צה"ל פרסם בצהריים (ראשון) את תחקיר מותם של החטופים סמל רון שרמן, רב"ט ניק בייזר ואליה טולדנו, שנחטפו לרצועת עזה ב-7 באוקטובר וגופותיהם הושבו לישראל בחודש דצמבר. לפי צה"ל, השלושה "בסבירות גבוהה" נהרגו מתוצר לוואי של תקיפה אווירית של הצבא, במהלך חיסולו של בכיר חמאס אחמד רנדור ב-10 בנובמבר.
1 צפייה בגלריה
אליה טולדנו, ניק בייזר, רון שרמן
אליה טולדנו, ניק בייזר, רון שרמן
ניק בייזר, רון שרמן ואליה טולדנו
(צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
מדובר צה"ל נמסר כי "מממצאי התחקיר עולה הערכה כי בסבירות גבוהה השלושה נהרגו מתוצר לוואי של תקיפה אווירית של צה"ל, במהלך חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של החמאס, אחמד רנדור, ב-10 בנובמבר 2023. מדובר בהערכה בסבירות גבוהה נוכח כלל הנתונים, אך לא ניתן לקבוע בוודאות את נסיבות מותם. קביעה זו מבוססת על מיקום מציאת גופותיהם ביחס לפגיעת התקיפה, חקר ביצועים של התקיפה, ממצאי מודיעין, תוצאות הדו"חות הפתולוגיים וכן קביעת המכון לרפואה משפטית".
עוד נמסר כי "מהתחקיר עולה כי שלושת החטופים הוחזקו במתחם המנהרות ממנו פעל רנדור. בעת התקיפה לא היה בידי צה"ל מידע על הימצאות חטופים במתחם שהותקף, ויתרה מכך, היה מידע שהצביע על מיקומם במקום אחר, ולכן המרחב לא הוגדר כאזור שבו יש חשד לנוכחות חטופים".
בצבא הדגישו כי "לאורך כל המלחמה, צה"ל לא תוקף במרחבים בהם יש אינדיקציות או חשד להמצאות חטופים. צה"ל מפעיל מנגנון של מפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, שמטרתו לוודא שהפעולות ההתקפיות אינן פוגעות בחטופים ככל הניתן, ומשקיע מאמצים גדולים בהבאת מידע אודות החטופים".
מרשת המנהרות שממנה חולצו גופותיהן של שרמן, בייזר וטולדנו בחודש דצמבר, חולצו גם גופות החטופים עדן זכריה ורס"ב זיו דדו. לפי צה"ל, רשת המנהרות שהושמדה כללה שני מפלסים. הראשון בעומק של כ-10 מטרים, והשני בעומק של עשרות מטרים. רשת המנהרות כללה הסתעפויות רבות ושימשה לניהול לחימה ומעבר מחבלים. בעומק רשת המנהרות נמצאו אמצעי לחימה, תשתיות לייצור אמצעי לחימה וחדרי שהייה לשעת חירום - עם שירותים, מזגנים ואפילו בר מים.
בשבוע שעבר פורסם כי אותו תוצר לוואי הוא למעשה גז שהתפשט במנהרה שבה הוחזקו, בעקבות תקיפת צה"ל. "ב-1 בנובמבר קיבלנו פלאייר מהחמאס עם תמונה של רון שמזהירה שהפצצות צה"ל יהרגו אותו", סיפרה בשבוע שעבר מעיין שרמן, אימו של רון. "ב-12 בנובמבר כבר התחילו לשאול אותי על הקעקועים שלו, אם יש לו צלקות או כתמי לידה, ביקשו DNA. כביכול לא ידעתי שהוא נהרג כבר, אבל ידעתי. ידעתי משפת הגוף של האנשים שנפגשו איתנו, גם אחותי הרגישה בזה.
"ב-15 בדצמבר הודיעו שהוא נרצח בשבי. כשאומרים לך שהבן שלך נרצח בשבי את מדמיינת את הנורא מכל. שאלו אם אני רוצה שיעשו לו נתיחה ואמרתי שלא, אני לא רוצה לדעת מה הם עשו לו, אם הם עינו אותו. למזלנו הרב המשפחה של ניק ביקשה נתיחה, ולכולם עשו בדיקה חיצונית".
את תוצאות הבדיקה החיצונית קיבלו המשפחות רק כשבועיים אחר כך, ואת בדיקות הטוקסולוגיה כעבור חודשים. "בשבעה עדיין חייתי עם המחשבות על איך רון נרצח. אם ירו בו, כרתו לו איברים? אלה הדברים שרצו לי בראש. אילנה דיין ביקרה אצלנו בשבעה ולחשה לי משפט שלא הבנתי מה המשמעות שלו באותו הרגע, היא אמרה שכדאי שאברר על רנדור".
אימו של רון שרמן ז"ל על תחקיר צה"ל, בשבוע שעבר
(צילום: פורום חיים משפחות להצלת החטופים)

דוח פתולוגי שצה"ל התיר לפרסם בינואר מנתיחת גופותיהם של שרמן ובייזר, קבע שלא נמצא על גופם סימני חבלה או ירי - כך שלא נהרגו כתוצאה מפגיעה ישירה של תקיפת המנהרה שבה שהה מח"ט צפון הרצועה של חמאס אחמד רנדור שחוסל במקום סמוך. מהמקום שבו אותרו גופות השניים חולצה כאמור גם גופתו של החטוף אליה טולדנו.
אחמד רנדור, מפקד חטיבת צפון רצועת עזה וראש המערך הרקטי של חמאס, חוסל בהפצצה צבאית בתחילת חודש נובמבר, ימים ספורים לאחר פלאייר ההזהרה של החמאס על הימצאותם של חטופים סמוך לבכיריו.