ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא הלילה (בין שבת לראשון) בחזרה לישראל, אחרי שקיים אמש התייעצויות ביטחוניות בעקבות הירי למג'דל שמס שבו נרצחו 12 ילדים ונערים. לאחר הביקורת שנשמעה, נתניהו, ששוהה בוושינגטון מאחר שלא רצה לטוס בשבת, החליט להקדים את טיסתו בחמש שעות.
עם זאת, עד פרסום ההחלטה של נתניהו חלפו שעות ארוכות, שבמהלכם נמתחה ביקורת קשה על כך שלא הודיע על הקדמת טיסתו מיד כשנודע האסון. לשכתו טענה מנגד כי "מיד לאחר היוודע האסון, רה"מ הנחה להקדים את החזרה לישראל במהירות האפשרית". בנוסף, מסרה כי "ראש הממשלה יכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני "מיד עם שובו לארץ".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בסיור בגבול הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בסיור בגבול הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בסיור בגבול הצפון
(צילום: שחר יורמן / תקשורת שר הביטחון)
2 צפייה בגלריה
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
נחיתת בנימין ושרה נתניהו בוושינגטון, ארה"ב
בנימין ושרה נתניהו. מועד הטיסה לא שונה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ההתייעצויות הביטחוניות בישראל מובלות כעת על ידי שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהיעדרו של ראש הממשלה נתניהו. גלנט, כמו בכירים בפיקוד הצפון, רצו מספר פעמים לאורך המלחמה להסלים את המתקפות על חיזבאללה ובתחילת המלחמה להעדיף את לבנון כזירה עיקרית לפעול בה, ולא את עזה.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "הלב נשבר על האובדן הכבד במג'דל שמס. ילדים ואזרחים לא צריכים לאבד כך את חייהם. ממשלת ישראל חייבת לשים סוף להפקרות בצפון. ככה זה לא יכול להימשך". לדברי לפיד, "נתניהו צריך בשעות כאלה להיות בישראל ולקחת חלק בניהול המלחמה. העובדה שטרם החליט על חזרה לישראל היא עוד הוכחה מבישה לניתוק המוחלט שלו ובעיקר לזה שלא אכפת לו משום דבר חוץ מעצמו".
ולא רק באופוזיציה - גם שרים מתוך הממשלה תקפו על אוזלת היד. "מדובר בחציית כל הקווים האדומים - והתגובה תהיה בהתאם", תקף שר החוץ ישראל כ"ץ. "זה לא צבא מול צבא, זה ארגון טרור איראני מול אזרחים וילדים. אנחנו מתקרבים לרגע של מלחמה כוללת מול חיזבאללה ולבנון. אנחנו נשלם מחירים בחזית ובעורף, אבל בסופה של המלחמה נסראללה וחיזבאללה ירוסקו, מדינת לבנון תיפגע קשות ונחזיר את השקט והביטחון ליישובי הצפון".
לדבריו, "הנחיתי את משרד החוץ להיערך לפעולה מקיפה בעולם לקבלת תמיכה ולגיטימציה לפעולה ישראלית בלבנון ולהפנות אצבע ישירה מול איראן. איראן היא ראש הנחש שמממנת, מאמנת ומחמשת את חיזבאללה וכל ארגוני הטרור באזור. ונושאת באחריות ישירה לתוצאות. העולם חייב להטיל עליה סנקציות כבדות ולבלום אותה כעת לפני שיהיה מאוחר".
"אלה ילדים שרק רצו לשחק כדורגל", כתב שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "נערים שרק רצו לנצל את חופשת השבת וליהנות מספורט ליד הבית, נרצחו באכזריות על ידי האויב הארור. אני חוזר ואומר: חייבים להפסיק עם הדחיינות ולהנחית מכה אנושה על החיזבאללה. ככל שנדחה את המערכה, נשלם מחירים כואבים יותר. הקו האדום נחצה מזמן. זמן למעשים".
רגע הנפילה במג'דל שמס
(צילום: אביהו שפירא)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "על מות ילדים קטנים, נסראללה צריך לשלם בראשו. לבנון כולה צריכה לשלם את המחיר. עמדתי לגבי הצעדים הנחוצים ידועה. על ראש הממשלה לשוב באופן מיידי. הגיע זמן מעשים".
השר ניר ברקת מחה: "ישראל צריכה לשנות לחלוטין את המשוואה בצפון. מדינת לבנון וחזיבאללה חייבים לשלם מחיר כבד על האסון הכבד במג׳דל שמס ועל הטרור שהם מפעילים בחזית הצפון. על הקבינט לשנות גישה ולעבור מהכלה להתקפה. דם תושבי הצפון איננו הפקר. אני משתתף בצער המשפחות במג׳דל שמס. זהו עוד פשע מלחמה שמצטרף לשורה של פשעי מלחמה מאז ה-7 באוקטובר".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב: "האחראי על הירצחם של ילדים ונערים רבים במג'דל שמס הוא נסראללה, והגיע הזמן שהוא ישלם את המחיר".
ח"כ אפרת רייטן אמרה: "הזהרנו כבר לפני חודשים רבים שהממשלה איבדה את הצפון. ניהול מדיניות מפקירה וכושלת בלי אסטרטגיית מלחמה במשך 10 חודשים. ממשלה שלא יכולה להגן על תושביה חייבת להתפטר לאלתר".
בתקרית הקשה ביותר בצפון מאז 7 באוקטובר דיווחו שירותי ההצלה על 11 ילדים ונערים שנרצחו בפגיעה ישירה של רקטה שהתפוצצה במגרש כדורגל ליד גן שעשועים במג'דל שמס. הם נפגעו בזמן ששיחקו כדורגל. כ-30 נוספים נפצעו, שישה מהם באורח קשה.
פורסם לראשונה: 20:15, 27.07.24