2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הרפורמה תאפשר לממשלה לשלוט ללא בלמים ואיזונים". לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
משנים ליועץ המשפטי לממשלה ויועצים משפטיים במשרדי הממשלה לדורותיהם פרסמו היום (חמישי) גילוי דעת שבו הם מביעים תמיכה ביועמ"שית גלי בהרב-מיארה ומזהירים מפני השלכותיה החמורות של המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. החתומים על גילוי הדעת כתבו כי הם מתנגדים בכל תוקף לתוכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין "שמשמעותה הרס היסודות הדמוקרטיים של המדינה: של מערכת המשפט ושל השירות המשפטי".
"אנחנו הח"מ שימשנו בעבר כמשנים ליועצים המשפטיים לממשלה וכיועצים משפטיים למשרדי ממשלה, שב"כ ולמשטרה, מבקשים בזאת בראש ובראשונה לחזק את ידי היועצת המשפטית לממשלה, ואת כל חברותינו וחברינו בייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה הממלאים את תפקידם במקצועיות וללא מורא", כתבו.
"כממלאי משרות בכירות בשירות הציבורי המשפטי, פעלנו על פי חובתנו המקצועית לתת את הייעוץ המקצועי הנדרש כדי לאפשר לממשלה ולשריה להגשים את מדיניותם ותוכניותיהם, ובד בבד להקפיד על כך שאלה ייעשו במסגרת החוק, תוך הקפדה על טוהר המידות ועל מתן משקל ראוי לזכויות הפרט. עתה אנו אזרחים החרדים לשלטון החוק ולסכנה הנשקפת לקיום המשטר הדמוקרטי במדינה", הם הוסיפו.
עוד כתבו כי "דמוקרטיה אמיתית מבוססת על מערכת איזונים ובלמים שתכליתם, בין היתר, לרסן את כוחו של השלטון. ההצעות המקודמות בימים אלה במסגרת 'הרפורמה במערכת המשפט' מיועדות לרסק עיקרון זה, ולאפשר לממשלה לשלוט ללא מצרים וללא בלמים ואיזונים של ממש. ההצעות במסגרת הרפורמה כוללות בין היתר מתן שליטה לקואליציה במינוי שופטים, שלילת הביקורת השיפוטית על כל חוק המכונה 'חוק יסוד', קביעת פיסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים וביטול עילת אי-הסבירות המשמשת לבחינת מעשי הרשות המבצעת. ההצעות בעייתיות כל אחת בנפרד, ובמצטבר הן מהוות מכה אנושה למבנה המשטר הדמוקרטי בישראל".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
תומכים ביועמ"שית. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
הם הזהירו כי "משמעות צעדים אלה היא החלשה ופוליטיזציה של הרשות השופטת, צמצום מהותי של הביקורת השיפוטית הן על הכנסת והן על הממשלה, ויצירת סכנה ממשית לפגיעה בזכויות האדם ובטוהר המידות. הרפורמה המוצעת כוללת גם את שינוי מעמדם של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, והפיכתם למשרות אמון, ובכך מחלישה את המנגנון המקצועי שנועד לוודא שהממשלה פועלת בהתאם לחוק ולמנהל התקין.
"לפיכך, אנו מתנגדים בכל תוקף לרפורמה זו שמשמעותה הרס היסודות הדמוקרטיים של המדינה: של מערכת המשפט ושל השירות המשפטי. מערכת משפט עצמאית וחזקה היא עמוד תווך חיוני במדינה, שבלעדיה ישראל תיוותר, כלשונו של רה"מ לשעבר מנחם בגין, 'דמוקרטיה מזויפת שתוכנה הממשי עריצות'", נכתב.
לדבריהם, "אין זה עניין של ימין או שמאל, דתיים או חילונים, נשים או גברים, יהודים או לא יהודים, אלא עניין לכל מי שמדינת ישראל הדמוקרטית יקרה לליבו. אנחנו קוראים לשרים ולחברי הכנסת לעצור לאלתר את חקיקת הרפורמה. יש מקום לקיים שיח רציני והידברות של אמת על הדרכים לשיפור מערכות השלטון, לרבות מערכת המשפט, אך אין לתת יד להרס הדמוקרטיה והמערכת המשפטית כפי שמוצע עתה".
על גילוי הדעת חתמו ערן אטינגר, לשעבר יועמ"ש משרד החקלאות ופיתוח הכפר; תנ"צ (בדימוס) איילת אלישר, לשעבר יועמ"שית של משטרת ישראל; בתיה ארטמן, לשעבר יועמ"שית משרד הרווחה והשירותים החברתיים; ציפי בירן, לשעבר יועמ"שית משרד הבינוי והשיכון; אלי בכר, לשעבר יועמ"ש שירות הביטחון הכללי; מייק בלס, לשעבר משנה ליועמ"ש; אחז בן-ארי, לשעבר יועמ"ש מערכת הביטחון; שמואל בריצמן, לשעבר יועמ"ש המוסד לביטוח לאומי; יורם בר-סלע, לשעבר משנה ליועמ"ש; רחל גוטליב, לשעבר משנה ליועמ"ש; תנ"צ (בדימוס) שאול גורדון, לשעבר יועמ"ש משטרת ישראל; צביה גרוס, לשעבר יועמ"שית מערכת הביטחון; שרית דנה, לשעבר משנה ליועץ המשפטי לממשלה ויועמ"ש משרד הפנים; רותי הורן, לשעבר היועמ"שית למוסד לביטוח לאומי; מירה היבנר-הראל, לשעבר יועמ"שית משרד הבריאות; תמר הקר, לשעבר יועמ"שית משרד האוצר; עדנה הראל- פישר, לשעבר יועמ"שית משרד המדע, התרבות והספורט; דינה זילבר, לשעבר משנה ליועמ"ש; דידי לחמן-מסר, לשעבר משנה ליועמ"ש; אבי ליכט, לשעבר משנה ליועמ"ש.
עוד חתמו על גילוי הדעת: דורית מורג, לשעבר יועמ"שית משרד החינוך; ימימה מזוז, לשעבר יועמ"שית משרד האוצר; שביט מטיאס, לשעבר משנה ליועמ"ש; לבנת משיח, לשעבר משנה ליועמ"ש; גבי נאור, לשעבר יועמ"ש משרד התחבורה; ניצב (בדימוס) יוסי סדבון, לשעבר יועמ"ש משטרת ישראל; מלי סיטון, לשעבר יועמ"שית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; טובה פינקלשטיין, לשעבר יועמ"שית העלייה והקליטה; הדס פרבר, לשעבר יועמ"שית משרד התרבות והספורט ומשרד המדע; חנה פרנקל, לשעבר יועמ"שית משרד החקלאות ופיתוח הכפר; עובד קדמי, לשעבר יועמ"ש משרד התיירות; אורית קורן, לשעבר משנה ליועמ"ש; אהוד קינן, לשעבר יועמ"ש משרד החוץ; תנ"צ (בדימוס) חנה קלר, לשעבר יועמ"שית המשרד לביטחון הפנים; ארז קמיניץ, לשעבר משנה ליועמ"ש; יהודית קרפ, לשעבר משנה ליועמ"ש; נגה רובינשטיין, לשעבר יועמ"שית משרד התקשורת; יהושע שופמן, לשעבר משנה ליועמ"ש; רועי שיינדורף, משנה ליועמ"שית; תנ"צ (בדימוס) ענת שפי, יועמ"שית משטרת ישראל; טנה שפניץ, לשעבר משנה ליועמ"ש.