1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
בדרך להעלאת שכר לחיילי החובה? על רקע הביקורת סביב סוגיית התוספת לפנסיות של אנשי הקבע, שתעוגן לראשונה מהתקציב הקרוב, בצה"ל מתכוונים לעלות את שכר חיילי החובה באופן סמלי עוד בשנה הקרובה. החלטה סופית טרם התקבלה ודיון בנושא צפוי להתקיים בצבא בימים הקרובים.
המטרה היא לייצר פעימה ראשונה ומוקדמת מהמתוכנן של העלאת שכר החיילים הסדירים, עוד במהלך 2022, בכמה מאות שקלים. התוספת תהיה כאמור סמלית ובהמשך, בשנת 2023, צפויה התוספת המשמעותית יותר לשכר החיילים, בה תומך גם משרד האוצר. המקור התקציבי לתוספת הקרובה עדיין לא הוברר, אך לאור המצב הנוכחי ותקציב הביטחון שנסגר עקרונית לפני ההצבעה הסופית בכנסת בשבועיים הקרובים, מסתמן שהסטה פנים תקציבית בצה"ל תממן את הסכום.
ליברמן: "שכר החיילים יעלה, שאף אחד לא יעמוד לי עם סטופר"
( צילום: אורי דוידוביץ', משי בן עמי, סטס קפולו)

במערכת הביטחון ובמשרד האוצר תכננו בלאו הכי לעלות את שכר חיילי החובה, אך הביצוע יועד לשנת 2023, כפי שהבטיח שר האוצר אביגדור ליברמן. בכל מקרה, כל תוספת שכר לא צפויה להיות מהפכנית או לקרב את הסכום החודשי לשכר המינימום במשק.
שר האוצר אביגדור ליברמן וחברי הממשלה כולה ספגו ביקורת מצד האופוזיציה אחרי שהוחלט ששכר החיילים לא יעלה במסגרת התקציב הקרוב. בממשלה טענו מנגד כי גם כשהליכוד היה בממשלה לא אושרו הצעות דומות, וליברמן עצמו אמר בוועידת "עולים מכל הלב" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet כי "הבטחנו להעלות את השכר, אני הבטחתי להעלות את השכר ב-50%, זה בדיוק מה שיהיה ושאף אחד לא יעמוד לי עם סטופר ביד. לכל תקציב יש היגיון, חייב להיות היגיון מסדר. ההיגיון המסדר של התקציב הזה הוא קודם כל הרבה רפורמות".
לדברי ליברמן, הדבר כרוך ב"רפורמות, שינויים מבניים, חקיקה פיסקלית – על מנת לייצר הרבה כסף כדי לפתור את בעיות היסוד". לדבריו, "יש בישראל חמש קבוצות שאני מתכוון בתקציב הבא לתקן את המעוות בעבורן. כל מה שלא עשו במשך 12 שנה, מ-2009 עד 2021".
ליברמן הוסיף:"בוא נסתכל מה כבר קרה, כולל אגב בקדנציה שלי כשר הביטחון. פעם ראשונה שהעלנו את דמי הכיס ואת שכר הדירה למשך שנה לחיילים בודדים אחרי סיום השירות. ויש גם את מה שנתנו בתקציב הזה כבר – מיליארד שקלים לנכי צה"ל, חמישה מיליארד שקלים לתוכנית מיגון הצפון, ועוד מאה מיליון שקלים לתוכנית ממדים ללימודים. כלומר, מי שירצה ללמוד לתואר ראשון, חייל קרבי או חייל בודד, יקבל סיוע של שנתיים לשכר דירה. הממשלה הזאת קיימת רק ארבעה חודשים. כשאני שומע את חבריי בליכוד שמבקרים אותי – הרי הייתם בשלטון, מה עשיתם? איפה אתם הייתם? מי הפריע לכם מ-2016? גם במערכת הבחירות לא דיברתם על זה. ולכן גם פה יש מהלך. אני אומר, תבדקו אותי לטווח של שנה לפחות, לא של ארבעה חודשים".