ישראל ניסתה לחסל את מזכ"ל חיזבאללה בביירות: צה"ל תקף הערב (שישי) את המפקדה המרכזית של הארגון ברובע הדאחייה בבירת לבנון, והיעד הרשמי היה חסן נסראללה. בישראל מעריכים כי הוא הוא שהה במקום, וגורם ישראלי אמר כי "מי שהיה שם לא יכול לשרוד".
בסוכנות הידיעות "תסנים" האיראנית וברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי מקורות מחיזבאללה טוענים שנסראללה חי ונמצא במקום בטוח. עם זאת, בכיר איראני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "טהרן בודקת מה מצבו". במקביל, מקורות זרים דיווחו כי במפקדה שהו גם עלי כרכי, מפקד חזית הדרום של חיזבאללה ששרד ניסיון חיסול ישראלי בשבוע האחרון, לצד גנרל איראני, מפקד גיס לבנון וסוריה של כוח קודס, שהחליף את חסן מהדווי באפריל האחרון שחוסל בתקיפה בדמשק.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שערך בזמן התקיפה תדרוך לעיתונאים אחרי נאומו באו"ם, עזב את המקום בבהילות. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הוא מקדים את חזרתו לישראל וימריא מארה"ב ב-3:00 לפנות בוקר שעון ישראל.
מהפנטגון נמסר כי ישראל לא עדכנה את ארה"ב מראש, ושר הביטחון יואב גלנט עדכן את מזכיר ההגנה לויד אוסטין במהלך התקיפה. גורם אמריקני רשמי אמר לרשת abc כי נסראללה וסגניו שהו בביירות ל"ביקור קצר" בזמן התקיפה.
התקיפה בדאחייה

הרס בדאחייה אחרי התקיפה, אחר הצהריים

הצהרת דובר צה"ל אחרי התקיפה בביירות
(צילום: לע"מ)

9 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
כוחות הצלה בזירת התקיפה בדאחייה
( צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
9 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
9 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר כי המפקדה מוקמה מתחת לבנייני מגורים, במעוז חיזבאללה. בלבנון מסרו על כ-10 פיצוצים, ועל פי דיווחים שונים, לפחות שישה בניינים נהרסו בתקיפה. בתיעוד מהמקום נראה הרס רב בזירה. בסוכנות ידיעות לבנונית דווח שהתקיפות יצרו חגורת אש ממחנה בורג' אל-בראג'נה ועד חארת חריכ.
על פי מקור ביטחוני לבנוני, מדובר בתקיפה המאסיבית ביותר של ישראל על הרובעים הדרומיים של בירת לבנון מאז תחילת המלחמה. הוא אישר לרשת "אל ערבייה" כי מדובר באזור שבו בכירי חיזבאללה בדרך כלל שוהים. משגרירות איראן בביירות נמסר כי התקיפה מהווה "הסלמה מסוכנת שמשנה את כללי המשחק".
בעבר נהגו בכירים איראנים לשהות לצד בכירי חיזבאללה בזמן מערכות שבהן לקח חלק. בקיץ 2006, למשל, ליווה מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, לחסן נסראללה ולעימאד מורנייה בזמן מלחמת לבנון השנייה. בישראל בודקים אם היו גורמים איראנים בין הנפגעים בתקיפה היום.
שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר הגיעו מוקדם יותר לבור הפיקוד של חיל האוויר בקריה בתל אביב. דובר צה"ל הגרי אמר מיד אחרי התקיפה כי בשלב זה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף: "אנחנו נעדכן על כל שינוי באופן מיידי בפלטפורמות הרשמיות של פיקוד העורף. ב-8 באוקטובר, חיזבאללה בהובלת העומד בראשו יצא למלחמה ומאז גורר את האזור להסלמה רחבה. ישראל התריעה, אך הוא המשיך בתוקפנותו על על אזרחיה וריבונותוה. מטוסי חיל האוויר ממשיכים לתקוף מטרות טרור לגריעת יכולותיו".
זירת התקיפה והעשן המיתמר מעל רובע הדאחיה בביירות, הערב:
9 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
9 צפייה בגלריה
תקיפה בדאחייה
תקיפה בדאחייה
( צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות
ראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק, בזמן אישור התקיפה
9 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה בזמן התקיפה בדאחייה
שר הביטחון יואב גלנט בבור בקריה בזמן התקיפה בדאחייה
מפקד חיל האוויר בר, הרמטכ" הלוי ושר הביטחון גלנט בבור בקריה
(צילום: אריאל חרמוני)
ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי, אמר אחר הצהריים כי "התקיפה בדאחייה מוכיחה שלישראל לא איכפת מהקריאות הבינלאומיות להפסקת אש".
בנאומו באו"ם אחר הצהריים אמר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל צריכה להביס את חיזבאללה: "הוא ארגון טרור שרצח אזרחים אמריקנים, צרפתים ועוד לאומים. לא נאפשר לחיזבאללה לשבת על הגבול ולתכנן עוד 7 באוקטובר. לישראל אין ברירה - ויש לה כל זכות להסיר את האיום. זה בדיוק מה שאנו עושים. חיסלנו מפקדים שאחראים לרצח ישראלים, אמריקנים וצרפתים, ואז חיסלנו את המחליף, ואת המחליף של המחליף. נמשיך בתקיפות - עד שנשיג את כל היעדים שלנו".
אתמול חיסל צה"ל בביירות את מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה, מוחמד סרור. לפי דיווח בתקשורת הערבית, התקיפה בוצעה באמצעות שלושה טילים סמוך לאזור שבו חוסלו בסוף השבוע שעבר ראש מערך המבצעים של הארגון, איברהים עקיל, ובכירים נוספים בכוח רדואן.
ביום שלישי השבוע חיסל צה"ל את איברהים קובייסי (אבו מוסא), ראש מערך הטילים בחיזבאללה, בתקיפה ממוקדת ברובע הדאחייה בביירות. לפי דובר צה"ל, היו עם קובייסי מפקדים מרכזיים נוספים במערך הטילים והרקטות של חיזבאללה.
בתחילת השבוע ניסה צה"ל לחסל בביירות את מפקד חזית הדרום של חיזבאללה, עלי כרכי, שנחשב למספר 3 בהיררכיה בארגון, אולם חיזבאללה הודיע כי הוא שרד והועבר למקום בטוח.
ביולי האחרון חוסל בדאחיה פואד שוכר, שכונה "המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון חיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון". לפי צה"ל, הוא שימש יד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה