים, הגם שהערכת המצב לגבי פגיעה בו הלכה והחמירה. שיתוף הפעולה בין המשטרה לשב"כ בכל הנוגע לתכנון העצרת לקתה בחסר. הוועדה המליצה גם המלצות שונות, כמו הכפלת תקן כוח האדם לאבטחת אישים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל קרמר)
בדוח אוזכר סטודנט שהיה מודע לכוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין לאחר ששמע בשירותים על כוונה זו אך לא דיווח, אולם פרטיו לא אוזכרו. בחלקו החסוי של דוח הממצאים הופיע כאמור חלק חסוי, שבו הייתה התייחסות להפעלתו של הסוכן אבישי רביב על ידי שב"כ. העובדה שחלק מהדוח נותר חסוי תרמה להפצתן של תיאוריות קונספירציה לא-מוכחות בנוגע לתפקידו של רביב.

דיכטר נגד סמוטריץ': "אמירה מנותקת מהמציאות"

התבטאותו של סמוטריץ' ספגה שלל גינויים מפוליטיקאים במחנה המרכז-שמאל, בהם שר הביטחון היוצא בני גנץ שטען כמו אותם בכירים בשב"כ שמדובר בהפצת קונספירציה, אבל גם מאותו "גוש" של סמוטריץ' ניתן היה לשמוע גינויים לדברים: ראש השב"כ לשעבר וחבר הכנסת מהליכוד, אבי דיכטר, גינה גם הוא את דבריו של סמוטריץ'.
"אני מגנה בכל תוקף את אמירתו המנותקת מהמציאות של יו"ר הציונות הדתית המאשים את אנשי שירות הביטחון הכללי בטענה שעודדו את יגאל עמיר לרצוח את רה"מ יצחק רבין ז"ל", אמר דיכטר. "אמירה זו פוגעת בשמם הטוב של הארגון ואנשיו שעושים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל".
7 צפייה בגלריה
אבי דיכטר אולפן ynet
אבי דיכטר אולפן ynet
ח"כ דיכטר. "סמוטריץ' פגע בשמם הטוב של האנשים שעושים לילות כימים"
(צילום: יריב כץ )
דביר קריב, בכיר שב"כ לשעבר שהיה מפעיל סוכנים בחלק משירותו ושימש בתפקיד ביחידה לסיכול "טרור לא-ערבי" (האגף היהודי) בימי הרצח, אמר אמש כי "שב"כ כארגון נכשל בהבטחת שלומו של ראש הממשלה, בעיקר היחידה לאבטחת אישים וגם החטיבה לסיכול טרור לא ערבי. נכשלנו, אבל מכאן ועד לעורר תאוריית קונספירציה הזויה? לטעון שעשינו מניפולציות לעודד את הרוצח? זה אדם שמתיימר להיות שר הביטחון שלנו. אני מצטמרר".
קריב, שהיה מעורב בחקירת יגאל עמיר, אמר עוד כי "אם ח"כ סמוטריץ' רומז להפעלת הסוכן אבישי רביב המכונה 'שמפניה', הוא הועמד למשפט על אי מניעת פשע ויצא זכאי. הוא באמת לא ידע שהוא מתכוון לרצוח את ראש הממשלה רבין. מן הצדק ומן הדין שנתניהו, שהוא ראש המחנה של סמוטריץ', יקרא אותו לסדר ויבקש ממנו להתנצל. יש גבול לשנאה לשב"כ, והגבול הזה נחצה. כשאתה פוגע בשב"כ אתה פוגע במדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 23:39, 06.11.22