קצת יותר מ-10 ימים חלפו מאז שאישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את ביטול חוק ההתנתקות - שמאפשר לשהות בשטחי היישובים שפונו בצפון השומרון ב-2005. הצעד הזה, כך נראה, החריף את המשבר בין ישראל לאמריקנים - אבל השיא התרחש ביום שלישי האחרון - אחרי מחאות הענק ברחבי הארץ, והחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את חקיקת המהפכה המשפטית. באותו לילה, אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו", והוסיף כי לא יזמין את נתניהו בקרוב.
5 צפייה בגלריה
( צילום: EPA, AP)
המשבר, כאמור, החל להתגלגל בשבוע שעבר - בלילה שבין שלישי לרביעי - אז לראשונה זה 13 שנים, זימנה מחלקת המדינה האמריקנית את שגריר ישראל בארה"ב לשיחה חריגה, ובה באופן מעשי נזפה בו סגנית מזכיר המדינה על ביטול החוק. בכיר אמריקני הגדיר בשבוע שעבר את הצעד בתור "שערורייה", והוסיף: "כולם מותשים ממה שקורה בישראל. אנחנו רודפים אחרי מה שקורה כמו ארנבים בשוחה. הרבה דברים רעים קורים".
עוד לפני זימון השגריר, נאלצו האמריקנים להתייחס גם לסערות שיצר שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "למחוק את חווארה", ו"אין עם פלסטיני" כשעל הפודיום שמעליו נאם סמוטריץ' הופיעה מפת ארץ ישראל השלמה, כולל ירדן - צעד שלו הגיבו הירדנים בפרובוקציה משלהם. אז, בישראל עדיין לא האמינו שמדובר במשבר עם האמריקנים - שהעבירו מסר בשיחה במחלקת המדינה לפיו לא ישברו את הכלים.
בסוף השבוע שעבר הגיעה מתקפה ישראלית על ארה"ב, בשמו של גורם מדיני בכיר בביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בלונדון. כשנשאל אם הממשל האמריקני מתערב מדי בעניינים הפנימיים של ישראל, אמר הגורם: "לא יותר מהרגיל. הם ניסו להוריד את ראש הממשלה נתניהו מהשלטון פעמיים. הייתה התערבות בוטה בעבר של קלינטון שאפילו הודה בזה ואחר כך של ממשל אובמה. עכשיו לא הגענו לדרגה הזאת. אבל זה סחף שקיים כרגע. זה הבון טון". בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, גם שיתף ציוץ של קונספירטור אמריקני ובו נטען כי "מחלקת המדינה מנסה להפיל את ממשל נתניהו, כנראה מטעם איראן".
5 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הפגנת תמיכה בנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מפגינים נגד המהפכה מול שגרירות ארה"ב
(צילום: רויטרס)
ביום שבו שיתף נתניהו הבן את הציוץ, נאם שר הביטחון יואב גלנט וקרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית לטובת הידברות - צעד שאליו קראה ארה"ב להגיע בשבועות האחרונים. למחרת פוטר - ולפיטורים התלוו מחאות ענק בישראל - בהשתתפות חסרת תקדים של אזרחים שיצאו להפגין נגד המשך קידום המהפכה המשפטית ונגד פיטורי שר הביטחון - שגם היום עדיין לא קיבל מכתב פיטורים. בבית הלבן אמרו בלילה שבין ראשון לשני, אחרי ההפגנות, כי הם "מודאגים מהמצב בישראל", וקראו "להגיע לפשרה בהקדם האפשרי - שהיא הדרך הטובה ביותר עבור אזרחי ישראל". בבית הלבן ציינו כי "חברות דמוקרטיות מתחזקות על ידי איזונים ובלמים. שינויים מהותיים בשיטה הדמוקרטית יש לבצע בקונצנזוס הרחב ביותר".
ההכרזה שלה קיוו בארה"ב - על עצירת החקיקה - הגיעה ביום שני בערב מפיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביום שלישי דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי לא רק גל המחאה החריג שפרץ בעקבות פיטורי שר הביטחון יואב גלנט הביא להתקפלות בפועל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - אלא גם לחץ כבד מצד ארה"ב ב-48 השעות קדמו להצהרתו. לפי הדיווח ממשלתו של נתניהו "הופגזה באזהרות" מצד הממשל האמריקני בראשות הנשיא ג'ו ביידן - שהביע חשש מפגיעה בתדמיתה של ישראל כמדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון. גורמי ממשל אמרו לעיתון כי בשיחות פרטיות היו אנשיו של ביידן נחרצים ובוטים ביותר בעקבות החשש מהשלכות המהפכה המשפטית.
