ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים (ראשון) במהלך הסקירה הביטחונית בישיבת הממשלה לפרסום ב-ynet, שלפיו במטה הכללי מתוסכלים מכך שהדרג המדיני אינו מציב מטרה מדינית ברורה בלחימה ברצועת עזה. "שמעתי שטוענים בתקשורת שאין תכלית ללחימה ושהדרג המדיני מונע מצה"ל להתקדם - זה לא נכון. התכלית היא ניצחון. צה"ל כותש את החמאס בשיטתיות במטרה לחסל את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, ובמקביל לשחרר את כל החטופים", אמר.
נתניהו בבקו"ם: "ממשיכים קדימה לניצחון"
(צילום: רועי אברהם / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ)

במטה הכללי, כך פורסם הבוקר ב-ynet, מצטבר תסכול הולך וגובר: אין שום מצפן מהקבינט, שום החלטה לטווח ארוך לאן רוצה הממשלה שהלחימה בעזה והחיכוך התמידי והנפיץ בצפון יגיעו. הדריכה הזו במקום, שנובעת מפחד של הקבינט לקבל החלטה ארוכת-טווח וכבדת-משקל שבהכרח תהיה שנויה במחלוקת בישראל ובעולם, מקשה על צה"ל לנהל את כוחותיו ולתכנן את בניית כוחו לשנים הבאות, גם במשימות הקשורות לעיצוב תפיסות ההגנה בגבולות.
"אפשר בתוך חודשיים-שלושה שנקים גרעיני התיישבות בפרוזדור נצרים, ומהם יוקמו יישובים שעליהם נגן עם כוחות קבועים. זה גם פתרון אפשרי ולממשלה יש מנדט להחליט עליו ולצה"ל לבצעו כיעד ארוך טווח לעזה", גרס אחד האלופים במטכ"ל.
לדבריו, "יש פתרון נוסף אסטרטגי לעזה: ממשל צבאי ישראלי שישתלט על טונות המזון והדלק שאנו דוחפים לאוכלוסייה העזתית מדי יום ומכלכלים ומזינים גם כך את חמאס, שעדיין על הרגליים; אפשר, גם כפתרון אחר, לדחוף להכנסת הרשות הפלסטינית שתשלוט במקום חמאס, באופן מדורג או על בסיס אלפי עזתים שהיו חלק מהפתח, ובחסות אזורית, עם מחירים מדיניים שכמובן ישראל תשלם. אבל אין החלטה לא כזו, לא כזו ולא כזו, אלא להיתקע במצב הקיים שיימשך עוד שנים ללא השגת יעדי המלחמה הטקטיים שהלוחמים פועלים כל יום למענם, ללא תכלית מדינית. קשה עד בלתי אפשרי לתכנן כך את בניין והפעלת הכוח של צה"ל".
1 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ביום ב-184 למלחמה
 בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ביום ב-184 למלחמה
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
הדרג המדיני דן בפתרון ארוך-טווח כבר בחודש נובמבר, בקבינט, אך דחה הצעה של שר הביטחון יואב גלנט להתחיל לגבש כבר אז, במקביל לתחילת התמרון של הלוחמים בשטח האויב, שלטון פלסטיני אחר - מקומי או מרמאללה - על 2.2 מיליון הפלסטינים שחיים ברצועה.
בכך, שני הקבינטים שניהלו את הלחימה - זה עם חברי הכנסת בני גנץ וגדי איזנקוט, וזה בהובלת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' - לא הובילו או מובילים לאף פתרון ארוך-טווח לעזה, גם אם הוא חלק מתפיסתם האידיאולוגית, כמו התיישבות מחדש ברצועה וביטול ההתנתקות. בזמן שהפוליטיקאים בקבינט חוששים מיעד מדיני וחתירה להשגתו, החיילים ברצועת עזה ממשיכים להילחם במעגלים מול אויב שמתאים עצמו לקיים, ורחוק ממיטוט.