פגישת נתניהו וארדואן
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הלילה (בין שלישי לרביעי) לראשונה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, במהלך כינוס עצרת האו"ם בניו יורק, והשניים דנו "בקידום יחסי המדינות בתחומי הסחר, הכלכלה והאנרגיה, ובסוגיות אזוריות ובינלאומיות, לרבות הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה". נתניהו אמר בפתח הפגישה כי "הקשרים מתחזקים", והודה לארדואן על "שיתוף הפעולה הפורה בין ארגוני הביטחון, שסיכל כוונות זדון של חוליות טרור לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול - והציל חיים".
4 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
פגישת נתניהו וארדואן בניו יורק
(צילום: לשכת נשיא טורקיה)
4 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן בשגרירות טורקיה בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם
פגישת נתניהו וארדואן בשגרירות טורקיה בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם
"דנו גם בנושא הישראלי-פלסטיני"
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
המפגש מגיע על רקע יחסים עכורים למדי ופיוס בין אנקרה לישראל שיושם כאשר נתניהו ישב באופוזיציה, בשנה שעברה. השניים הזמינו אחד את השני לביקורים במדינות, וסיכמו על תיאומן בקרוב.
מלשכתו של ארדואן נמסר בתום הפגישה כי השניים דנו בנושאים "פוליטיים, כלכליים ואזוריים, בהם גם הנושא הישראלי-פלסטיני", מה שלא צוין בהודעת לשכת נתניהו. לדבריה, ארדואן שוחח עם נתניהו על "שיתוף פעולה בנושאי אנרגיה, טכנולוגיה, חדשנות, בינה מלאכותית ואבטחת סייבר". שר האנרגיה של טורקיה הוסיף כי "בפגישה דנו בהזדמנויות לשיתוף פעולה בעיקר בתחומי חיפוש גז טבעי, הפקה וסחר".
הפגישה בין המנהיגים ארכה כשעה, וראש המוסד דדי ברנע התלווה אל נתניהו. היא התקיימה בשגרירות הטורקית ששוכנת מול מטה האו"ם, והייתה סגורה לתקשורת. הרב מארק שנייר, נשיא הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית (FFEU) התייחס לפגישתם, ואמר כי "אנחנו נמצאים בשלב שבו היחסים והאמון בין המדינות נבנים מחדש".
4 צפייה בגלריה
הרב מארק שנייר, נשיא הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית, לצד נשיא המדינה הרצוג ונשיא טורקיה ארדואן
הרב מארק שנייר, נשיא הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית, לצד נשיא המדינה הרצוג ונשיא טורקיה ארדואן
"הפגישה התמקדה בהעמקת שיתוף הפעולה בין המדינות". הרב שנייר לצד הרצוג וארדואן, ארכיון
4 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
פגישת נתניהו וארדואן באו"ם
"הפגישה הכינה את התשתית לביקור נתניהו באנקרה"
(צילום: לשכת נשיא טורקיה )
הרב שנייר, שמקורב לארדואן והיה גורם משמעותי בפיוס בין המדינות, הוסיף כי "הפגישה בין נתניהו וארדואן יכולה להיות נדבך חשוב נוסף בבניית האמון בין שני המנהיגים". לדבריו, "הציפיות של הטורקים מהפגישה הן מעבר לשיחות מדיניות רגילות. המשלחת הטורקית בפגישה הורכבה משר האנרגיה, שר המסחר ושר הטכנולוגיה.
"ההשתתפות שלהם משקפת את מה שהם רואים כהזדמנות גדולה לטורקיה ולישראל לשתף פעולה בתחומים שונים כגון כלכלה, אנרגיה ושיתוף פעולה מדעי", ציין הרב שנייר. "הפגישה ככל הנראה עסקה בעיקר בנושאים אלו והתמקדה בדרכים של שתי המדינות להעמיק את שיתוף הפעולה ביניהן".
שנייר טען כי הפגישה אמורה להכין את התשתית לביקורו של נתניהו באנקרה, ולדבריו "ייתכן שיפורסם תאריך לכך עוד השבוע". הוא הוסיף: "קיים סיכוי שארדואן יבקר בירושלים השנה, לכבוד 75 שנים למדינה, אבל זה תלוי בשני נושאים, ההתקרבות בין המנהיגים בפגישה והמצב הפנימי בישראל נוכח אירועי החודשים האחרונים".