בשיחות הללו הם גם הביעו דאגה מהדחתו של גלנט, שנתניהו הודיע על פיטוריו אחרי שקרא לעצור. גלנט נחשב בעל ברית של האמריקנים בכל הנוגע לנושאים הביטחוניים, ומבחינתם הוא בן שיח אמין, סוג של "מבוגר אחראי" - בטח מול שרים כמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. בריאיון לאולפן ynet ביום שלישי האחרון, שגריר ארה"ב טום ניידס נשמע מפויס ושיבח את החלטת ראש הממשלה נתניהו. הוא הוסיף כי נתניהו יוזמן לביקור בוושינגטון בסופו של דבר, אחרי פסח והרמדאן, אך הדגיש כי טרם נקבע מועד לביקור.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
גלנט ושר ההגנה אוסטין. בארה"ב רואים בשר הביטחון שעדיין לא פוטר כ"מבוגר אחראי"
(צילום: אריאל חרמוני)
אלא שאת האווירה המפויסת בדברי השגריר קטעה קצת יותר מחצי יממה אחר כך אמירה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - שהתבטא כפי שלא התבטא נשיא אמריקני בפומבי שנים. "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה", אמר ביידן, שהוסיף כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה. נתניהו אמר בתגובה כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר". הוא הוסיף: הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה".
גם שרים בממשלה דחו את הדברים של ביידן. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבממשל האמריקני מחרימים, אמר כי "ישראל היא מדינה עצמאית ולא עוד כוכב בדגל של ארה"ב", והשר יואב קיש אמר כי "כולנו מכבדים את נשיא ארה"ב והוא יכול לומר את עמדתו, אבל עם כל הכבוד - ישראל היא מדינה ריבונית וההחלטות מתקבלות כאן". גם סגניתו של ביידן, קמלה האריס, הביעה דאגה מהמתרחש בישראל אחרי הנשיא.
מאז הדברים שהשמיע הנשיא, בבית הלבן לא הסתייגו מדבריו. "ההערות של הנשיא תאמו את מה שהשמענו כל הזמן. ביכרנו על ההחלטה לסגת מהחקיקה ולקיים דיאלוג לאומי", אמר דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב. הוא הבהיר כי "תמיכת ארה"ב בביטחון ובדמוקרטיה של ישראל נותרה איתנה". על תגובת נתניהו, לפיה ישראל לא פועלת על סמך לחצים חיצוניים, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי קירבי: "ישראל דמוקרטיה ומדינה ריבונית כמובן, ומדינות ריבוניות מקבלות החלטות ריבוניות. הדאגה שלנו, והנשיא אמר את זה בעצמו, שאנו רוצים לראות החלטות עם חברה טובה כמו ישראל שמתקבלות בקונצנזוס ובהסכמה הרחבה ביותר. כשביידן אמר 'להתרחק מזה' - זה עולה בקנה אחד עם הקריאה למצוא פשרה".
5 צפייה בגלריה
פגישת אלי כהן שר החוץ ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
פגישת אלי כהן שר החוץ ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
הודעת ארה"ב מעידה על ניסיון להרגיע? בלינקן ואלי כהן
(צילום: רפי קוץ)
מסר אפשרי לניסיון הרגעה מצד האמריקנים הגיע הבוקר - עם פרסומה של הודעה אמריקנית על שיחה בין שר החוץ אלי כהן למזכיר המדינה אנתוני בלינקן. בהודעה האמריקנית לא היה אזכור לדאגה האמריקנית מהמהפכה המשפטית בישראל. ואולם לפי הודעת משרד החוץ הישראלי, הנושא עלה בשיחה. בהודעת משרד החוץ הישראלי נכתב כי כהן אמר לבלינקן שהמהפכה המשפטית נחוצה במטרה לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולאזן בין הרשויות, ועדכן את בלינקן בדיאלוג שמתקיים בישראל במטרה להגיע להסכמות.
עדיין לא ברור אם תם המשבר בין ישראל לארה"ב, אולם העובדה שהנשיא ביידן כבר לא מדבר על המתרחש בארץ, וגם השקט מצד הממשלה - עשויים להעיד על אפשרות של ניסיונות מצד שני הצדדים להרגיע.