בנצי דברת, חמי, איש חכם ושומר מסורת, מרצה וידען נדיר בתורה, בעבר חזן בבית-הכנסת, אמר לי משפט שנחרט עמוק בזיכרוני: "אין לי בעיה עם אלוהים. יש לי בעיה קשה עם אלו שמינו את עצמם לתפקיד השליחים שלו". הוא כל כך צודק. השליחים האלו הם ההנהגה החרדית, שהביאה את הציבור החרדי להיות תלותי, משתמט, חסר השכלה ועני.
לפני עשר שנים הקים שר החינוך דאז, הרב שי פירון, בגיבוי החלטת ממשלה, את רשת החינוך הממלכתית-חרדית, או בקיצור – ממ"ח. מהפכה של ממש שיצרה תרעומת גדולה בקרב ההנהגה החרדית, כיוון שכיוונה לשלב את התלמידים החרדים תחת אוהלה של הממלכה לצד אוהלה של תורה, ולשמוט ממנה את הכוח העצום של שליטה על מערכות החינוך ועל ההקצבות האדירות שמממן עבורם הציבור הלומד, המשרת והעובד (רק לאחרונה העביר משה גפני עוד 17 מיליון שקלים לטובת בתי ספר חרדים שלא מלמדים מתמטיקה ואנגלית).
1 צפייה בגלריה
(צילום באדיבות: המכללה החרדית ירושלים)
תחילה נרשמו מעטים לממ"ח, כפי שמעטים היו החרדים שהתגייסו לצה"ל. במהלך השנים יש ציבור חרדי שמתחיל להתפכח ולהתגייס. בשנת הלימודים הקרובה צפויים ללמוד בממ"ח כ-25 אלף תלמידים חרדים, מספר שיא, שעדיין מהווה כ-5% בלבד מסך כל תלמידי גני הילדים ובתי הספר מהמגזר החרדי. עם זאת - ניכרת מגמת עלייה של מי שמתחילים להבין שבמדינת ישראל אפשר להיות גם חרדי וגם ממלכתי - לרכוש השכלה, להבין את הלכי העולם המודרני, לדעת מתמטיקה, מחשבים, אנגלית, ולהיות חרדי. בממ"ח לומדים לימודי ליבה, רחמנא ליצלן, באווירה חרדית לחלוטין. הממ"ח פועל תחת משרד החינוך ככל בית-ספר ממלכתי וממלכתי-דתי (ממ"ד). אפשר להתמלא בתקווה. זה סימן לבאות, וככל שיחלוף הזמן המספרים ילכו ויגדלו. ראוי שכל ראש רשות יקים אצלו ממ"ח, זה בידיו. הציבור החרדי בכללותו הוא ציבור נהדר. הוא לא אשם במצבו. אני מקווה שהממשלה הבאה, תהא אשר תהא, תפעל על פי הכלל של מי שנותן – מקבל, ועל פי העיקרון של "חייה ותן לחיות".
ממי פארממי פארצילום: אילן ספירא
לממ"ח יש את הפוטנציאל להפוך לממ"ד של החוסן החברתי בישראל, של השוויון בנטל הכלכלי ובנטל שירות המולדת. כפועל יוצא – על הממשלה (לא בונה על הנוכחית) לעצור את כל הכספים המוזרמים לרשתות החינוך העצמאיות והמפלגתיות שאינן מלמדות לימודי ליבה באופן מלא, או שמספרות שמלמדות כדי לקבל תקציבי מדינה. במקביל, הממשלה חייבת להישמע לבג"ץ. ולהוציא מייד צווי גיוס לכולם, בלי יוצא מן הכלל – לשירות צבאי או אזרחי על מלא, החל מגיל 18.
על הממשלה להחליט שלא לתת מימון כלשהו למי שאינו מלמד לימודי ליבה, אך בכך אין די. יש לקבוע שבתוך חמש שנים יתוקצבו רק מוסדות חינוך ממלכתיים, שלושה בלבד: החינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והממלכתי-חרדי
על הממשלה להחליט שלא לתת מימון כלשהו למי שאינו מלמד לימודי ליבה, אך בכך אין די. יש לקבוע שבתוך חמש שנים יתוקצבו רק מוסדות חינוך ממלכתיים, שלושה בלבד: החינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והממלכתי-חרדי. הוא שנאמר – איש באמונתו יחיה, וילמד. זו תהיה המהפכה האמיתית, שתאפשר לציבור החרדי לחיות בכבוד, להיות גאה בנתינה למדינה שמגנה עליו ולפרנס את משפחתו בכבוד, תוך שמירת אורח חייו החרדי. מי שילמד – יבין גם את חשיבות השירות וחובת השוויון בנטל.
הממשלה הבאה חייבת להחליט שהשוויון בנטל, השירות, הלימודים, המחויבות לעבוד, יהפכו למובנים מאליהם - ואז ירד הנושא הכאוב הזה מסדר היום. כולם יחייכו, אולי חוץ מכמה מנהיגים חרדים שיאבדו ברגע אחד, מכונן, את כוחם. הממ"ח יהיה לממ"ד החברתי וכולנו נצא נשכרים.
ממי פאר הוא יועץ אסטרטגי, פאר לוין תקשורת