יעד התקיפה בתגובה לטבח במג'דל שמס שבו נרצחו 12 ילדים ונערים מפגיעת רקטת חיזבאללה כבר הוחלט בצמרת הישראלית, והובא אמש (יום ראשון) לאשרור בדיון של הקבינט המדיני-ביטחוני שארך כשלוש שעות וחצי. גורמים ביטחוניים העריכו: "מדובר במטרה מוגבלת אך משמעותית". השרים הסמיכו את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט לבחור את אופן התגובה ומועדה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנעו. השניים דרשו מהלך חריף יותר.
גורם ביטחוני אמר: "אתה צריך להחליט מה המטרה שלך ומהמטרה לגזור את הפעולות כי אתה מבין שאתה צריך מצד אחד להגיב תגובה שלא הגבת עד היום, אך מצד שני אתה לא משוכנע שללכת עכשיו למלחמה זה מהלך חכם. אתה לא יכול לגזור את הפעולות שלך מזה שלא תהיה מלחמה, כי דברים עלולים להסתבך".
בתום ישיבת הקבינט, אמרו בישראל כי בסבירות גבוהה תהיה תגובה חריפה. במהלך הדיון נשמעו העמדות של כל השרים. ראש הממשלה נתניהו ציין שבגלל הטענות כלפיו מצד שרים על "אישור מזורז" בעקבות התקיפה בתימן בסוף השבוע שעבר כתגובה לפגיעת הכטב"ם הקטלנית בתל אביב, עכשיו ניתן להם מספיק זמן כדי לשמוע את דעתם לפני היציאה לפעולה. "תגידו מה אתם חושבים שצריך לעשות", אמר נתניהו לשרים.
הקבינט המדיני-ביטחוני, בקריה בתל אביב
(צילום: עומר מירון / לע״מ)

ראש הממשלה נתניהו כינס לאחר שובו מארה"ב התייעצות מצומצמת עם בכירי מערכת הביטחון, שבה הוצגו לו האפשרויות לתגובה הישראלית למתקפה הרצחנית של חיזבאללה על היישוב הדרוזי ברמת הגולן. לאחר מכן התכנס כאמור הקבינט כדי לדון בכך, ולאשר את הפעולה. גורמים בכירים העריכו מוקדם יותר כי הקבינט יאשר אומנם תגובה חריפה לטבח, אך לא כזו שתגרור את ישראל למלחמה כוללת.
ברקע, מופעל לחץ על ישראל להגיב בצורה מדודה, בין השאר מצד ארצות הברית - כשמנגד הצרפתים לוחצים על הלבנונים. בישראל אומרים כי ייתכן אומנם שניכנס לכמה ימי לחימה, אבל בכל זאת יהיה מדובר ב"מהלך מוגבל" בלבד - גם אם כזה שיחרוג ממה שהכרנו עד כה במלחמה הנוכחית בלבנון. גורם בכיר בממשל ביידן אמר: "אני לא חושב שאנו הולכים למלחמה כוללת בלבנון, אבל מיסקלקולציה יכולה כאן להוביל למלחמה".
אליאס אבו סעב, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אמר לאל-ג'זירה: "אם ייפלו קורבנות אזרחים או שביירות ופרבריה יותקפו, לא נחשיב זאת לתגובה מוגבלת".
2 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה נתניהו ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
 ראש הממשלה נתניהו ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
ראש הממשלה נתניהו ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
(צילום: יאיר שגיא)
לרשות ישראל עומד בנק מטרות רחב בשטח לבנון, היא יכולה לבחור מתוכו בין היתר תקיפה של מחסני אמל"ח אסטרטגיים שבהם מאוחסנים טילים מדויקים, לצד עריפת ראשם של בכירים נוספים בארגון הטרור השיעי.
צה"ל גם יכול לבחור במיקום חדש וסמלי, אבל גם אם התקיפה שתיבחר תהיה ביעד המרוחק ביותר עד כה - אין לכך משמעות אלא אם מדובר בביירות. בנוסף, חיזבאללה אוחז במרחבים אזרחיים משמעותיים בבירה הלבנונית, כמו הנמל הימי המרכזי בעיר, וצה"ל יכול לבצע בהם תקיפה מדויקת ומדודה - כזו שתישמע היטב בכל חלקי העיר ולא רק ברובע הדאחייה, מעוז חיזבאללה.
בתקיפה כזו, צה"ל עדיין יכול לא להוביל למותם של לבנונים רבים. לפי פרסומים זרים, ישראל כבר תקפה בגלוי בביירות, אך בסיכול הממוקד בתחילת השנה של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי חיזבאללה לא מיהר אז בלשון המעטה לגבות מחיר.
2 צפייה בגלריה
12 הנרצחים
12 הנרצחים
12 הנרצחים בטבח במג'דל שמס
גורם ישראלי בכיר נוסף העריך שעל אף שהתגובה תהיה קשה, לא תפרוץ ממנה מלחמה כוללת. עם זאת, הוא ציין שהתקיפה הישראלית צפויה להיענות בתגובה חריפה מהרגיל מצד חיזבאללה. בישראל הבטיחו כבר שלשום תגובה קשה משמעותית, שתגבה מחיזבאללה מחיר כבד, אבל מנגד גורם ישראלי הבהיר שאין כוונה להצית מלחמה אזורית.
בינתיים, בצה"ל התקשו לגבש פתרון "ביניים" שיוכל למנוע בוודאות הסלמה של ממש. רשת LBCI הלבנונית ציטטה אתמול מקורות דיפלומטיים מוושינגטון ומביירות, שלפיהם "כבר הוכרע שתהיה תקיפה ישראלית - וכעת מתנהלת עבודה כדי להגביל אותה מבחינת גודל ומיקום, וכדי למנוע פגיעה בערים גדולות וצפופות, כולל ביירות. המטרה היא לא לגרור את חיזבאללה לתגובה גדולה".
במקביל, חברת התעופה הלאומית של לבנון Middle East הודיעה כי היא מעכבת חזרת חלק מטיסותיה מיום ראשון בערב ליום שני בבוקר. לא נמסרה הסיבה להחלטה.
הבית הלבן אמר אמש כי הוא נמצא בדיונים מתמשכים עם עמיתים מישראל ומלבנון, מאז פגיעת הרקטה במג'דל שמס, והבהיר: "המתקפה בוצעה על ידי חיזבאללה. ארה"ב תומכת בביטחון ישראל, ואנחנו עובדים על פתרון דיפלומטי שיוביל לסיום התקיפות לאורך הגבול".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר אתמול כי ארה"ב "ניצבת לצד זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני מתקפות טרור". לצד זאת הביע תקווה שתושג הפסקת אש בעזה, שתהווה לדבריו גם הזדמנות להשבת "שקט מתמשך" בגבול הצפוני. "אנחנו בשיחות עם ישראל ואנחנו לא רוצים לראות הסלמה בסכסוך", הוסיף.
בהכנת הכתבה השתתפה ליאור בן ארי
פורסם לראשונה: 22:49, 28.07.24