4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
רוטמן ועו"ד בליי בוועדה. "למצוא מנגנונים שיכולים לחזק יותר את האופוזיציה"
(צילום: שלו שלום)
בוועדת החוקה נמשכו הבוקר (רביעי) הדיונים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית על הצעת חוק יסוד: השפיטה, הנוגעים להרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן אמר כי ייבחן את הגדלת כוחה של הכנסת בוועדה לבחירת שופטים ובכך גם את ייצוג האופוזיציה.
אמירתו של רוטמן מגיעה על רקע ניסיונות התיווך של השר לנושאים אסטרטגיים ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, רון דרמר, שמטרתם לרכך חלק מסעיפי המהפכה המשפטית גם אם לא תהיה הסכמה רחבה עליהם.
על פי נוסח הצעת החוק כרגע, בוועדה לבחירת שופטים יש רק חבר אופוזיציה אחד לעומת חמישה חברי קואליציה. אמירתו של רוטמן הגיעה בתגובה להעלאת הסוגיה על ידי היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפק שאמרה שיש להגדיל את כוחה של הכנסת בוועדה.
במהלך הדיון אמרה עו"ד אפק כי בשלב זה, כשמכינים את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה, יש לבצע שינויים בנוסח שלה בהתאם לסוגיות שעלו על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת ושל חברי הוועדה. "אני חושבת שככל שאנו מחלקים את הוועדה לקואליציה ואופוזיציה, קשה לדבר על חיזוק מעמדה של הכנסת. כי חוזקה של הכנסת נובע מהיכולת לייצר גם הסכמות בין צדדים שחושבים אחרת", טענה היועמ"שית לכנסת.
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
היועמ"שית לכנסת. "חיזוק הכנסת הוא חיזוק האופוזיציה"
(צילום: רפי קוץ)
"עד היום הדרך להסכמות הייתה באמצעות הצבעה חשאית, כך שכל ח"כ יכול היה להביע את עמדתו בצורה סדורה מאחורי פרגוד". לדבריה של אפק, "נכון שיש כל מיני דילים שנובעים ממשמעת קואליציונית, אבל זה מאפשר לח"כ להצביע לפי שיקול הדעת שלו". היא הציעה להגדיל את מספר הח"כים בוועדה לבחירת שופטים או לייצר חלוקה אחרת שתיתן נציגות משמעותית יותר לאופוזיציה. בכל הנוגע לבחירת שופטים אמרה אפק כי יש לייצר הליך מתאים כדי שתהיה אבחנה בין הערכאות של בית המשפט העליון, לעומת המחוזי והשלום.
יו"ר הוועדה רוטמן אמר בתגובה כי "המנגנון של בחירה חשאית עם סגירת דילים פוליטיים, גם אם נגדיל לחמישה נציגי כנסת, אני חושב שזה ייצר סיטואציה שהקואליציה מכתיבה לאופוזיציה מי יהיה הנציג שלה וזה בעיניי לא נכון. זה מייצר פגיעה בייצוג האופוזיציה". יועמ"ש הוועדה, עו"ד גור בליי השיב לו: "אז אתה יכול למצוא מנגנונים אחרים שהם לא בחירה חשאית שיכולים לחזק יותר את האופוזיציה בוועדה". יועמ"שית הכנסת אפק הוסיפה: "חיזוק הכנסת הוא גם חיזוק האופוזיציה כמובן. זה היופי בעבודת הכנסת, שיש לפעמים הסכמות שהן חוצות מחנות והן נכונות, עיקרון ההסכמה הוא עיקרון מחזק".
4 צפייה בגלריה
קארין אלהרר  בועדת החוקה
קארין אלהרר  בועדת החוקה
אלהרר בוועדת החוקה. "יש להגיע להסכמה על דברים שהם מעל"
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
ועדת חוק חוקה ומשפט
ועדת חוק חוקה ומשפט
ח"כ קריב. "רוטמן מעקר את תפקיד האופוזיציה בוועדה"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון כי "צריך לחזק את כוחה של הכנסת, לא של האופוזיציה ולא של הקואליציה, להגיע להסכמה על דברים שהם מעל". ח"כ רוטמן השיב לה כי הוא מבין את הצורך הזה. "אני מנסה לתת מענה לזה ולייצר ייצוג אותנטי לאופוזיציה". ח"כ גלעד קריב (העבודה) טען כי רוטמן "נותן ייצוג, אבל מעקר את כל התפקיד של האופוזיציה בוועדה. אנחנו שמחים שהאופוזיציה תהיה קישוט קיר אותנטי בוועדה". לסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה רוטמן כי ישקול את הגדלת מספר הח"כים בוועדה ושבדיונים הבאים ידונו לעומק בסוגיה.
על פי הצעת החוק כרגע בראש הוועדה לבחירת שופטים יעמוד שר המשפטים, ויהיו חברים בה שני שרי ממשלה, יו"ר ועדת החוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים. כך, למעשה, לקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה. בנוסף, כל רשות (ממשלה, כנסת ושופטת) יצטרכו למנות אישה כחברה בוועדה, אפשר יהיה לכנס את הוועדה גם אם רק חמישה מחבריה הגיעו, והוועדה תערוך שימוע למועמדים לבית המשפט העליון.
בנוסף, בנוגע לביקורת על חוקי יסוד, הצעת החוק קובעת כי לאף רשות שופטת אין יכולת לדון, במישרין או בעקיפין, בתוקף של חוקי היסוד. אם תתקבל החלטה כלשהי בנושא תוקף של חוק יסוד היא תהיה חסרת תוקף.