יחידות מובחרות של צה"ל נכנסו למנהרות חיזבאללה לאורך גבול לבנון, וערכו פשיטות ממוקדות בדרום לבנון כדי לאסוף מודיעין ולהיערך למהלך קרקעי, אולי בהמשך השבוע. כך דיווח הבוקר (שני) ה"וול סטריט ג'ורנל". על-פי הדיווח, הפשיטות התרחשו לאחרונה, גם לאורך החודשים האחרונים, כחלק מניסיון של צה"ל לגרוע מיכולות חיזבאללה לאורך הגבול.
גורמים המעורים בפרטים אמרו לעיתון האמריקני כי תזמון הפעולה הקרקעית האפשרית עשוי להשתנות, שכן ישראל נמצאת תחת לחץ כבד מצד ארה"ב שלא לצאת לפעולה נרחבת.
4 צפייה בגלריה
תותחנים בגבול לבנון
תותחנים בגבול לבנון
חיילים בגבול לבנון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
הריאיון עם שר האנרגיה כהן: "סביר שצריך פעילות קרקעית"
(צילום: שלו שלום, אורי דוידוביץ)

הפעילות, על-פי הדיווח, מתבצעת ברקע גריעת יכולות משמעותיות של חיזבאללה בתקיפות יומיות של פיקוד הצפון בשנה האחרונה בדרום לבנון, שהחלישו מאוד את עמדות חיזבאללה ותשתיותיו וגרמו להרחקת אלפי פעילי רדואן ממרחב הגבול.
אתמול דיווחה רשת ABC האמריקנית כי ייתכן שהחלו, או יתחילו בקרוב מבצעים בקנה מידה קטן או "תנועות חוצות-גבול" לתוך לבנון במטרה להוציא מכלל שימוש עמדות חיזבאללה, שנמצאות ממש על הגבול עם ישראל. גורמים אמריקנים שצוטטו ב-ABC אמרו כי אם תמרון קרקעי ייפתח - ההיקף שלו יהיה מוגבל. "המפתח הוא קיום ההבטחה לישראלים שרבבות תושבי הצפון שנעקרו מבתיהם יוכלו לשוב הביתה. כדי לעשות זאת, עריפת הראש של חיזבאללה אינה מספקת", אמרו הגורמים בהתייחסות לחיסולו שלשום של מנהיג ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה.
שר האנרגיה אלי כהן אמר הבוקר בריאיון ל-ynet כי "על מנת להשיב את תושבי הצפון לבתיהם, צריך לעשות אחד גריעת יכולות מהחיזבאללה וזה עשינו, יצירת הרתעה ואת זה עשינו, חיסול צמרת, וגם את זה עשינו. נשאר לטפל בשני דברים עיקריים - הסרת איום חדירת המחבלים והסרת איום של ירי ישיר על בתים של תושבי הצפון. לכן היום אנחנו נתכנס אחר הצהריים בקבינט ונדון גם בצעדים על מנת לממש את שתי המטרות הנוספות הללו, שיאפשרו את השבת התושבים לבתיהם". הוא הוסיף כי גם תמרון קרקעי נמצא על הפרק: "אני חושב שעל מנת להסיר את האיום, בעיקר של חדירת המחבלים ואיום של ירי ישיר, סביר להניח שצריך פעילות קרקעית לטובת אותם מקומות".
ביום שישי, לאחר חיסולו של נסראללה, קיים הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הערכת מצב עם פורום המטה הכללי, בסיומה "הדגיש את המוכנות הגבוהה של צה"ל בהתקפה ובהגנה בכלל הגזרות". כיממה לפני כן אמר כי "צריך להמשיך לתקוף את חיזבאללה. שנים חיכינו להזדמנות הזו. אנחנו פועלים כל הזמן להביא הישגים, לחסל עוד בכירים, לסכל העברות אמצעי לחימה, לגרוע מיכולות האש של חיזבאללה ולתקוף אותו בכל מרחב לבנון".
התקיפה שבה חוסל נסראללה בדאחייה

4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בתרגיל בצפון: ״אנחנו לא עוצרים. המטוסים תוקפים כל היום, ואנחנו מתכוננים לתמרון״
הרמטכ״ל בתרגיל בצפון: ״אנחנו לא עוצרים. המטוסים תוקפים כל היום, ואנחנו מתכוננים לתמרון״
הרמטכ"ל בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תרגיל צוות קרב חטיבה 7 בגזרה הצפונית
תרגיל צוות קרב חטיבה 7 בגזרה הצפונית
תרגיל חטיבה 7 בגזרה הצפונית
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תרגיל צוות קרב חטיבה 7 בגזרה הצפונית
תרגיל צוות קרב חטיבה 7 בגזרה הצפונית
(צילום: דובר צה"ל)
על האפשרות לתמרון קרקעי אמר בשבוע שעבר: "אנחנו מכינים את המהלך". ללוחמים בגבול הצפון אמר כי "אנחנו לא עוצרים, ממשיכים לתקוף וממשיכים לפגוע בהם בכל מקום. המטרה היא מטרה מאוד ברורה - להחזיר את תושבי הצפון הביתה. המשמעות היא שהנעליים הצבאיות שלכם, מגפי התמרון, נכנסות לתוך שטח האויב, נכנסות לכפר שחיזבאללה הכין אותו כמוצב צבאי גדול, עם תת-קרקע, עם נקודות שהות, עם מקפצות לזנק לתוך השטח שלנו ולבצע התקפה על אזרחים ישראלים.
"הכניסה שלכם לשם בעוצמה, המפגש עם פעילי חיזבאללה שם, שיראו מה זה לפגוש כוח לוחם מקצועי, מיומן מאוד עם ניסיון בלחימה - אתם באים הרבה יותר חזקים מהם, הרבה יותר מנוסים מהם, נכנסים פנימה, משמידים שם את האויב. אלה הדברים שיאפשרו לנו להחזיר את תושבי הצפון אחר כך בביטחון", סיכם.